لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۰

شاهراه هرات - غور، مسیری که حکومت‌های مختلف وعده ساخت آن را دادند


ساکنان غور: طالبان میلیون‌ها افغانی را به بهانه ساخت شاهراه هرات - غور جمع‌آوری کردند.
ساکنان غور: طالبان میلیون‌ها افغانی را به بهانه ساخت شاهراه هرات - غور جمع‌آوری کردند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، کار ساخت شاهراه غور - هرات دو بار افتتاح شد، اما مردم محل می‌گویند که هنوز هیچ کاری در عمل برای ساخت این شاهراه صورت نگرفته است.

برخی ساکنان غور مدعی‌اند که طالبان میلیون‌ها افغانی را به نام ساخت این شاهراه از مردم جمع‌آوری کرده‌اند، اما هیچ اثری از کار ساخت‌وساز نیست.

نجیب‌الله، رانندۀ موترهای مسافربری، هفت سال می‌شود که با موتر فلانکوچ خود در مسیر شاهراه غور- هرات رانندگی می‌کند.

این مرد ۳۷ ساله از مشکلاتی که در این مسیر با آن‌ها روبه‌رو است، می‌گوید:

"دو روز سه روز ما به راه هستیم، موترها دو طرفه اینجا و هرات عوارض می‌کند، فعلاً هر سفر ۵ هزار افغانی هم فایده نمی‌کنیم، ما ۱۲ لک افغانی موتر خریداری می‌کنیم، از مجبوری به این مسیر کار می‌کنیم تا خرج خانه را پیدا کنیم، اگر مجبوری نبود هیچ نمی‌رفتم."

مسئولان طالبان در ماه جدی سال ۱۴۰۱ در یک جلسۀ اداری فیصله کردند که هر خانواده یک هزار افغانی، هر دکاندار و تاجر محلی از ۵ هزار الی ۳۰ هزار افغانی و هر کارمند ملکی و نظامی یک‌ماه‌ معاش‌ خود را برای ساخت شاهراه غور - هرات بپردازند.

طالبان پس از جمع‌آوری میلیون‌ها افغانی پول از مردم، کار این شاهراه را در ماه جدی همان سال آغاز کردند، اما مدتی نگذشت که کار شاهراه متوقف شد.

کار ساخت‌وساز شاهراه هرات - غور از زمان حکومت محمد داوود خان آغاز شد اما به گفته ساکنان غور با وصف وعده‌ای حاکمان مختلف، هرگز پیشرفت قابل وصفی نداشته است.
کار ساخت‌وساز شاهراه هرات - غور از زمان حکومت محمد داوود خان آغاز شد اما به گفته ساکنان غور با وصف وعده‌ای حاکمان مختلف، هرگز پیشرفت قابل وصفی نداشته است.

ملا محمد، باشندۀ ولایت غور، می‌گوید که ادارۀ محلی طالبان از او دو هزار افغانی برای ساخت این شاهراه گرفته است، اما تا هنوز خبری از ساخت این شاهراه نیست.

"خانه‌ای یک هزار الی دو هزار پول جمع کردیم و دادیم، نه سرک و راه جور شد و نه هم مردم سیر شد، ما مشکلات داریم، از خداوند امید داریم که همین حکومت ما سرک را کار کند."

ملا برادر، معاون اقتصادی رئیس‌الوزرای حکومت طالبان، در ماه ثور امسال در سفرش به ولایت هرات با حضور مردم و مسئولان محلی طالبان در هرات و غور، کار ساخت شاهراه غور و هرات را در ولسوالی چشت هرات برای بار دوم افتتاح کرد.

مقام‌های محلی طالبان در غور در آن زمان به رادیو آزادی گفته بودند که قرار است این سرک به طول ۳۵۰ کیلومتر از عواید معدن سرب‌و‌جست ولسوالی تولک ولایت غور تمویل و از سوی شرکت‌های خصوصی ساخته شود.

اما با گذشت چندین ماه، مردم می‌گویند که تا اکنون هیچ کار عملی برای ساخت این شاهراه انجام نشده است.

مولوی عبدالحی زعیم، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت غور، به رادیو آزادی می‌گوید که جزئیات کار ساخت این شاهراه در نزد آنان نیست.

او به رادیو آزادی گفت که پول‌های جمع‌آوری شده از مردم برای ساخت این شاهراه در حساب بانکی مخصوص نگهداری می‌شود و در آینده برای کارهای عام‌المنفعه هزینه خواهد شد.

برخی از باشندگان ولایت غور می‌گویند که به دلیل خرابی شاهراه غور - هرات، بهای مواد اولیه در این ولایت دورافتاده خیلی گران‌تر از هرات است.

ناصر، یک تن از باشندگان غور، به رادیو آزادی گفت:

"مواد اولیه در غور قیمت است، چون ما سرک نداریم با قیمت بالا وارد غور می‌شود، چون کرایۀ راه زیاد است."

سرک غور- هرات یک بخشی از شاهراه‌های مرکزی افغانستان است که ولایت‌های هرات، غور، بامیان، دایکندی و میدان وردک را به کابل وصل می‌کند.

این شاهراه نخستین بار در زمان ریاست جمهوری محمد داوود خان طرح شد و با طول ۷۰۰ کیلومتر، ۴۰۰ کیلومتر کوتاه‌تر از شاهراهی است که کابل را به کندهار و پس از آن به هرات وصل می‌کند.

ساخت این شاهراه بارها در حکومت‌های مختلف از سوی رؤسای جمهور مطرح شده است، اما همواره در حد یک وعده باقی مانده است.

مثلاً بیست‌وسه سال پیش برای اولین بار حامد کرزی، رئیس‌جمهور وقت افغانستان، در سفرش به ولایت غور در حضور هزاران تن گفته بود، امیدوار است پانزده سال بعد از طریق سرک قیرریزی شده به ولایت غور سفر کند.

محمداشرف غنی، رئیس‌جمهور مخلوع افغانستان، نیز در هنگام کارزارهای انتخاباتی‌اش طی سفری به ولایت غور گفته بود که این شاهراه را می‌سازد تا به گفتۀ او، زندان طبیعی مناطق مرکزی درهم شکسته شود.

اما آن وعده‌ها هیچ‌گاه عملی نشد و اکنون مردم امیدوارند که حکومت طالبان به وعده‌هایش برای ساخت این شاهراه عمل کند.

XS
SM
MD
LG