لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۵

طالبان کتاب «امارت‌شناسی» را در مکاتب و مدارس کندهار توزیع کرده‌اند


کتاب "امارت‌شناسی" در مکاتب و مدارس به‌منظور آشنایی نسل جدید با کارکردهای طالبان توزیع شده است.
کتاب "امارت‌شناسی" در مکاتب و مدارس به‌منظور آشنایی نسل جدید با کارکردهای طالبان توزیع شده است.

درحالی‌که انتقادهای گسترده و نگرانی‌هایی از تدریس کتاب زیر عنوان "امارت‌شناسی" از سوی طالبان به دانش‌آموزان در مکاتب و مدارس در میان خانواده‌ها وجود دارد، دفتر والی طالبان در کندهار به‌تازه‌گی از توزیع این کتاب‌ها برای تمام دانش آموزان مکاتب و مدارس ولسوالی سپین بولدک این ولایت خبر داده‌است.

این دفتر روز سه‌شنبه «۳۰ اسد» در صفحۀ اکس (توئیتر سابق) خود به نقل از حافظ حمدالله سعید، آمر بخش جوانان ریاست اطلاعات و فرهنگ، نوشته که این کتاب‌ها در ۹۵ مکتب و ۲۱ مدرسه برای اخذ آزمون از دانش‌آموزان توزیع شده‌است.

سعید در ادامه گفته که پس از اخذ آزمون، برای شاگردان ممتاز جایزه‌های ویژه در نظر گرفته می‌شود و هدف از اخذ این آزمون، به گفتۀ آن‌ها، آشنایی نسل جدید با کارکردهای حکومت طالبان و تشویق جوانان به مطالعه است.

محتوای این کتاب بیشتر توصیف کارنامه‌های رهبران و جنگجویان طالبان، فعالیت‌های نظامی‌شان، حاکمیت دور اول، جنگ ۲۰ سال گذشته و حاکمیت دور دوم طالبان خوانده می‌شود.

قصه دختران محروم از آموزش در سه سال حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:24:21 0:00
لینک مستقیم

تلاش کردیم نظر آموزگاران و دانش‌آموزان در ولسوالی سپین بولدک، جایی‌که این کتاب‌ها در مکاتب و مدارس توزیع شده، را بگیریم، اما به دلیل حساسیت موضوع کسی حاضر به صحبت نشد.

اما برخی از آموزگاران در ولایت‌های دیگر افغانستان نیز تدریس "امارت‌شناسی" را در مکاتب و مدارس تأیید می‌کنند.

یکی از استادان در ولایت پنجشیر که نخواست به دلیل حساسیت موضوع نام‌اش را در گزارش بنویسیم، به رادیو آزادی گفت: "این کتاب‌ها در مدارس دست به دست می‌شود، نشر می‌شود و مطالعه می‌شود. در مدارس جهادی پنجشیر این الزامی است و اما در مکاتب به شکل الزامی نیست، ولی نظریه‌های پخش می‌شود که اطلاعات و فرهنگ پنجشیر روی همین چیزها کار کرده و آن را نشر می‌کند."

برخی فعالان آموزش، تدریس این‌گونه کتاب‌ها را در مکاتب و مدارس یک فاجعه خوانده و می‌گویند معارف را با بحران روبه‌رو می‌کند.

عبدالهادی وزین، یکی از این فعالان، به رادیو آزادی گفت:

"نصاب تعلیمی معارف افغانستان باید ملی باشد. سیاسی و گروهی ساختن نصاب تعلیمی یک فاجعه بزرگ برای مردم افغانستان است. اگر هر حزب و گروهی روی قدرت بیاید و دیدگاه خود را در نصاب تعلیمی معارف افغانستان داخل کند، این از اهمیت نصاب معارف می‌کاهد و معارف کشور را با بحران و مشکل روبه‌رو خواهد کرد."

دفتر والی کندهار در حالی از توزیع کتاب‌های "امارت‌شناسی" در مدارس و مکاتب این ولایت خبر داده است که پیش از این آزمون امارت‌شناسی در ولایات مختلف دیگر از جمله پنجشیر، پروان، بامیان، جوزجان، هرات و برخی ولایت‌های دیگر نیز راه‌اندازی شده‌است.

پیش از این برخی خانواده‌ها در صحبت با رادیو آزادی از تدریس این‌گونه کتاب‌ها در مکاتب برای فرزندان‌شان ابراز نگرانی کرده و گفته بودند که ذهنیت فرزندان‌شان را به طرف افراطیت و طالب‌نگری می‌کشاند.

فعالان بخش آموزش تأکید می‌کنند که در مکاتب باید بیشتر روی کیفیت توجه شود و جوانان باید با علوم عصری و پیشرفته آشنایی پیدا کنند، تا بتوانند با کشورهای جهان در بخش علوم عصری و پیشرفته رقابت سالم کنند.

XS
SM
MD
LG