لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۶

مسدود شدن شفاخانه نسایی ولادی بدخشان؛ زنان باردار با مشکلات مواجه اند و ده‌ها نرس و قابله نیز بیکار شده اند


شفاخانه ۶۰ بستر نسایی ولادی بدخشان که به دلیل کمبود بودیجه مسدود شده است.
شفاخانه ۶۰ بستر نسایی ولادی بدخشان که به دلیل کمبود بودیجه مسدود شده است.

شفاخانۀ ۶۰ بستر نسایی و ولادی ولایت بدخشان که در گذشته پاسخگوی نیازهای صحی زنان باردار بود، از یک ماه به این طرف به دلیل کمبود بودجه بسته شده است.

این موضوع نگرانی‌های جدی را در بارۀ افزایش احتمالی مرگ و میر مادران باردار در این ولایت به میان آورده است.

بسته شدن شفاخانۀ نسایی و ولادی بدخشان که تنها مکان تخصصی برای درمان و مراقبت از زنان باردار در بدخشان بود، اکنون بار سنگینی را بر دوش شفاخانۀ مرکزی این ولایت گذاشته است.

رقیۀ ۳۷ ساله، باشندۀ ولسوالی کشم بدخشان که صاحب دو فرزند است و چند روز پیش با طی کردن صد کیلومتر فاصله برای زایمان فرزند سومش به شفاخانۀ مرکزی بدخشان آمده است، چشم دیدش را این گونه بیان می‌کند.:

"در یک چپرکت سه مریض است و چهار مریض است، ‌خودم حامله‌دار هستم، مشکلات ما زیاد است، چپرکت مریض حامله باید راحت باشد و باید تنها باشد، پایوازهای ما را اجازه نمی‌دهند، جای نیست."

رخی از کارمندان و موظفین صحی شفاخانه ۶۰ بستر نسایی بدخشان که اکثرا حالا بیکار شده اند.
رخی از کارمندان و موظفین صحی شفاخانه ۶۰ بستر نسایی بدخشان که اکثرا حالا بیکار شده اند.

در کنار رقیه، شاه‌گل ۲۳ ساله هم چند روز قبل از ولسوالی ارگوی بدخشان بخاطر درمان بیماری ولادی‌اش به شفاخانۀ مرکزی بدخشان آمده است. او هم از مشکل مشابهی شکایت دارد:

"شش ماه حمل دارم، بخاطر اینکه مشکل ولادی پیدا کردم، به شفاخانه آمدم، متاسفانه اینجا ازدحام زیاد است، بعد از بسته شدن شفاخانۀ شصت بیستر همه هجوم آوردن به اینجا، داکتران هم کم هستن."

بسته شدن شفاخانۀ ۶۰ بستر نسایی و ولادی بدخشان، در کنار اینکه دسترسی زنان باردار را به خدمات صحی دشوار کرده، ۷۳ تن از کارمندان این شفاخانه را از جمله قابله‌ها، نرس‌ها و کارمندان اداری آن را بیکار و بی‌سرنوشت کرده است.

شفاخانه ۶۰ بستر نسایی ولادی بدخشان از سوی سازمان صحی جهان تمویل می شد که با قطع کمک ها، فعالیت های این نهاد صحی نیز متوقف شد.

یلدا که از شش سال به این سو به عنوان قابله در این شفاخانه مصروف عرضۀ خدمات به بیماران بود، می‌گوید که پس از بسته شدن این شفاخانه، بیکار شده است و نگران سرنوشت اش است:

"مدت شش سال می‌شود که در شفاخانه شصت بیستر وظیفه اجرا می‌کردم، مریضانی که از مرکز و ولسوالی‌ها می‌آمدند، ما برایشان همکاری می‌کردیم . متأسفانه شفاخانه بسته شد و ما هم بیکار ماندیم و سرنوشت ما هم معلوم نیست."

از سوی هم شفیق‌الله همدرد، مسئول شفاخانۀ ولایتی بدخشان می‌گوید که بخش ولادی این شفاخانه به دلیل هجوم بیماران، زیاد بحرانی است.

به گفتۀ همدرد، پس از بسته شدن این شفاخانه ۶۰ بستر، حتی تا پنج زن باردار هم در یک بستر شفاخانۀ ولایتی بستری شده است.

او می‌گوید، نه تنها که با کمبود جای، بلکه با کمبود داکتران متخصص و قابله‌ نیز روبه‌رو اند:

"شفاخانۀ ۶۰ بستر به دلیل نبود بودجه از اول ماه جولای تا حال بسته شد. تقریباً ۷۳ تن از کارمندان ما بشمول متخصصین، ‌قابله‌ها و کارمندان اداری بیکاری شدند. در ۳۰ بستر ما فعلاً ۱۲۰ مریض داریم . ما دریک چپرکت ۵ تا ۶ مریض را هم زمان داریم."

در حال حاضر در شفاخانه ولایتی بدخشان که بخش کوچک نسایی ولادی دارد، در هر بستر سه یا چهار بیمار تحت مداوا قرار میگیرند.
در حال حاضر در شفاخانه ولایتی بدخشان که بخش کوچک نسایی ولادی دارد، در هر بستر سه یا چهار بیمار تحت مداوا قرار میگیرند.

به تازگی آمار دقیقی از میزان مرگ و میر مادران در بدخشان نشر نشده است، اما قبل از حاکمیت دوبارۀ طالبان، مسئولان صحت عامۀ این ولایت اعلام کرده بودند که مرگ و میر مادران در این ولایت نسبت به ده سال گذشته ۸۰ درصد کاهش یافته است.
آن‌ها گفته بودند که از هر صد هزار زن باردار، ۶۵۰۰ نفر در هنگام زایمان جان خود را از دست می‌دادند، اما این رقم با تلاش‌های صورت گرفته به ۴۰۰ نفر کاهش یافته بود. اکنون اما، نگرانی‌ها از بازگشت به شرایط ده سال پیش وجود دارد.

شفاخانۀ ۶۰ بستر نسایی ولادی بدخشان که از سوی سازمان جهانی صحت تمویل می‌شد، حدود یک ماه پیش به دلیل کمبود بودجه بسته شد.
این درحالیست که این سازمان در اواخر ماه جوزا در گزارشی گفت که روزانه نزدیک به ۲۴ مادر و ۱۶۷ کودک در سراسر افغانستان به دلیل بیماری‌هایی مانند بارداری و زایمان جان خود را از دست می‌دهند که می‌توان از آن جلوگیری کرد.

XS
SM
MD
LG