لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۴

کاهش مالیات تانک‌های تیل و رستورانت‌ها در افغانستان از سوی حکومت طالبان


شماری از مالکان تانک‌های تیل و رستورانت‌ها در افغانستان از کاهش عواید و ناتوانی در پرداخت مالیات خبر می‌دهند.
شماری از مالکان تانک‌های تیل و رستورانت‌ها در افغانستان از کاهش عواید و ناتوانی در پرداخت مالیات خبر می‌دهند.

معاون اداری ریاست‌الوزرای حکومت طالبان اعلام کرد که میزان پرداخت مالیات تانک‌های تیل و رستورانت‌ها در افغانستان تقریباً به نصف کاهش یافته است.
عبدالسلام حنفی این مسئله را امروز در «جلسۀ تخفیف مالیات انتفاعی رستورانت‌ها و مالیات ثابت پمپ استیشن‌های نفت و گاز» در کابل بیان کرد.
اما برخی از مالکان تانک‌های تیل و رستورانت‌ها در این کشور می‌گویند با توجه با کاهش عوایدشان، توان پرداخت مالیات را ندارند.

پس از اعلام حکومت طالبان مبنی بر کاهش پرداخت میزان مالیات تانک‌های تیل و رستورانت‌ها در افغانستان، شماری از مالکان این بخش‌ها مدعی‌اند که پس از حاکمیت طالبان عوایدشان کاهش یافته و توان پرداخت مالیه را هم از دست داده‌اند.

نثار، مالک یک تانک تیل در ولایت کنر، از کاهش مالیات ابراز خرسندی کرد، اما گفت بهتر بود تنها از وارد کننده‌گان تیل مالیه اخذ می‌شد. او در صحبت با رادیو آزادی افزود:

«بهتر بود که این مالیات در بندرها اخذ می‌شد و فروشنده‌ها از این مشکلات فارغ می‌بودند، این بسیار خوب بود که مالیات فقط از تاجران بزرگ اخذ می‌شد و فروشنده‌ها و صاحبان کارهای کوچک از این جنجال رهایی می‌افتند.»

همچنان دو تن از مالکان رستورانت‌ها در ولایت‌های بامیان و هرات که نخواستند نام‌هایشان در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفتند:

«تا شرایط بهتر نشده مالیات را بیشتر کاهش دهید، اگر بتواند ما را کاملاً از پرداخت مالیات معاف کند بخاطری‌که شرایط اقتصادی خراب است، مردم کمتر به رستورانت می‌آیند، واقعاً ما با مشکل روبه‌رو هستیم، دو فیصد آن هم در نظر ما زیاد است، وقتی کار نباشد چگونه آن را پرداخت کنیم، متأسفانه در این چند سال همیشه ما در ضرر هستیم.»
یکی دیگر از مالکان گفت:

«هر قدری‌که مالیات کاهش پیدا کند، همان‌قدر بهتر است، حالا وضعیت و کار و بار ما بسیار ضعیف است.»

پیش از این، شماری از مسئولان اصناف و کسبه‌کاران، حکومت طالبان را متهم به افزایش مالیات‌شان کرده، گفته‌اند که با توجه به فروشات آنان، مالیه گزافی از آن‌ها اخذ می‌شود.
اما مقام‌های حکومت طالبان می‌گویند که برای پرداخت مالیات تانک‌های تیل و رستورانت‌ها در افغانستان تخفیف قائل شده‌اند.

رستورانت داران در افغانستان خواهان کاهش بیشتر مالیات هستند. آن‌ها می‌گویند که با بازگشت طالبان، وضعیت کار و بارشان از رونق افتاده است.
رستورانت داران در افغانستان خواهان کاهش بیشتر مالیات هستند. آن‌ها می‌گویند که با بازگشت طالبان، وضعیت کار و بارشان از رونق افتاده است.

عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست‌الوزرای حکومت طالبان، روز سه‌شنبه در «جلسۀ تخفیف مالیات انتفاعی رستورانت‌ها و مالیات ثابت پمپ استیشن‌های نفت و گاز» در کابل گفت که میزان پرداخت مالیات ثابت تانک‌های تیل و شرکت‌های داخلی خرید و فروش تیل فی لیتر از ۰.۶ درصد به ۰.۳ درصد و مالیات انتفاعی رستورانت‌ها از ۵ درصد به ۲ درصد کاهش یافته است.
او بدون آن‌که به تاریخ آغاز تطبیق این مسئله اشاره کند، گفت که این اقدام بر اساس حکم ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، به هدف ایجاد سهولت‌ها صورت گرفته است: «مالیه پمپ استیشن‌ها مناصفه شد، قبلاً ۰.۶ فیصد بود، فعلاً ۰.۳ فیصد است و همچنان از مجموع عواید ناخالص ربع‌وار هوتل‌ها، رستورانت‌ها و آشپزخانه‌های پخت غذا قبلاً ۵ فیصد مالیه تادیه می‌کردند، از این به بعد ۲ فیصد مالیه انتفاعی تادیه می‌کنند.»

بر اساس معلوماتی که مسعود احمد راحت، نماینده اتحادیه تانک‌های تیل در افغانستان، در نشست تخفیف مالیات رستورانت‌ها و تانک‌های تیل ارائه کرد، در حال حاضر ۴،۶۰۰ تانک تیل در این کشور فعالیت می‌کنند و شماری از افراد هم خارج از تانک‌های تیل، مصروف فروش تیل‌اند.
شیرین آغا سخی، رئیس اتاق پیشه‌وران و کسبه‌کاران افغانستان، با آن‌که تعداد رستورانت‌های فعال در این کشور را در این نشست مشخص نکرد، با استقبال از تخفیف مالیات در این بخش، خواهان کاهش مالیه انتفاعی در سایر اصناف شد.

حکومت طالبان دو ماه پیش از این، اصنافی را ‌که تا دو میلیون افغانی سالانه فروشات داشته باشند، از مالیه معاف کرد، اما تأکید کرد که دکاندارانی‌که بالاتر از دو میلیون افغانی عاید به دست می‌آورند، مکلف به پرداخت ۰.۳ فیصد مالیه هستند.
گفتنی است که پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، شماری از پیشه‌وران و کسبه‌کاران بارها در خصوص اخذ مالیه بلند از سوی حکومت طالبان، شکایت‌ها و نگرانی‌هایی را مطرح کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG