لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۵

پولیس پاکستان روند بازداشت مهاجرین افغان را شدت بخشیده است


تعدادی از افغانهای مهاجر که توسط پولیس پاکستان بازداشت شده اند.
تعدادی از افغانهای مهاجر که توسط پولیس پاکستان بازداشت شده اند.

شورای مهاجران افغان در اسلام‌آباد می‌گوید پولیس پاکستان عملیات گستردۀ برای بازداشت مهاجران افغان بدون اسناد را در اسلام‌آباد پایتخت این کشور آغاز کرده و اخیراً به شمول زنان و اطفال ۱۵۳ تن را بازداشت کرده‌اند.

در خبرنامه نشر شده از سوی این شورا آمده که ۴۳ تن از این مهاجران به هدف اخراج به افغانستان به تورخم منتقل شده و بقیه را دوباره رها کرده‌اند.

هرچند حکومت پاکستان در این مورد به گونه رسمی چیزی نگفته، اما حزب نشنل دموکراتیک پاکستان این روند آزار و اذیت افغان‌ها را نگران کننده خوانده است.

در بیانیه‌ای که از طرف این حزب امروز نشر شده آمده که رفتن در صبح زود به خانه مهاجران افغان به منظور بررسی ویزه، کار نادرست است.

در همین حال شماری از مهاجرین افغان به رادیو آزادی می‌گویند تعداد افغان‌های بازداشت شده در چند روز اخیر از سوی پولیس پاکستان به ۲۰۰ تن می‌رسد، اما این تعداد از سوی شورای مهاجرین تأیید نشد.

بازداشت گسترده امهاجران فغان در اسلام‌آباد از سوی پولیس پاکستان ترس و نگرانی شدیدی را در میان مهاجرین ایجاد کرده‌است.

روند اخراج اجباری افغانها از پاکستان
روند اخراج اجباری افغانها از پاکستان

محمد سمیع یک مهاجر افغان و دارندۀ کیس «پی دو» به رادیو آزادی گفت: "این وضعیت برای آن کسانی نگران کننده است که منتظر رفتن به کشورهای سوم اند، من هم از سه سال به این طرف منتظر رفتن به امریکا هستم، ترس دارم اگر با پولیس روبه‌رو شوم، دوباره من را به افغانستان دیپورت نکند."

گفته شده است که بر علاوه اسلام آباد در ایالت خیبرپختونخوا نیز روند بازداشت مهاجرین افغان ادامه دارد

از سوی هم شماری از افغان‌های که در خیبر پختونخوا پاکستان هستند می‌گویند که در مناطق مختلف این ایالت نیز پولیس روند بازداشت و زندانی کردن مهاجران افغان را آغاز کرده‌است.

یک مهاجر افغان در پشاور که به دلیل حساسیت موضوع نخواست از او در گزارش نام گرفته شود به رادیو آزادی گفت که پولیس پشاور او را اخیراً بازداست و در بدل پول رها کرده‌است:

"برای سودا گرفتن بیرون رفته بودم، در بوت بازار موتر پولیس می‌رفت و صدا کرد که کدام اسناد داری؟ گفتم کیس دارم و مصونیت خط، باز من را به موتر انداخت و حدود سه تا سه‌ونیم ساعت در بند بودم، اجازه هم نبود که به کسی زنگ بزنم، در گرمای شدید نزدیک تلف شده بودم، باز از خویشاوندانم حدود ۵ یا ۶ هزار روپیه گرفته و رهایم کردند."

این درحالی‌ست که آژانس باختر تحت کنترول حکومت طالبان روز جمعه در صفحه اکس (تویتر سابق) خود نوشته که به تازه‌گی ۲۰۰ خانواده افغان از پاکستان به کشور خود برگشتند.

پاکستان در ماه نومبر سال گذشته میلادی روند اخراج مهاجران افغان را تسریع کرده که تا هنوز جریان دارد.

بر اساس گزازش‌ها تا کنون کم از کم ۶۵۰ هزار افغان از پاکستان اخراج شده‌اند.

XS
SM
MD
LG