لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۱

لوی درستیز پاکستان: حکومت طالبان نباید تی‌تی‌پی را به اسلام‌آباد ترجیح دهد


جنرال عاصم منیر: پاکستان خواهان روابط نیک با افغانستان است.
جنرال عاصم منیر: پاکستان خواهان روابط نیک با افغانستان است.

جنرال عاصم منیر، لوی درستیز اردوی پاکستان، می‌گوید که حکومت طالبان در افغانستان نباید گروه تحریک طالبان پاکستان را نسبت به همسایه قدیمی و برادر خود پاکستان ترجیح دهد.

براساس گزارش روزنامه دان پاکستان، آقای منیر این سخنان را روز گذشته در هنگام سخنرانی خود در یک رژه نظامی که به مناسبت روز استقلال پاکستان ۱۴ اگست برگزار شده بود، بیان کرد.

او همچنان به وضعیت مرزهای غربی کشورش با افغانستان و وضعیت در ایالت بلوچستان پاکستان پرداخت.

گروه تحریک طالبان پاکستان مسئولیت رویدادهای مرگبار ماه‌های اخیر در نقاط مختلف پاکستان به‌ویژه ایالت خیبرپختونخوا این کشور را به عهده گرفته که بیشتر نیروهای امنیتی پاکستان را هدف قرار داده است.

پاکستان بارها ادعا کرده که گروه تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) در افغانستان تحت حاکمیت طالبان پناهگاه‌های امن دارد و همچنین حکومت طالبان در مبارزه اسلام‌آباد علیه این گروه همکاری نکرده است.

اما حکومت طالبان در افغانستان این اتهامات را رد کرده و گفته که مسئول برقراری امنیت در پاکستان نیست.

پیش از این، حکومت طالبان در ۲۰۲۲ مذاکرات صلح میان اسلام‌آباد و رهبری تحریک طالبان پاکستان را میانجیگری کرد که در نتیجه یک آتش‌بس موقت بین دو طرف برقرار شد، اما این آتش‌بس دوام نداشت و تی‌تی‌پی سلسله حملاتش بر نیروهای امنیتی پاکستان را از سر گرفت.

وزارت داخله پاکستان در آن‌زمان گفت که تی‌تی‌پی در هنگام مذاکرات و آتش‌بس موقت دوباره منسجم شده و روی پلان‌های جنگی خود کار کرده است.

لوی درستیز پاکستان در این سخنرانی‌اش همچنان تأکید کرده که کشورش خواهان برقراری روابط نیک با همسایه‌های خود از جمله افغانستان است.

گروه تحریک طالبان پاکستان مسئولیت حملات مرگبار اخیر در نقاط مختلف پاکستان را به عهده گرفته است.
گروه تحریک طالبان پاکستان مسئولیت حملات مرگبار اخیر در نقاط مختلف پاکستان را به عهده گرفته است.

این در حالی است که نیروهای سرحدی طالبان و پاکستان دو روز قبل در دروازه مرزی تورخم درگیر شدند.

دفتر والی طالبان در ننگرهار روز گذشته در اعلامیه‌ای گفت که درگیری پس از آن آغاز شد که نیروهای طالبان در منطقه غورکی پوستۀ خود را توسعه می‌دادند که بر آنان از سوی پاکستان شلیک صورت گرفت و نیروهای طالبان به پاسخ متقابل پرداختند.

از کشته شدن سه تن در این درگیری خبر داده شده است. گذرگاه تورخم در حال حاضر به روی رفت و آمد مسافران مسدود است.

XS
SM
MD
LG