لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۵

میتومیلر: تلاش‌ها به هدف رهایی سه امریکایی از زندان طالبان، ادامه دارد


 میتو میلر سخنگوی وزارت خارچه ایالات متحده امریکا
میتو میلر سخنگوی وزارت خارچه ایالات متحده امریکا

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا می‌گوید "عمیقاً نگران" وضعیت رایان کوربت، محمود حبیبی و گیلزمن است که نزد طالبان زندانی اند.

متیو میلر سخنگوی این وزارت ناوقت روز پنجشنبه هشتم آگست در یک کنفرانس خبری در واشنگتن گفته که آزادی آنان یکی از اولویت‌های ایالات متحده امریکا است و بالای این کار می‌کند که از آزادی آنان مطمئن شوند:

"ما در مورد وضعیت آن امریکائیان، محمود، رایان و جورج گلیزمن شدیداً نگرانی داریم که به ناحق در افغانستان بازداشت شده‌اند و در هر گفت‌وگوی با طالبان موضوع توقیف آنان را مطرح می‌کنیم، بازگشتاندن آنان به خانه، ایالات متحده امریکا، یک اولویت است و بالای این کار می‌کنیم تا از رهایی‌شان مطمئن شویم."

میلر در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که فردا ۱۰ آگست از بازداشت حبیبی و کوربت دو سال می‌گذرد.

رایان کوربت که در افغانستان نزد طالبان زندانی است
رایان کوربت که در افغانستان نزد طالبان زندانی است

باوجود خواست‌های مکرر برای رهایی این سه آمریکایی، طالبان رهایی آنان را مشروط کرده‌اند، اما متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه امریکا در اظهارات خود در مورد این شروط چیزی نگفته است.

پیش از این ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان بازداشت دو تبعه امریکایی را تأیید کرده بود و بعد از بازگشت از نشست دوحه در یک نشست خبری گفته بود امریکا باید شرایط طالبان را بپذیرد و در بدل رهایی اتباع امریکایی زندانیان آنان را از گوانتانامو آزاد کند.

امریکا آن زمان هم در مورد تبادله زندانیان چیزی نگفته بود.

خواستیم از خانواده زندانیان امریکایی به خصوص محمود شاه حبیبی، امریکایی افغانی‌الاصل که رئیس پیشین اداره هوانوردی ملکی در نظام جمهوری گذشته بود، در مورد وضعیت او گفت‌وگو کنیم، اما حاضر به صحبت در این مورد نشدند.

محمود شاه حببیبی که نزد طالبان زندانی است
محمود شاه حببیبی که نزد طالبان زندانی است

پیش از این اما برادر او به رادیو آزادی گفته بود در مورد او به آنان هیچ معلومات داده نشده و نه هم با آنان به ارتباط شده‌است.

اسحاق اتمر: ممکن است امریکا تن به تبادله زندانیان با طالبان بدهد

همزمان با این شماری از آگاهان سیاسی ادعا می‌کنند که ماندن زندانیان امریکایی در زندان‌های حکومت طالبان بر تعامل امریکا و طالبان تأثیری ندارد و احتمال دارد امریکا تبادله زندانیان را هم بپذیرد. اسحاق اتمر به رادیو آزادی در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"گمان می‌کنم این تبادله صورت گیرد و میان امریکا و طالبان هم هیچ مشکلی پیش نیاید و کمک به طالبان هم به همین شکل ادامه یابد، بخاطری‌که امریکا و طالبان فقط بخاطر تبادله زندانیان با هم ارتباط ندارند، بلکه در موارد دیگر هم با هم همکاری نزدیک، تعامل و داد و ستد دارند."

محمد اسحاق اتمر آگاه امور سیاسی
محمد اسحاق اتمر آگاه امور سیاسی

آقای اتمر درحالی از کمک امریکا به طالبان سخن می‌گوید که این کشور همواره هر نوع کمک به حکومت طالبان را رد کرده‌اند و گفته که کمک‌های بشری‌ ایالات متحده برای مردم بی‌بضاعت افغانستان است.

پیش از این هم از وضعیت خراب جورج گلیزمن و رایان کوربت در زندان حکومت طالبان گزارش‌هایی نشر شده بود.

گزارش‌گر ویژۀ سازمان ملل متحد در مورد شکنجه نیز در ماه جون گفته است، کوربت به توجه عاجل صحی ضرورت دارد تا از آسیب‌های جبران ناپذیر یا خطر مرگ او پیش‌گیری شود.

بر اساس گزارش‌ها، هر سه تن از این اتباع امریکا در سال ۲۰۲۲ بازداشت شده‌اند که جورج گلیزمن در ۵ دسمبر، محمود حبیبی با ۲۹ کارمند دیگر شرکت "ای‌آرایکس‌کمیونیکيشن" که دیگر همکارانش رها شدند به اتهام کشته شدن ایمن‌الظواهری رهبر پیشین القاعده در دهم آگست، و رایان کوربت در ماه جولای همین سال در سفری به هدف نظارت از کارمندان افغان‌اش بازداشت شدند.

متیو میلر پیش از این گفته بود بازداشت امریکایی ها در افغانستان از سوی طالبان، "مانع تعامل مثبت با آنان است".

XS
SM
MD
LG