لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۷

مردم در افغانستان: محدودیت‌های طالبان خانواده‌ها را از تفریح در مکان‌های عمومی محروم ساخته است


خانواده‌ها: محدودیت‌ها مانع حضور ما در پارک‌ها و محلات تفریحی شده است.
خانواده‌ها: محدودیت‌ها مانع حضور ما در پارک‌ها و محلات تفریحی شده است.

با گرم شدن هوا، بیشتر خانواده‌ها تمایل دارند به پارک‌ها و محلات تفریحی بروند، اما به ادعای آن‌ها، در سال‌های اخیر به دلیل محدودیت‌های طالبان، اجازه رفتن به این مکان‌ها را ندارند.

برخی از خانواده‌ها در ولایات مختلف افغانستان، از جمله کابل، می‌گویند که به دلیل حضور زنان، بیشتر اوقات اجازه ورود به مکان‌های تفریحی را ندارند و با رفتارهای نامناسب کارمندان ادارۀ امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان مواجه می‌شوند.

خدیجه، باشنده ولایت سرپل، به رادیو آزادی گفت:

"یک‌جای در ولایت سرپل می‌گویند انگشت شاه، یک‌جای بسیار سرسبز و آرام است، با فامیل رفته بودیم، از همه ولایت‌ها آن‌جا می‌آیند، اما ما را از راه دور داد، شش ساعت ایستاد بودیم، آفتاب هم بسیار گرم بود، تا که ما شاهد پیدا کردیم که این پدرم است، من دخترش هستم یا ای خانمش است، از همو چکر بیخی خسته شدیم و پس دور خوردیم آمدیم، گاهی حیران (می‌مانیم که) خنده کنیم یا گریه به حالت خود ما."

فیروزه، باشنده ولایت بلخ، به رادیو آزادی می‌گوید که حتی نمی‌توانند به راحتی در سطح شهر قدم بزنند. او به رادیو آزادی گفت: "یک‌بار بعد از افطاری خواستیم که قدم زدن برویم، کارمندان امر به معروف آمدند و ما را ایستاد کردند، از نامزدم یک ساعت تحقیق و بررسی کردند، بلاخره نامزدم برشان قناعت داد که محرم من است و ما نکاح بسته کردیم، یک بار دیگر پارک رفتیم با فامیل تا چند لحظه کنار هم باشیم و خوش بگذرانیم، اما در وسط پارک پرده کش شده بود، زنان جدا مردان جدا می‌بودند، از همین خاطر در خانه هستیم و جای نمی‌رویم."

سعید، باشندۀ کابل، به رادیو آزادی گفت که او هر از گاهی با دوستانش به تفریح می‌رود، اما از حکومت طالبان می‌خواهد که اجازه دهد خانواده‌ها با حضور زنان و دختران به تفریح و میله بروند:

"در سال‌ها قبل دو بار سه بار قرغه و پغمان می‌رفتیم، اما اخیراً یک بار یکی از دوست‌ها می‌رفتند دره پغمان، اما آن‌ها را در وسط راه پیاده کردند و خانم‌ها را گفتند شما پیاده بروید، یا از راه دیگر بروید، چون اجازه نیست به دره پغمان به میله بروید. رفتن میله با بچه‌ها جای خود را دارد، اما با فامیل خاص است، اما با روی کار آمدن دولت اسلامی مشکل شده است."

ظاهراً محدودیت‌های حکومت طالبان بر کار رستورانت‌ها و خوراکه‌فروشی‌ها در محلات تفریحی نیز تأثیر منفی گذاشته است. مالک یکی از خوراکه‌فروشی‌ها در ولسوالی پغمان کابل که به علت حساسیت موضوع نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت: "فروشات ما در زمان جمهوریت بسیار خوب بود، زنان و دختران و فامیل‌ها به چکر می‌آمدند و خرچ خانه و روزگار برای ما تأمین بود، اما بنا بر صلب آزادی زنان و دختران و خانواده‌ها، آمدن فامیل‌ها بسیار کم شده و فروشات ما هم کم شده و ناراضی هستیم."

تلاش برای دریافت دیدگاه وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان بی‌نتیجه ماند، زیرا عبدالغفار سباوون، سخنگوی این وزارت، به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

اما این وزارت در ماه نوامبر ۲۰۲۲ زنان را از رفتن به پارک‌ها و محلات تفریحی منع کرد. حکومت طالبان که مدعی تأمین حقوق زنان در چارچوب شریعت اسلام است، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های زیادی را بر حق کار، آموزش، تحصیل و دیگر فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زنان وضع کرده است.

XS
SM
MD
LG