لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۱

ادارۀ ملی احصائیه طالبان: در سال ۱۴۰۲ صادرات افغانستان ۶،۳ میلیارد دالر کمتر از واردات بوده است


برخی از آگاهان امور اقتصادی، کاهش واردات و افزایش صادرات را برای بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان حیاتی می‌دانند.
برخی از آگاهان امور اقتصادی، کاهش واردات و افزایش صادرات را برای بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان حیاتی می‌دانند.

ادارۀ ملی احصائیه و معلومات حکومت طالبان می‌گوید که در سال ۱۴۰۲ ارزش صادرات افغانستان ۱،۸ میلیارد دالر و ارزش واردات آن ۸،۱ میلیارد دالر بوده‌است.

این تفاوت ۶،۳ میلیارد دالر میان صادرات و واردات افغانستان را نشان می‌دهد. عصمت‌الله حکیمی سرپرست معاونیت احصائیۀ این اداره روز چهارشنبه هفتم اگست در یک نشست خبری زیر نام «برنامۀ تشریح دست‌آوردهای یک‌سالۀ ادارات امارتی» گفت، نسبت به سال ۱۴۰۱ در واردات افغانستان ۲۲،۴ درصد افزایش و در صادرات آن ۳،۷ درصد کاهش به وجود آمده است.

او گفته که این کاهش در صادرات، به دلیل کاهش صادرات مواد معدنی به خصوص زغال‌سنگ به میان آمده است.

مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان هم با تأیید این موضوع می‌گویند، کاهش صادرات به دلیل مشکلات تجارتی با پاکستان است.

خان‌جان الکوزی عضو هیئت مدیرۀ این اتاق به رادیو آزادی در این مورد گفت:

"صادرات ما بخاطر کاهش یافته که بعضی قیودات و مشکلات از طرف کشور پاکستان پیدا شده، به خصوص زغال‌سنگ که قیمت زغال‌سنگ در امارت اسلامی زیاد بود و صادرات زغال‌سنگ کم شده‌است."

مسئولین اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان تأیید می‌کنند که مشکلات تجارتی با پاکستان به کاهش صادرات منجر شده است.
مسئولین اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان تأیید می‌کنند که مشکلات تجارتی با پاکستان به کاهش صادرات منجر شده است.

الکوزی افزود تفاوت صادرات و واردات افغانستان در ۲۰ سال گذشته به دلیلی است که به‌گفتۀ او افغانستان کشور تولیدی نیست و در برخی بخش‌ها نیاز به واردات دارد.

این درحالی‌ست که بانک مرکزی پاکستان هم به تازه‌گی اعلام کرده که صادرات این کشور به افغانستان در سال مالی پاکستان که از ماه جولای آغاز می‌شود ۴،۱۲ درصد افزایش یافته است.

بر اساس معلومات این بانک، واردات پاکستان از افغانستان از ۱۵ میلیون دالر به ۱۱ میلیون دالر کاهش یافته که ۲۱،۹۵ فیصد کاهش را نشان می‌دهد.

شماری از آگاهان امور اقتصادی وضعیت اقتصادی کنونی افغانستان را دشوار دانسته می‌گویند تجارت افغانستان برای مهار کردن این وضعیت نقش خوبی می‌تواند بازی کند.

بشیر دودیال یکی از آنان به رادیو آزادی می‌گوید: "بدبختانه ما با کسر تجارت مواجه هستیم، بسیار وقت افزایش واردات و کاهش صادرات دیده می‌شود، برای حل این مشکل دو راه وجود دارد، یکی تعویض واردات است، بسیاری از چیزهای‌که وارد می‌شود ما خود می‌توانیم تولید کنیم، اما تقویت تولیدات ملی راه بهتر از این است."

XS
SM
MD
LG