لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۵

دروازۀ تورخم پس از درگیری دیروز میان طالبان و نظامیان پاکستانی هنوز هم مسدود است


برخی باشنده‌گان مناطق نزدیک به تورخم می‌گویند وضعیت هنوز به حالت عادی بازنگشته است.
برخی باشنده‌گان مناطق نزدیک به تورخم می‌گویند وضعیت هنوز به حالت عادی بازنگشته است.

پس از پایان درگیری شب گذشته میان نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستانی در منطقۀ غورکی نزدیک تورخم، باشنده‌گان محل می‌گویند که وضعیت هنوز به حالت عادی برنگشته و نگرانی از احتمال آغاز دوبارۀ درگیری‌ها وجود دارد.

آنان می‌گویند که در اثر این درگیری دروازۀ تورخم به روی رفت‌وآمد بسته شده‌است.

یکی از باشنده‌گان منطقۀ غورکی در نزدیکی خط دیورند که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نام‌اش در گزارش منتشر شود، گفت: "در حال حاضر مرز بسته است و هیچ رفت‌و‌آمدی صورت نمی‌گیرد. سیستم حمل‌ونقل و موترها نیز متوقف شده‌اند و دکان‌های شهرک تورخم بسته‌اند. وضعیت بسیار اضطراری است. دیروز از عصر که درگیری آغاز شد تا ساعت یک شب ادامه داشت. اکنون نمی‌توانیم بگوییم که درگیری به پایان رسیده است، زیرا تا کنون هیچ خبری از هر دو طرف در دست نیست."

ویدئویی ازانتقال نیروهیا اضافی طالبان به تورخم در روز اول درگیری

ئفرمان شاه، یکی از باشنده‌گان تورخم که او و تمامی خانواده‌هایی که در این منطقه زندگی می‌کردند مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند، به رادیو آزادی گفت: "تمام مردم و خانواده‌ام نیز از منطقه بیرون شده بودند و تنها من در خانه مانده بودم. اکنون برخی از اعضای خانواده‌ام دوباره بازگشته‌اند، اما هنوز دروازۀ تورخم باز نشده و احتمال ادامه درگیری‌ها وجود دارد، زیرا مردم هنوز به طور کامل دل‌جمع نشده‌اند."

وزارت داخله حکومت طالبان: در این درگیری، نیروهای پاکستانی خانه‌های غیرنظامیان را از آن‌سوی خط دیورند هدف قرار داده‌اند که منجر به کشته شدن سه نفر شده‌است.

در اعلامیه‌ای که از سوی دفتر والی حکومت طالبان در ننگرهار منتشر شده، تعداد کشته‌شده‌گان دو نفر ذکر شده و همچنین گفته شده که در نتیجۀ این درگیری، سه تن دیگر زخمی شده‌اند.

باشنده‌گان محل در مورد تلفات گفتند که سه عضو از یک خانواده به شمول یک زن و دو کودک کشته شده‌اند و یکی دیگر از اعضای این خانواده به شدت زخمی شده‌است.

در اعلامیۀ دفتر والی ننگرهار همچنین آمده که درگیری پس از آن آغاز شد که نیروهای طالبان در منطقۀ غورکی پوستۀ‌شان را وسعت می‌دادند و از سوی پاکستان بر آنان فایر شده که آنان نیز پاسخ متقابل دادند.

در اعلامیه آمده که در نتیجۀ این درگیری، ۷۰۰ خانواده بی‌جا شدند و برای رسیدگی به وضعیت این خانواده‌ها، با مسئولان سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی نشست نیز برگزار شده‌است.

طرف پاکستانی تا کنون به‌طور رسمی در مورد این درگیری چیزی نگفته، اما برخی منابع پاکستانی در تورخم به صدای امریکا وقوع این درگیری را تأیید کرده و افزودند که این درگیری تلفات جانی نیز برجای گذاشته، اما شمار دقیق تلفات مشخص نشده‌است.

همچنان صبح امروز یک مقام امنیتی پاکستان که نخواست نامش ذکر شود، به رادیو مشال گفت که در نتیجۀ مذاکرات شب گذشته میان پاکستان و نیروهای سرحدی طالبان فیصله شد که عبورگاه دوباره گشوده شود و طرفین قبل از بازسازی هرگونه تأسیسات به جانب مقابل باید اطلاع دهد.

یاسر خان، یکی از مقامات وزارت داخلۀ پاکستان نیز در تورخم به رادیو مشال/ بخش پاکستان رادیو اروپای آزاد گفت که صبح امروز بازگشایی دروازۀ تورخم دستور داده شد و آنها دفاتر خود را دوباره گشودند و رفت‌وآمد مسافران به‌زودی دوباره آغاز خواهد شد.

درگیری‌های اخیر در تورخم در حالی به وقوع پیوسته که روز دوشنبه تحصن تجار و راننده‌گان برخلاف اسناد ورود مؤقت برای لاری‌های تجاری بین افغانستان و پاکستان ادامه داشت.

این درگیری‌ها درحالی‌ست که پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، در سه سال گذشته هر از گاهی درگیری‌ها بین نیروهای طالبان و نیروهای پاکستانی در امتداد خط دیورند رخ داده که علاوه بر تلفات جانی، باعث بسته شدن دروازۀ تورخم به‌مدت چندین روز نیز شده‌است.

XS
SM
MD
LG