لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۱

حکومت طالبان سه‌سالگی حاکمیت خود را جشن گرفت؛ اما شماری این روز را «روز سیاه» می‌نامند


حکومت طالبان با برگزاری مراسم و جشن‌هایی در ولایات مختلف، سومین سالگرد حاکمیت خود را تجلیل کرد.
حکومت طالبان با برگزاری مراسم و جشن‌هایی در ولایات مختلف، سومین سالگرد حاکمیت خود را تجلیل کرد.

سه‌سالگی حکومت طالبان با برگزاری مراسم و جشن‌هایی در ولایات مختلف افغانستان از سوی آنان تجلیل شد. طالبان آغاز سومین سالگرد حاکمیت دوباره‌شان در افغانستان را به شمول کابل در ولایات مختلف کشور تحت تدابیر شدید امنیتی تجلیل کردند.

طالبان که ۲۴ اسد را "روز پیروزی" و ختم به ادعای آن‌ها "اشغال امریکا" در افغانستان می‌خوانند، رخصتی عمومی اعلام کردند.

اما به شمول شماری از مقام‌های نظام جمهوری پیشین، بیشتر افغان‌ها از این روز به‌عنوان "روز سیاه" و "روز سقوط افغانستان" یاد می‌کنند.

آن‌ها بیشتر در بیانات و نوشته‌های‌شان در رسانه‌های اجتماعی به سیاست جاری طالبان در افغانستان به شدت انتقاد کرده و گفته‌اند که طالبان حقوق افغان‌ها را از آن‌ها سلب کرده و افغانستان را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده‌اند.

پایگاه نظامی بگرام که زمانی بزرگ‌ترین مرکز نظامی نیروهای خارجی در افغانستان بود، امروز به مناسبت همین روز، رژه و نمایش نظامی از سوی طالبان در آن‌جا برگزار شد.

سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله و از چهره‌های برجسته حکومت طالبان، اما مورد پیگرد «اف‌بی‌آی» با ۱۰ میلیون دالر جایزه، در سخنرانی‌اش از جهان خواست که در قسمت توسعه افغانستان با آنان همکاری کنند: "ما آزادی را از جهانیان گرفتیم، در مقابل با آن‌ها محاسبه نمی‌کنیم، فرصت خوب را برای‌شان فراهم کرده‌ایم، اراده خوب برای‌شان داریم، با ما در توسعه افغانستان همکاری کنند، طوری‌که در اشغال همکاری کردند، در قسمت پیشرفت هم همکاری کنند."

اما پیش از این به شمول امریکا، کشورهای مختلف گفته‌اند که با حکومت طالبان تا زمانی همکاری نکرده و حکومت‌شان را به رسمیت نمی‌شناسند که به شمول حقوق زنان، حقوق بشری تمام افغان‌ها را تأمین نکرده و حکومت همه‌شمول را ایجاد نکرده باشند.

بسیاری از افغان‌ها و مقام‌های پیشین، این روز را به‌عنوان "روز سیاه" و "روز سقوط افغانستان" می‌خوانند.
بسیاری از افغان‌ها و مقام‌های پیشین، این روز را به‌عنوان "روز سیاه" و "روز سقوط افغانستان" می‌خوانند.

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان، از دستاوردهای سه‌سالۀ‌شان سخن گفت و از کشورهای همسایه خواست تا به برخوردهای نامناسب و خشونت‌آمیزشان در برابر مهاجران افغان پایان دهند: "امارت اسلامی از میزبانی کشورهای همسایه به‌خاطر مهاجران افغان تشکر می‌کند، و از کشورهای همسایه تقاضا دارد که به برخوردهای نامناسب و آزار و اذیت مهاجران افغان پایان دهند."

مولوی عبدالکبیر از اداره‌های بین‌المللی خواست تا در قسمت حل مشکلات مهاجران افغان و بازگشت آنان همکاری کنند.

وی این سخنان را در حالی مطرح می‌کند که از چند روز به این طرف وضعیت مهاجران افغان در ایران و پاکستان بدتر شده و آن‌ها با آزار و اذیت از سوی پولیس محلات بودوباش‌شان روبه‌رو هستند.

معاون ریاست‌الوزرای حکومت طالبان در سخنان‌اش ادعا کرد که در سه سال گذشته تمام موارد توافق‌نامۀ دوحه را عملی کرده‌اند و این‌که از خاک افغانستان به هیچ کشوری تهدید متوجه نیست.

اما پیش از این، به شمول پاکستان، شماری از کشورهای آسیای میانه و شورای امنیت سازمان ملل متحد از موجودیت گروه‌های دهشت‌افگن در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

هرچند اظهارات اکثریت مقام‌های طالبان و سخنرانان این نشست روی تعامل با جهان و خواست همکاری از آن‌ها متمرکز بود، اما به جلوگیری از تعصبات زبانی، قومی و مذهبی با مردم از سوی طالبان نیز اشاره شد.

عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست‌الوزرای حکومت طالبان، در این مورد گفت: "همه منسوبین امارت اسلامی افغانستان تلاش نمایند تا عصبیت‌های زبانی، مذهبی و سمتی را که از سوی اشغالگران به‌گونه جدی در این باره صورت گرفته است، باید از بین ببرد. همچنان همرای ملت با شهامت و شهیدپرور افغانستان باید با ترحم و شفقت تعامل صورت گیرد."

در این مراسم، ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، و ملا محمد حسن آخند، رئیس‌الوزرای حکومت طالبان، شرکت نکرده بودند.

با این حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در خبرنامه‌ای که روز چهارشنبه در صفحۀ اکس (توییتر سابق) خود به مناسبت سومین سالگرد حکومت طالبان نشر کرده، تأکید کرده که "اولویت اصلی حکومت طالبان تطبیق شریعت اسلامی به هر قیمتی است."

ذبیح‌الله مجاهد تأکید کرده است که اولویت اصلی حکومت طالبان تطبیق شریعت اسلامی است.
ذبیح‌الله مجاهد تأکید کرده است که اولویت اصلی حکومت طالبان تطبیق شریعت اسلامی است.

چیزی که اکثر مردم عادی، عالمان دینی، زنان، نهادهای بین‌المللی حقوق بشری و اداره‌های مختلف سازمان ملل متحد آن‌را "شریعت واقعی اسلامی نه"، بلکه بهانه‌ای برای عملی کردن پالیسی‌های سخت‌گیرانه آنان خوانده‌اند.

قابل ذکر است که حکومت طالبان در سه سال گذشته در کنار دیگر بخش‌ها، محدودیت‌های زیادی را در برابر زنان و دختران وضع کرده‌اند، آن‌چه در این نشست هیچ اشاره‌ای به آن نشد.

طالبان در پانزدهم اگست سال ۲۰۲۱ با تصرف کابل، دور دوم حاکمیت‌شان در افغانستان را آغاز کردند. طالبان این روز را بر اساس تقویم هجری شمسی یک روز پیش یعنی ۱۴ اگست که مصادف با ۲۴ اسد است، تجلیل می‌کنند.

XS
SM
MD
LG