لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۰

نیروهای اوکراینی به تحکیم مواضع خود در بخش‌هایی از قلمرو روسیه پرداخته اند


نیرو های اوکراینی در خط مقدم نبرد با اردوی روسیه
نیرو های اوکراینی در خط مقدم نبرد با اردوی روسیه

ولودیمیر زلینسکی، رئیس جمهور اوکراین پس از راه اندازی یک حمله بزرگ فرامرزی، می گوید که نیروهای اوکراینی در حال "تقویت" مواضع شان در منطقۀ کورسک در روسیه، هستند.

زلینسکی روزشنبه(۱۷ اگست) در شبکۀ تلگرام گفته، که الکساندر سیرسکی قوماندان ارشد نظامی اوکراین، "در مورد تقویت مواضع نیروهای اوکراینی در منطقه کورسک و گسترش قلمرو ، به او گزارش داده است."

این اظهارات زلینسکی در حالی مطرح می شود که وزارت خارجۀ روسیه، نیروهای اوکراین را به استفاده از راکت های ساخت امریکا برای تخریب یک پل کلیدی در شهرک گلوشکوف در منطقه کورسک متهم کرده، گفته که در نتیجه آن شماری از "افراد داوطلب" که در تخلیه افراد ملکی کمک می کردند، کشته شده اند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه، ناوقت جمعه(۱۶ اگست) در شبکۀ تلگرام گفت که "برای نخستین بار، منطقه کورسک توسط راکت های ساخت غرب، احتمالاً هایمرس(HIMARS ) امریکایی هدف قرار گرفت."

سیستم پرتاب راکت های پاتریوت اوکراین که از سوی ایالات متحده فراهم شده است.
سیستم پرتاب راکت های پاتریوت اوکراین که از سوی ایالات متحده فراهم شده است.

به گفتۀ زاخارووا، "داوطلبانی که به مردم ملکی تخلیه شده کمک می کردند" کشته شدند و این حمله پل بالای دریای سیم را "کاملاً تخریب" کرده است.

این ادعا نمی توان بشکل مستقل تائید کرد.

نیروهای اوکراینی ادعا کرده اند که حدود ۱۱۵۰ کیلومتر از قلمرو روسیه به تصرف خود در آورده اند.

به گفته مقامات امنیتی روسیه، تخریب این پل ارتباط با بخشی از این شهرک را قطع کرده و تخلیه افراد ملکی را از منطقه دشوارتر ساخته است.

مقامات روسی در مسکو بارها متحدان غربی کیف را به حمایت و تشویق اولین حمله زمینی اوکراین بر قلمرو روسیه متهم کرده اند که منجر به تخلیه بیش از ۱۲۰ هزار فرد ملکی شده است.

اوکراین ادعا می کند که از آغاز تهاجم ناگهانی به آنسوی سرحد در ششم اگست، کنترول ۸۲ شهرک را در مساحت ۱۱۵۰ کیلومتر مربع به دست گرفته است.

به گفته مقامات در واشنگتن، امریکا تا کنون این حمله را یک حرکت حفاظتی می داند که استفاده از اسلحۀ ایالات متحده را توجیه می کند.

اما وزارت دفاع روسیه در ۱۷ اگست اوکراین را متهم کرد که طرح یک حمله بر نیروگاه اتمی کورسک دارد و روسیه در صورت چنین "تحریک" به شدت واکنش نشان خواهد داد.

رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلینسکی گفته است که حالا جنگ به قلمرو روسیه کشانده شده است .
رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلینسکی گفته است که حالا جنگ به قلمرو روسیه کشانده شده است .

مقامات مقرر شده توسط روسیه در نیروگاه هسته یی زاپوریژژیا در جنوب اوکراین نیز دیروز گفته اند که یک طیارۀ بی پیلوت اوکراینی بار انفجاری را در یک سرک بیرون از این نیروگاه هسته ای پرتاب کرد و کارمندانی را به خطر انداخت که از این سرک استفاده می کنند.

مسکو و کیف بارها یکدیگر را به تخریبکاری در عملیات نیروگاه هسته یی زاپوریژژیا متهم کرده اند که پس از آغاز تهاجم تمام عیار مسکو بر اوکراین در فبروری ۲۰۲۲ میلادی توسط نیروهای روسیه اشغال شد.

نیروهای هوایی اوکراین در اوایل صبح ۱۷ اگست در اعلامیه‌ای گفتند که در جریان یک شب، سیستم های دفاع هوایی اوکراین همۀ ۱۴ طیارۀ بی پیلوت روسی را سرنگون کردند.

بر اساس اعلامیۀ منتشر شده شبکۀ در تلگرام، این طیارات بی پیلوت نوع(شاهد) در شش منطقه اوکراین از جمله در جنوب و مرکز این کشور، از جمله مناطق نزدیک به شهر کیف پایتخت اوکراین سرنگون شده است.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG