لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۶

اتاق تجارت افغانستان نمایشگاه محصولات ازبیکستان را برای تحکیم روابط تجاری مفید خواند


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

یک روز پس از افتتاح نمایشگاه محصولات و تولیدات ازبیکستان در کابل، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان با استقبال از برگزاری این نمایشگاه در افغانستان آن را در ایجاد و تحکیم روابط تجاری میان دو کشور مؤثر می‌خواند.

خان جان الکوزی، عضو هیئت مدیره این اتاق، روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت این نمایشگاه برای سه روز از شنبه تا دوشنبه برگزار شده و در آن وسایلی به نمایش گذاشته شده که بیشتر آن‌ها در افغانستان قابل مصرف اند.

"نمایشگاه‌ها یک وسیلۀ بزرگ برای مشهور ساختن تولیدات و خود یک کشور است. روی روابط میان دو کشور تأثیر مثبت دارد. موضوع بزرگ این است که ما باید در بخش تجارت خود سهولت بیاوریم و صادرات به ازبیکستان زیاد شود که روی این مسأله هم گفت‌وگو صورت گرفت."

او افزود که پیش از این افغانستان هم نمایشگاه‌های تولیدات افغانی را در کشورهای آسیای میانه برگزار کرده است.

در این حال عبدالجبار صافی، رئیس اتحادیه صنعت‌کاران افغانستان، به رادیو آزادی گفت که دوصد تاجر ازبیکستانی همراه با هیئت بلندپایۀ ازبیکستان به افغانستان آمده و محصولات و تولیدات ۶۶ شرکت‌شان را در غرفه‌های مختلف برای بازدیدکننده‌ها به نمایش گذاشته‌اند.

برخی از تاجران و سرمایه‌گذاران بازدیدکننده، برگزاری این نمایشگاه را در بخش تبادل نظریات میان تاجران دو کشور مفید می‌خوانند.

عبدالحسین فرهاد، معاون پارک‌های صنعتی جمعه محمد "محمدی"، در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"بسیار یک نمایشگاه خوب است. ما بسیار مسایل را آموختیم، این که ما وقتی به دیگر کشورها می‌رویم چگونه نمایشگاه را خود ما برگزار کنیم و دیگر این که از تولیدات‌شان باخبر شدیم که چه تولید دارند و با کدام قیمت در چه مدت زمانی آن را به افغانستان وارد کرده می‌توانیم."

برخی از تاجران افغان، نمایشگاه محصولات ازبیکستان را برای تبادل نظریات مفید می‌خوانند.
برخی از تاجران افغان، نمایشگاه محصولات ازبیکستان را برای تبادل نظریات مفید می‌خوانند.

رحیم مایار، یکی از سرمایه‌گذاران دیگر، در مورد می‌گوید:

"حالی افغان‌ها خود را همرای آن‌ها می‌بینند که ما در کدام بخش ضعیف استیم و در کدام بخش خوب استیم. ما با تاجران‌شان مجلس داشتیم، حرف‌های آن‌ها را شنیدیم و حرف‌های خود را مطرح کردیم و شاید ما در آینده برویم و از کارخانه و تولیدات‌شان در آنجا دیدن کنیم."

اما این سرمایه‌گذاران می‌گویند هنوز هم مشکلات در بخش انتقال پول، اخذ ویزه، تأمین برق و توزیع زمین فرا راه تاجران و سرمایه‌گذاران قرار دارد که باید در حل آن از سوی حکومت فعلی اقدام شود.

به اساس معلومات وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان، نمایشگاه محصولات و تولیدات ازبیکستان روز شنبه با حضور ملا عبدالغنی برادر آخند، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان، عبدالله عارف‌اف، نخست‌وزیر کشور ازبیکستان، و مقام‌های وزارت صنعت و تجارت دو کشور در حاشیۀ نشست تجارتی میان افغانستان و ازبیکستان در کابل افتتاح شد.

این وزارت روز شنبه در صفحۀ ایکس (تویتر سابق) خود نوشته است که در این نمایشگاه محصولات و تولیدات ازبیکستان در سکتورهای مختلف از قبیل موترهای تیزرفتار، باربری، مسافربری، جرثقیل، ماشین‌آلات مختلف زراعتی، مواد غذایی، پوشاک، لوازم برقی و قالین برای سه روز به نمایش گذاشته شده است.

XS
SM
MD
LG