لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۲

توقف صادرات میوه و سبزی افغانستان به پاکستان؛ «با گذشت دو هفته، این مشکل حل نشده است»


مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گویند مشکلات در روند صادرات به دلیل افزایش تعرفه‌های گمرکی از سوی پاکستان هنوز حل نشده است.
مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گویند مشکلات در روند صادرات به دلیل افزایش تعرفه‌های گمرکی از سوی پاکستان هنوز حل نشده است.

با گذشت نزدیک به دوهفته از توقف روند صادرات میوه و سبزی افغانستان به دلیل افزایش در تعرفه‌های گمرکی از سوی پاکستان، مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گویند مشکلات در این بخش هنوز حل نشده است.

خان جان الکوزی، عضو هیئت مدیرۀ این اتاق، امروز به رادیو آزادی گفت که فعلاً صادرات از افغانستان بسیار کند و ضعیف است و پاکستان تعرفه‌های گمرکی‌اش را کاهش نداده است.

در این حال شماری از بازرگانان و کشاورزان افغان هم می‌گویند از زمانی که روند صادرات به پاکستان به مشکل روبرو شده است، به کاروبارشان آسیب شدید رسیده است.

عطاالله یکی از بازرگانان میوه و سبزی در افغانستان است که از چندین سال به این طرف مصروف پیشبرد کاروبار صادرات میوه است. او به رادیو آزادی گفت که ادامه مشکل پیش آمده در روند صادرات به پاکستان آنان را به شدت نگران و آسیب‌پذیر کرده است.

"از زمانی که تعرفه‌ها را پاکستان بر صادرات میوه تازه افزایش داد، تاجران بسیار زیاد متضرر شده‌اند و فعلاً صادرات ما بسیار کاهش پیدا کرده که تقریباً به صفر رسیده است و این یک اقدام بسیار نادرست است که پاکستان انجام داده است."

افزایش تعرفه‌های گمرکی توسط پاکستان صادرات میوه و سبزی افغانستان را به شدت کاهش داده و به بازرگانان و کشاورزان آسیب رسانده است.
افزایش تعرفه‌های گمرکی توسط پاکستان صادرات میوه و سبزی افغانستان را به شدت کاهش داده و به بازرگانان و کشاورزان آسیب رسانده است.

تنها بازرگانان نیستند که با این چالش روبرو شده‌اند، بلکه شماری از کشاورزان نیز از این مسئله نگران هستند و می‌گویند میوه‌ها و سبزی‌های‌شان را تاجران به نرخ مناسب خریداری نمی‌کنند.

حیات‌الله یکی از کشاورزان در ولایت غزنی در این مورد به رادیو آزادی گفت: "این مسئله آن‌قدر تأثیر منفی گذاشته که ما امید نداریم میوه‌های خود را به بازار بیاوریم، اگر در مارکیت بیاوریم تاجر از ما خریداری نمی‌کند، جای نگهداشت و سردخانه هم نیست و مجبور می‌شویم به بسیار قیمت ارزان حتی تا یک افغانی هم بفروشیم."

این مسئله تاجران پاکستانی را نیز نگران کرده است. ضیاوالحق سرحدی، یک مسؤول تاجران پاکستانی، در اتاق مشترک تجارت و صنایع افغانستان – پاکستان، افزایش در تعرفه‌های گمرکی از سوی پاکستان را به زیان بازرگانان هر دو کشور می‌داند.

تاجران پاکستانی نیز از افزایش تعرفه‌های گمرکی نگران هستند و خواستار توجه دولت‌های خود به این مسئله هستند.
تاجران پاکستانی نیز از افزایش تعرفه‌های گمرکی نگران هستند و خواستار توجه دولت‌های خود به این مسئله هستند.

"ما به حکومت خود گفتیم که در این قسمت یک توجه کند، زیرا تاجران که در هر دو کشور هستند، به کرورها روپیه ضرر کرده‌اند، برایشان گفتیم این که شما تعرفه‌ها را بلند بردید یقیناً جانب افغانستان هم بالای اموال ما تعرفه‌ها را افزایش می‌دهد، ما تلاش داریم و کوشش‌های خود را می‌کنیم."

خان جان الکوزی، عضو هیئت مدیرۀ اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، می‌گوید که مشکل در بخش صادرات افغانستان به پاکستان هنوز هم به جای خود باقی است.

"کدام خبر تازه در قسمت تعرفه‌ها نیست، روند صادرات بسیار کند است و در گذشته ما در این زمان ۳۰۰ تا ۴۰۰ کانتینر صادرات داشتیم، حالا این رقم به ۳۰ تا ۴۰ کانتینر کاهش یافته است و پروسه مثل سابق جریان دارد و مشکل حل نشده است."

آقای الکوزی در هفدهم جولای به رادیو آزادی گفته بود که بنابر افزایش خیلی گزاف پاکستان در تعرفه‌ها، تاجران مجبور شده‌اند صادرات میوه و سبزی به آن کشور را متوقف کنند. او افزوده بود که در برخی موارد محصول تعرفه‌های گمرکی پاکستان تا پانزده برابر افزایش یافته است.

تلاش کردیم نظر عبدالسلام اخندزاده سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان را در پیوند به این مشکل بگیریم، اما وی تا نشر گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

این بار نخست نیست که پاکستان هنگام رسیدن فصل میوه و سبزی افغانستان تعرفه‌های گمرکی را افزایش داده است، بلکه در سال‌های گذشته نیز به بهانه‌های مختلف در برابر صادرات افغانستان به این کشور مشکل ایجاد کرده که از این ناحیه خسارات هنگفت مالی به بازرگانان وارد شده است.

XS
SM
MD
LG