لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۴

لوی درستیز اردوی پاکستان: طالبان افغانستان باید از حمایت « تی تی پی» دست بکشند


برخی از افراد تحریک طالبان پاکستان که عمدتا در امتداد سرحداات افغانستان و پاکستان فعالیت می کنند.
برخی از افراد تحریک طالبان پاکستان که عمدتا در امتداد سرحداات افغانستان و پاکستان فعالیت می کنند.

به ادامهٔ گزارش‌ها مبنی بر حمایت طالبان افغان از تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی)، به تازه‌گی لوی درستیز اردوی پاکستان بار دیگر از طالبان در افغانستان خواسته که از حمایت «تی‌تی‌پی» در برابر آسلام‌آباد، دست بکشند.

جیو نیوز، رسانهٔ پاکستانی در این مورد گفته که جنرال عاصم منیر روز پنج‌شنبه در یک نشست ملی علما حین سخنرانی تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) را "خوارج" نامیده و از طالبان در افغانستان خواست که به‌عنوان کشور دوست و همسایه از حمایت آن‌ها در برابر پاکستان دست بردارند.

عاصم منیر همچنان هشدار داد که ارتش پاکستان در برابر هر آن گروهی می‌ایستد که خواستار ایجاد بی‌نظمی در پاکستان هستند.

این جنرال پاکستانی، افغانستان را دوست دراز مدت پاکستان خوانده و گفته است که از ۴۰ سال به این‌سو میزبان میلیون‌ها افغان بوده‌اند.

جنرال عاصم منیر لوی درستیز اردوی پاکستان
جنرال عاصم منیر لوی درستیز اردوی پاکستان

هرچند جزئیات بیشتر از سخنرانی جنرال عاصم منیر در نشست ملی علما با رسانه‌ها شریک نشده، اما طاهر خان خبرنگار رادیو مشال، بخش پاکستان رادیو آزادی که از این نشست آگاه است در این مورد گفت:

"رئیس اردوی پاکستان با اشاره به میزبانی از افغان‌های مهاجر طعنه داد که ما با شما خوبی کردیم و در مقابل آن با ما چه می‌شود، او از حکومت فعلی طالبان در افغانستان گله داشت که گویا با آن‌ها همکاری نمی‌کند."

یک گروه نظارتی ملل متحد: همکاری طالبان با گروه های مسلح تهدید بزرگ به منطقه ایجاد میکند

این نخستین بار نیست که این نوع اظهارت از سوی مقام‌های پاکستانی در مورد حمایت طالبان افغان از «تی‌تی‌پی» صورت می‌گیرد.

پیش از این نیز، به شمول صدراعظم پاکستان مقام‌های مختلف پاکستانی ادعا کرده‌اند که تحریک طالبان پاکستان حملات‌اش در برابر این کشور را از خاک افغانستان طرح‌ریزی می‌کند.

سازمان ملل متحد نیز در اوایل ماه جولای سال روان با نشر یک گزارش گفته بود که طالبان در افغانستان به حمایت‌شان از «تی‌تی‌پی» ادامه می‌دهند و از همین رو حملات «تی‌تی‌پی» در برابر پاکستان افزایش یافته است.

یک گروه نظارتی سازمان ملل متحد همچنان از روابط و همکاری مشترک تحریک طالبان پاکستان و القاعده ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده که همکاری این گروه‌ها تهدیدات امنیتی جدی را برای منطقه به همراه داشته است.

هرچند ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در مورد اظهارات تازهٔ عاصم منیر پاسخی نداد، اما پیش از این گزارش‌ها مبنی بر همکاری با تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) و حمایت از این گروه را رد کرده بود.

XS
SM
MD
LG