لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۶

استقبال از حضور سه دختر افغان در المپیک پاریس؛ مردم خواهان رفع محدودیت‌ها در برابر زنان و دختران اند


تصویر از مراسم افتتاح رقابت های المپیک پاریس
تصویر از مراسم افتتاح رقابت های المپیک پاریس

نزدیک به سه سال است که ورزشکاران زن از هرنوع ورزش در افغانستان محروم شدند و از تمرینات ورزشی عقب مانده اند.

با این حال برخی از این ورزشکاران از حضور سه دختر ورزشکار افغان در بازی های المپیک خرسند هستند که از میلیونها دختر افغان در این رقابت های جهانی نماینده گی می کنند.

"با وجود تمام مشکلات، ما شاهد حضور دختران افغان در بازی‌های المپیک پاریس هستیم و آنها می‌خواهند افتخاراتی کسب کنند. ما بسیار خوشحالیم و برای آنها آرزوی موفقیت می کنیم تا به جهان نشان دهند اگر به دختران افغان فرصت داده شود، آنها افتخارات را کسب خواهند کرد."

این گفته‌های آرزو احمدی ورزشکار جوجیتسو و مسابقات آزاد بود.

راحله نوری
راحله نوری

راحله نوری، بازیکن ویلچر باسکتبال می‌گوید سه سال است که در کشور خود از فعالیت‌های ورزشی دور بوده است.

او از حکومت طالبان می‌خواهد که به دختران در بخش‌های مختلف به‌ ویژه در بخش‌های ورزشی، اجازه فعالیت بدهد:

"برای آنها آرزوی موفقیت دارم و انشاالله که در مسابقات خوب بازی کنند و افتخاراتی برای افغانستان کسب کنند. همچنین از حکومت طالبان نیز درخواست دارم که به دختران اجازه دهد تا فعالیت‌های خود را انجام دهند."

ذکیه خدادادی بانوی تکواندو کار افغان که مشعل المپیک را روی جاده های پاریس حمل کرد.
ذکیه خدادادی بانوی تکواندو کار افغان که مشعل المپیک را روی جاده های پاریس حمل کرد.

در همین حال، سازمان دیدبان حقوق بشر نیز اعلام کرده است که بازی‌های المپیک در پاریس در حالی آغاز می‌شود که زنان و دختران در افغانستان از حق تحصیل و ورزش محروم هستند.

این سازمان در صفحه ایکس خود، روز شنبه ۲۶ جولای نوشته است که طالبان باید به این رفتار ناپسند شان پایان دهند و محدودیت‌ها بر حقوق اساسی زنان را لغو کنند.

برای موفقیت های تیم افغانستان در رقابت های المپیک ابراز موفقیت شده و انتظار می رود آنان دستآورد هایی نیز داشته باشند

بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ در پاریس، پایتخت فرانسه، روز جمعه ۲۶ جولای در حالی آغاز شد که سه دختر افغان به نمایندگی از افغانستان در این بازی‌ها شرکت کردند.

کیمیا یوسفی در رشته دوش و دو خواهر، یلدوز هاشمی و فریبا هاشمی، در رشته بایسکل رانی زیر پرچم افغانستان بازی خواهند کرد.

این درحالی است که حکومت طالبان اعلام کرده است که حضور دختران افغان در این بازی‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و کمیته بین‌المللی المپیک نیز در مراسم افتتاحیه این بازی‌ها هیچ مقامی از طالبان را دعوت نکرده است.

رویا صمیم، عضو سابق تیم ملی کریکت دختران افغانستان که در حال حاضر در کانادا است می گوید که باید جهان از ورزش دختران افغان حمایت کند:

"این می‌تواند تغییرات زیادی را به همراه داشته باشد. به گونه مثال اگر جهان بخواهد، می‌تواند از برخی از دختران حمایت کند تا آنها بتوانند به نمایندگی از افغانستان در هر نوع ورزشی شرکت کنند."

تعدادی از دختران که در ولایت هرات در زمان جمهوریت تیم کریکت ولایتی را تشکیل داده بودند
تعدادی از دختران که در ولایت هرات در زمان جمهوریت تیم کریکت ولایتی را تشکیل داده بودند

این درحالی است که تعدادی از بازیکنان سابق تیم ملی کریکت دختران افغانستان در استرالیا در اواخر ماه می سال جاری نامه‌ای به شورای بین‌المللی کریکت (ICC) ارسال کردند و از آنها خواستند که تیمی برای آنها در تبعید تشکیل دهند، اما یکی از اعضای این تیم، صوفیه یوسفزی، به رادیو آزادی گفت که هنوز پاسخی به این نامه دریافت نکرده‌اند.

کریکیت هنوز شامل بازیهای المپیک نیست اما قرار است در بازیهای المپیک آینده که در سال ۲۰۲۸ در امریکا برگزار میشود، کریکت نیز برای نخستین بار در بازیهای المپیک شامل شود.

قرار است بازی‌های المپیک امسال تا یازدهم آگست ادامه یابد.

از ورزشکاران افغان شرکت‌کننده در این بازی‌ها، تنها یک نفر در رشته جودو از افغانستان آمده است و بقیه پنج نفر دیگر در خارج از کشور زندگی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG