لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۲

سفر بلینکن به اسرائیل؛ امریکا، مصر و قطر برای توافق میان اسرائیل و حماس تلاش می‎‌کنند


این دهمین سفر بلینکین به اسرائیل است.
این دهمین سفر بلینکین به اسرائیل است.

پس از آغاز حملات اسرائیل بر غزه، این دهمین سفر انتونی بلینکن به این منطقه برای رسیدن به یک توافق آتش‌بس است.

وزارت خارجۀ امریکا اعلام کرده که بلینکن روز دوشنبه با مقام‌های اسرائیلی گفت‌وگو خواهد کرد و پس از آن به روز سه‌شنبه به قاهره، پایتخت مصر خواهد رفت، جایی که گفته می‌شود میزبان دور بعدی مذاکرات آتش‌بس غزه خواهد بود.

رئیس‌جمهور امریکا پیش از این مذاکراتی را که در دوحه، پایتخت قطر به هدف آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی برگزار شد، سازنده خواند و هشدار داد که از هرگونه اقدامی برای آسیب رساندن به این روند اجتناب خواهد کرد.

بلینکن پس از آن به اسرائیل سفر کرده که مذاکره‌کننده‌گان امریکایی، مصری و قطری گفتند که پس از دو روز گفت‌وگو در دوحه به توافق نزدیک شده‌اند و با این وجود مقام‌های امریکایی و اسرائیلی خوش‌بینی محتاطانه‌ای داشتند.

اما گروه حماس در برابر خواسته‌های جدید اسرائیل مقاومت کرده است.

این گروه از سوی امریکا و اتحادیۀ اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

در پیشنهاد آتش‌بس سه مرحله ذکر شده است که بر اساس آن حماس تمامی افرادی را که در جریان حملۀ ۷ اکتوبر سال گذشته گروگان گرفته، آزاد می‌کند و اسرائیل هم در پاسخ نیروهای خود را از غزه خارج و اسیران فلسطینی را آزاد می‌کند.

تاکنون بیش از ۴۰ هزار فلسطینی در حملات اسرائیل کشته شده‌اند.
تاکنون بیش از ۴۰ هزار فلسطینی در حملات اسرائیل کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، ۱۱۰ نفر گروگان هنوز در غزه باقی مانده‌اند، هرچند مقام‌های اسرائیلی معتقدند که یک‌سوم آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند. حماس چند ماه پیش در جریان آتش‌بس نخست بسیاری از گروگان‌ها را آزاد کرد.

در ۷ اکتوبر ۲۰۲۳، جنگ‌جویان حماس به اسرائیل حمله کردند و حدود ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۰ نفر دیگر گروگان را گرفتند. این حمله سبب آغاز حملات هوایی و زمینی اسرائیل بر غزه شد.

به گفتۀ وزارت صحت غزه که در کنترل حماس است، تاکنون بیش از ۴۰ هزار فلسطینی در حملات اسرائیل کشته شده‌اند. همچنان صدها هزار نفر در این منطقه از خانه‌های خود آواره شده‌اند و بسیاری از مردم با خطر قحطی و بیماری روبه‌رو هستند.

XS
SM
MD
LG