لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۲

ترکیه با متهم کردن اسرائیل به نسل کشی در غزه، به محکمه بین المللی عدالت مراجعه کرد


بیرق ترکیه
بیرق ترکیه

ترکیه روزگذشته چهارشنبه رسماً درخواستی را به محکمه بین المللی عدالت در هاگ هالند سپرد، که براساس آن به قضیه می پیوندند که در مورد نسل کشی جاری از سوی اسرائیل در غزه به این محکمه مطرح شده است.

این شکایت در ماه دسمبر ۲۰۲۳ از سوی افریقای جنوبی به محکمه بین المللی عدالت در شهر هاگ هالند سپرده شده بود.

هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه پس از اقدام کشورش برای پیوستن در این شکایت، روزگذشته در شبکه ایکس، (تویتر سابق) نوشت که جامعه بین المللی باید اقدامات لازم را برای توقف آنچه او نسل کشی در غزه خواند انجام دهد و به گفته او فشار لازم را بر اسرائیل و حامیان او وارد کند.

ترکیه بارها از اسرائیل به دلیل بمباران غزه در جنگ علیه رهبری حماس انتقاد کرده است.

حماس از سوی امریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می شود.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هم به صراحت حمایت اشرا از فلسطینی ها اعلام کرده و از اسرائیل خواسته به حملاتش در غزه پایان بخشد.

جنگ در غزه منجر به کشتار افراد ملکی و تخریب بخش های وسیعی از شهر شده است

حملات اسرائیل بر غزه زمانی شدت گرفت که جنگجویان حماس در هفتم اکتوبر بر مناطق مختلف اسرائیل حمله کرده و ۱۲۰۰ تن را کشتند و حدود ۲۵۰ تن دیگر را گروگان گرفتند.

وزارت صحت غزه تحت کنترول حماس می گوید که از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه نزدیک به ۴۱ هزار تن کشته شده که پانزده هزار کودک هم در آن شامل است.

این ارقام از سوی منابع مستقل تایید نشده است.

محکمه بین المللی عدالت در هاگ هالند پیش از این هم به اسرائیل در جنوری امسال دستور داد که از نسل کشی در غزه جلوگیری کند، اما این محکمه دستور برقراری آتش بس را نداد.

این محکمه به اسرائیل همچنان دستور داد که تمامی اقدامات لازم را برای تضمین تامین مواد غذایی اولیه به جمعیت فلسطینی انجام دهد.

همچنان این محکمه که از سوی ملل متحد حمایت می شود در ماه می امسال از اسرائیل خواست که عملیات نظامی اش علیه شهر رفح در جنوب غزه را متوقف کند.

اسرائیل هنوز رسماً در مورد اقدام ترکیه برای پیوستن به شکایت افریقای جنوری در پیوند به قضیه نسل کشی اسرائیل در غزه چیزی نگفته اما پیش از این گفته بود که برای دفاع از تمامیت ارضی و مردمش حملات را بر شورشیان حماس انجام می دهد.

XS
SM
MD
LG