لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۱

صد‌ها لاری مملو از محصولات زراعتی افغانستان در تورخم متوقف مانده اند؛ پاکستان:«سند عبور ندارند»


لاری های مملو از اموال تجارتی افغانستان که در تورخم متوقف مانده اند.
لاری های مملو از اموال تجارتی افغانستان که در تورخم متوقف مانده اند.

مسدود ماندن دروازه سرحدی تورخم بروی لاری هایی که رانندگان آن «سند ورود موقت» یا «تاد» را ندارند، باعث مشکلات جدی در این مسیر شده است.

مقامات پاکستان می‌گویند رانندگان لاری های که از این مسیر تردد می‌کنند، باید «سند ورود موقت» داشته باشند و برای آنها الی ۳۱ جولای مهلت داده شده بود، تا این سند را اخذ کنند.

فرهاد شینواری خبرنگار رادیو مشال بخش پاکستان رادیو آزادی می گوید که پاکستان در ماه اپریل سال ۲۰۲۴ میلادی به رانندگان افغان گفته بود که تا ۳۱ مارچ می توانند، با پاسپورت و ویزه در مسیر تورخم رفت و آمد کنند و از اول اپریل داشتن«سند ورود موقت» مدار اعتبار خواهد بود:

"اما این تصیمم به تعویق انداخته شد و برای آنها گفته شد که در چند ماه آینده سند ورود موقت که در آن مشخصات راننده و موتر وی درج شده را از سفارت و قونسلگری افغانستان در پاکستان و سفارت پاکستان در کابل اخذ کنند، ماه جون هم گذشت و موعد آخری را که پاکستان برای اخذ این سند برای رانندگان افغان تعیین کرده بود، ۳۱ جولای بود."

راننده های لاری های متوقف شده خواهان حل مشکلات و باز شدن دروازهٔ تورخم اند.
راننده های لاری های متوقف شده خواهان حل مشکلات و باز شدن دروازهٔ تورخم اند.

رانندگان افغان و پاکستانی می‌توانند که بدون داشتن پاسپورت و یا ویزه، از «سند ورود موقت» یا «تاد»، برای مدت شش ماه برای تردد بین افغانستان و پاکستان و برعکس آن، استفاده کنند.

پس مشکل در کجاست؟

فرهاد شینواری خبرنگار رادیو مشال بخش پاکستان رادیو آزادی، بیشتر می گوید:

"وضعیت فعلی این اینست که رانندگان افغان یا پاکستانی که«سند ورود موقت» یا «تاد»، پاسپورت و یا ویزه دارند، می توانند از دروازۀ سرحدی تورخم رفت و آمد کنند، دیروز و امروز هم لاری های حامل محصولات واراداتی و صادراتی از این دروازه عبور کرده اند. اما رانندگانی که نه پاسپورت و نه ویزه و نه هم«سند ورود موقت» دارند، متوقف ساخته شده اند."

تاجران افغان: پاکستان همیشه در فصل حاصلات میوه مشکل ایجاد میکند و لاری ها متوقف می مانند.

شماری از رانندگان افغان می گویند که توزیع «سند ورود موقت» یا «تاد»، از سوی سفارت و قونسلگری افغانستان در پاکستان به سرعت انجام می شود، اما پروسۀ توزیع آن از سوی سفارت پاکستان در کابل بسیار زمان گیر است.

وسیم باشندۀ شهر جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار در این مورد میگوید:

" حدود یک ونیم ماه می شود که من اسناد آن را جمع کرده، به سفارت سپرده ام، ولی تا هنوز اجرا نشده، تقاضای من اینست که مشکلات ما حل شود. "

توقف لاری های مملو از میوه جات و سبزیجات تازۀ در سمت افغانستان در تورخم، باعث فاسد شدن محموله های لاری های تجارتی افغان ها شده، ولی مقامات پاکستان می‌گویند که آن‌ها برای تأمین امنیت و جلوگیری از رفت‌وآمد شورشیان از دروازۀ سرحدی تورخم و سایر مسیرهای سرحدی با افغانستان، داشتن این سند را اجباری اعلام کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG