لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۰

افغان‌های مهاجر در ایران از افزایش روز افزون بد رفتاری ها و عدم مصئونیت شکایت دارند


شکایت افغانها از ادامه بد رفتاری ها در ایران: نمی توانیم نفس بکشیم .
شکایت افغانها از ادامه بد رفتاری ها در ایران: نمی توانیم نفس بکشیم .

مهاجرین افغان مقیم ایران می گویند که میزان بدرفتاری با آنها در ماه ها و هفته های اخیرآنها در شهر های مختلف این کشور، اوج گرفته است.

خشونت و بدرفتاری با مهاجرین افغان در ایران پس از آن شدت گرفت که حدود ده روز پیش در یک درگیری میان یک ایرانی و سه مهاجر افغان در منطقه پانزدهم تهران، شهروند ایرانی جانش را از دست داد.

ساکنان منطقه پانزدهم تهران در دیوار ها نوشته اند که مهاجرین افغان باید این منطقه را ترک کنند در غیرآن به زور بیرون رانده خواهند شد.

شهاب الدین محمدی یکتن از مهاجرین افغان که در شهر تهران زندگی می کند در پیام صوتی که به رادیو آزادی فرستاده وضعیت خود را چنین بیان کرده است:

" فشار ها بر مهاجرین بسیار افزایش یافته است خصوصا در تهران، به مشکلات زیادی رو به رو استیم حتی نمی توانیم که از خانه بیرون برویم. وضعیت در تهران دیگر قابل قبول نیست زیرا ما مهاجرین بسیار در وضعیت بد قرار داریم. "

مهاجرین افغان در ایران کار های شاقه انجام میدهند، اما با آنهم با برخورد زشت برخی از مردم و نهاد های امنیتی آن کشور مواجه هستند.
مهاجرین افغان در ایران کار های شاقه انجام میدهند، اما با آنهم با برخورد زشت برخی از مردم و نهاد های امنیتی آن کشور مواجه هستند.

برخی از اتباع ایران در شبکه های اجتماعی به ویژه انستاگرام و شبکه ایکس، تویتر سابق ویدیو هایی از لت و کوب مهاجرین افغان را نشر کرده اند.

سازمان ملل متحد: حدود چهار میلیون افغان در ایران مهاجر هستند.

یکی دیگر از مهاجرین افغان که به دلیل حساسیت موضوع نمی خواهد نامش گرفته شود به رادیو آزادی گفت، با وجود این که مدرک قانونی اقامت در ایران را دارند ، با آن هم پدرش را بازداشت کرده اند:

" با این که چندین سال است در ایران زندکی می کنیم و کارت اقامت داریم، باز هم او را { پدرم } را بازداشت کردند، مادرم به اردوگاه رفته بود و گفت که پدرم را با ده ها تن در بین یک قفس انداخته بودند در این هوای گرم در آنجا نگهداری می شوند."

وزارت امور مهاجرین و عودت کننده های طالبان می گوید که ایران و پاکستان همه روزه حداقل هزار پناهجوی افغان را اخراج می کنند.

روند برگشت اجباری مهاجرین افغان از پاکستان
روند برگشت اجباری مهاجرین افغان از پاکستان

اما ایران و پاکستان می گویند که تنها پناهجویان غیرقانونی را به افغانستان برگشت می دهند.

این در حالیست که مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی رئیس الوزرای حکومت طالبان روزسه شنبه با احمد وحید وحیدی وزیر داخله ایران در مورد وضعیت مهاجرین افغان در آن کشور گفتگو کرد.

حمدالله فطرت یکی از سخنگویان حکومت طالبان در پیامی ویدیویی از این دیدار خبر داد، اما جزئیات بیشتر ارائه نکرد.

پس از افزایش رفتار خشونت آمیز با مهاجرین افغان در ایران، مجمع مدافعان حقوق بشر از ایران خواست تا هرچه زودتر برای رفع محدودیت های ضد حقوق بشری بر مهاجرین افغان در آن کشور مداخله کند.

این مجمع همچنان از حکومت ایران خواسته تا با افرادی که عامل توهین، تحقیر و شکنجه با مهاجرین افغان اند مطابق قوانین داخلی و موازین حقوق بشری برخورد کند.

رسانه های ایرانی آمار متناقضی را در مورد مهاجرین افغان در ایران منتشر می کنند، اما سازمان ملل متحد می گوید که شمار افغان های مهاجر در ایران به حدود چهار میلیون نفر می رسد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG