لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۲

نا آرامی‌ها در بنگلادیش؛ دختران افغان دانشجو در میان خشونت‌ها گیرمانده و نگران امنیت و آیندهٔ خود اند


صحنه یی از اعتراضات خشونت آمیز در بنگلادیش
صحنه یی از اعتراضات خشونت آمیز در بنگلادیش

همزمان با ادامه نا آرامی ها در بنگلادیش، شماری از دختران دانشجوی افغان در آن کشور نگران امنیت و مصئونیت خود اند.

بنگلادیش از هفته‌ها به این‌سو شاهد اعتراضات گسترده و خونینی بوده‌است.

در اعتراضات یاد شده که از یک ماه گذشته به این‌سو در داکه پایتخت و سایر شهرهای دیگر این کشور در برابر سهمیه‌بندی در قانون خدمات ملکی ادامه یافت، بر اساس گزارش‌ها حدود ۲۰۰ تن جان باختند. آن‌چه که رادیو آزادی آن را به گونهٔ مستقل تأیید کرده نمی‌تواند.

این اعتراضات و خشونت‌ها در بنگله‌دیش سبب نگرانی ده‌ها دانشجوی دختر افغان در این کشور شده‌است.

آن‌ها که شمار دقیق‌شان مشخص نیست و پیش از حاکمیت دوباره طالبان از طریق بورسیه‌ها به پوهنتون‌های بنگلادیش راه یافته اند می‌گویند، برای زنده‌گی و آیندهٔ بهتر افغانستان را ترک کردند، اما اکنون چالش دیگری سر راه‌شان قرار گرفته که آن‌ها را نسبت به آیندهٔ‌شان در این کشورنیز نگران ساخته است.

هجوم مردم به ساختمان های دولتی در بنگلادیش
هجوم مردم به ساختمان های دولتی در بنگلادیش

دو تن از دانشجویان دختر افغان در یکی از پوهنتون‌ها در بنگله‌دیش به شرط عدم ذکر نام و تغییر صدا در این مورد به رادیو آزادی گفتند:

"ما در لیلیه به سر می‌بریم، ما نگران هستیم که هجوم مردمی رخ ندهد، همان‌گونه که بالای کلیساها حمله کردند بالای ما هم حمله نکنند، نخست وزیر جدید آمده و پالیسی‌ها شاید تغییر کند، ممکن است هرج و مرج دوباره شروع شود، ما افغانستان هم رفته نمی‌توانیم پس سرنوشت ما چه می‌شود؟"

«رئیس پوهنتون می‌گوید که امنیت شما گرفته شده‌است چون دیوارهای پوهنتون شما بلند است، اول که دیوارهای پوهنتون بلند نیست و دوم این‌که اگر کسی بخواهد سر ما حمله کند، گارد دروازه یک سلاح برای دفاع خود ندارد، ما به این خاطر نگران امنیت خودم هستیم."

محمد یونس صدراعظم جدید بنگلادیش که پس از استعفای شیخ حسینه زمام امور را به دست گرفته است.
محمد یونس صدراعظم جدید بنگلادیش که پس از استعفای شیخ حسینه زمام امور را به دست گرفته است.

در اعتراضات گسترده اخیر در بنگلادیش، اعتراض کننده‌گان خواستار استعفای شیخ حسینه نخست وزیر این کشور شده بودند و به اقامتگاه رسمی او و دیگر ساختمان‌های مربوط به حزب و خانواده‌اش هجوم بردند که سرانجام خانم حسینه پس از استعفا اش روز دوشنبه هفتهٔ روان مجبور شد کشورش را ترک و به هند برود.

پس از اعتراضات در بنگلادیش، برای مهار خشونت، مکتب‌ها و پوهنتون‌ها برای مدت نامعلومی تعطیل شد و شبکه‌های مخابراتی و انترنتی شدیداً با محدودیت روبه‌رو شده و دسترسی به انترنت خیلی مشکل شده بود.

در حال حاضر پس از بیرون شدن شیخ حسینه از بنگلادیش، محمد یونس، برنده جایزۀ صلح نوبل و چهرۀ موفق سرمایه‌گذاری‌های کوچک، به‌عنوان صدراعظم جدید تعیین شده‌است.

XS
SM
MD
LG