لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۴

سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان در مراسم ۲۸ اسد: به هیچ فشاری تسلیم نمی‌شویم


طالبان مراسم ۱۰۵مین سالروز استقلال افغانستان را برگزار کردند.
طالبان مراسم ۱۰۵مین سالروز استقلال افغانستان را برگزار کردند.

سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان می‌گوید که در تشکیل حکومت و امور حکومتی نه فرمان دیگران را می‌پذیرند و نه به میل دیگران حکومت می‌کنند.

محمد یعقوب مجاهد روز یکشنبه ۲۸ اسد در مراسمی که به مناسبت ۱۰۵مین سالروز استرداد استقلال افغانستان از سوی حکومت طالبان در انگر وزارت دفاع حکومت طالبان در کابل برگزار شده بود افزود که خواهان داشتن روابط مستحکم با جهان و احترام متقابل هستند؛ اما هیچ‌گاه به فشارها تسلیم نمی‌شوند و نه هم به کسی اجازه مداخله در امور داخلی و خارجی افغانستان را می‌دهند.

او بدون آن که از کدام کشور نام ببرد، از کشورهای همسایه خواست از ایجاد مشکل به آنان خودداری کنند.

"پیام خوبی به کشورهای همسایه داریم، هیچ وقت هیچ‌کاری نکنید که در سرحدات یا در خط فرضی دیورند یا دیگر مناطق به ما مشکل ایجاد کنید، ما سرک‌های حلقوی که در سرحدات می‌سازیم، اگر پسته‌ها را می‌سازیم یا بیزها را این برای شما خطر نیست بلکه ما فقط از خاک خود دفاع می‌کنیم".

این نخستین باری است که طالبان پس از بازگشت مجدد خود به قدرت، سالروز استرداد استقلال افغانستان را تجلیل می‌کنند.
این نخستین باری است که طالبان پس از بازگشت مجدد خود به قدرت، سالروز استرداد استقلال افغانستان را تجلیل می‌کنند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که چند روز پیش در منطقه «غورکی» نزدیک گذرگاه تورخم درگیری شدید بین طالبان و نیروهای پاکستانی رخ داد.

مقام‌های حکومت طالبان در ولایت ننگرهار با فرستادن خبرنامه‌ای به رسانه‌ها گفته بودند، درگیری زمانی شروع شد که نیروهای طالبان پوسته را گسترش می‌دادند اما از جانب پاکستان بر آن‌ها تیراندازی شد و آنان هم در پاسخ به آن حمله کردند.

این مراسم برگزار شده از سوی حکومت طالبان به مناسبت ۱۰۵ سالگی استرداد استقلال افغانستان از سوی تلویزیون ملی تحت کنترل حکومت طالبان به‌گونه زنده نشر شد.

طالبان در به مناسبت سالروز استرداد استقلال افغانستان مایشات نظامی نیز بگزار کردند.
طالبان در به مناسبت سالروز استرداد استقلال افغانستان مایشات نظامی نیز بگزار کردند.

همزمان شماری از مقام‌های پیشین و سیاستمداران به مناسبت این روز در حساب‌های شبکه‌های اجتماعی‌شان پیام‌های تبریکی نشر کردند.

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان، در حساب ایکس (توئیتر سابق) خود در پیامی، بر لزوم تلاش جدی برای افغانستان مستقل تأکید کرد و از حکومت طالبان خواست دروازه هر گونه آموزش را برای دختران باز کنند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه پیشین، در پیامی روز استرداد استقلال را به مردم تبریک گفت و از افغانان خواست متحد باشند.

شماری از مردم نیز در شبکه‌های اجتماعی این روز را به‌گونه گسترده تجلیل کردند.

۲۸ اسد روز استقلال افغانستان در نظام جمهوری پیشین هم به‌گونه گسترده و در مراسم‌های با شأن و شوکت از سوی مردم تجلیل می‌شد اما امسال برخی باشنده‌گان ولایات مختلف می‌گویند به دلیل محدودیت‌های وضع شده از سوی طالبان از آن تجلیل نکردند.

عطاالله، یک باشنده ننگرهار، جای که مقبره امان‌الله خان که استقلال افغانستان را به دست آورده، به رادیو آزادی گفت: "۲۸ اسد است، امروز رخصتی است، اما این روز از سوی مردم همانند گذشته تجلیل نمی‌شود، در گذشته این روز به‌گونه شاندار بزرگداشت می‌شد".

یک باشنده کابل هم که نمی‌خواهد در این گزارش نامش گرفته شود گفت: "اینجا در کابل در گذشته مردم روز استقلال را با مراسم‌های شاندار تجلیل می‌کردند، مردم میله می‌رفتند، همه خوشحال بودند، بیرق‌های سه رنگ همراه داشتند، امروز اما هیچ نیست قرار قراری است، هرچند که امروز به‌گونه رسمی رخصتی اعلان شده، اما مردم این روز را تجلیل نمی‌کنند".

اما شماری افغان‌ها در آمریکا و اروپا با برگزاری کنسرت‌های هنری، نشست‌ها، مشاعره‌ها و جلسه‌ها از سوی افغانان به‌گونه گسترده همواره از این روز تجلیل می‌کنند.

در ۲۸ اسد ۱۲۹۸ که برابر می‌شود با ۱۹ آگست سال ۱۹۱۹ میلادی، امان‌الله خان پادشاه وقت افغانستان اعلان استقلال سیاسی کرد.
در ۲۸ اسد ۱۲۹۸ که برابر می‌شود با ۱۹ آگست سال ۱۹۱۹ میلادی، امان‌الله خان پادشاه وقت افغانستان اعلان استقلال سیاسی کرد.

امروز ۲۸ اسد روز ۱۰۵ سالگی استرداد استقلال افغانستان از بریتانیا است.

از آن زمان به این طرف این روز به نام روز استقلال افغانستان در میان افغانان تجلیل می‌شود.

XS
SM
MD
LG