لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۸

برنامهٔ جهانی غذا کمک‌های بیشتری در اختیار سیلاب‌زدگان افغانستان قرار می‌دهد


کاروان لاری های برنامه جهانی غذا که کمک ها را به مناطق مختلف افغانستان منتقل میکند.
کاروان لاری های برنامه جهانی غذا که کمک ها را به مناطق مختلف افغانستان منتقل میکند.

برنامه جهانی غذا (دبلیو اف پی) می‌گوید، در اثر جاری شدن سیلاب‌های روز چهارشنبه در شرق افغانستان صدها خانواده آسیب دیده اند.

دبلیو اف پی روز پنجشنبه در صفحهٔ ایکس ( تویتر سابق) خود با پخش ویدیو سیلاب‌ها گفته است که وضعیت را از نزدیک نظارت می‌کند تا بتوانند هرچه زودتر به منطقه مواد خوراکی و دیگر کمک‌های اولیه را برسانند.

بر اساس گزارش‌ها هفتهٔ روان کابل، عزنی، پنجشیر، ننگرهار، میدان وردک و شماری دیگر از ولایت‌های افغانستان شاهد سیلاب‌های ویرانگر بودند که در اثر آن به مردم خسارات هنگفت مالی وارد شد.

پیش از این سازمان بین‌المللی مهاجرت (ای او ام) گزارش داده بود که در در نتیجهٔ سیلاب‌های اخیر در شمال و شرق افغانستان حدود یک هزار خانه آسیب دیدند.

تخریبات ناشی از سیلاب ها در افغانستان
تخریبات ناشی از سیلاب ها در افغانستان

این اداره روز چهارشنبه ۲۱م اگست در صفحه ایکس ( تویتر سابق) با نشر یک اعلامیه گفته بود که تیم‌های سیار و دیگر نهادهای مدد رسان در منطقه حضور دارند و خسارات به میان آمده را ارزیابی می‌کنند.

آی او ام گفته است که با مردم کمک‌های فوری صورت می‌گیرد، اما در مورد تلفات این سیلاب ها جزییات ارایه نکرده است.

یک باشنده ولسوالی نجراب ولایت کاپیسا: سیلاب بسیار شدید بود و زمین های زراعتی ما را تخریب کرد.

اما به اساس گزارش‌ها، هفتهٔ روان ولایت‌های کابل، غزنی، پنجشیر، ننگرهار، میدان وردک ‌‌برخی ولایات دیگر در نتیجهٔ سرازیر شدن سیلاب‌ها سه تن کشته و ۹ تن دیگر در ولایت‌های مختلف زخمی شدند.

در همین حال آسیب دیدگان می‌گویند، سیلاب‌ها خانه‌های شان را ویران کرده و زمین‌های زراعتی شان را از بین برده است.

مینا نوری، باشندهٔ منطقهٔ درهٔ کلان ولسوالی نحراب کاپیسا در این مورد به رادیو آزادی گفت:

«سیلاب همه زمین‌های ما را تخریب کرد، بسیار شدید بود، مردم شب ترسیدند از خانه‌های شان بیرون شدند، لوبیا کاشته بودیم یک پنج جریب زمین، همه اش را سیلاب برد، همه مردم آسیب دیدند.»

فیصل نجرابی، باشندهٔ منطقهٔ درهٔ غوث ولسوالی نحراب کاپیسا نیز به رادیو آزادی گفت:

«محصولات ما که جواری و لوبیا بود، سیلاب برد، ما همه عاید خود را از زراعت به دست می‌آوریم، اما سیلاب همه زحمات امسال ما را با خود برد.»

سیلاب زده ها در بسیاری از مناطق افغانستان به کمک های فوری نیاز دارند.
سیلاب زده ها در بسیاری از مناطق افغانستان به کمک های فوری نیاز دارند.

یک باشندهٔ منطقهٔ سرخاب ولسوالی سپین‌غر ننگرهار به رادیو آزادی گفت، سیلاب یک کودک را با خود برده که تا هنوز نا پدید است:

«در این منطقه که شب گذشته سیلاب آمده بود، تلفات زیادی هم مالی و هم‌جانی به میان آورده بود، یک کودک را با خود برده، در کنار آن دیگر تلفات هم دارد، خانه ها تخریب شدند.»

تلاش کردیم تا در مورد آخرین آمار تلفات ناشی از سیلاب‌ها و کمک به آسیب‌دیده‌گان از وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان بپرسیم، اما جانان سایق، سخنگوی این وزارت، به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

این درحالی‌ست که کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهنده‌گان (یو ان اچ سی آر) به تاریخ ۱۱ آگست نیز اعلام کرد، مردم افغانستان که از تغییرات اقلیمی آسیب دیده‌اند، به کمک‌های بیشتری نیاز دارند.

«یو ان اچ سی آر» با اشاره به این‌که افغانستان یکی از کشورهای بیشتر آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیمی است، گفت که کمک به نیازمندان افزایش یافته است.

بر اساس اعلامیۀ این اداره، افراد آسیب‌دیده از سیلاب‌ها به کمک‌های بیشتری از جمله خیمه، سرپناه، خدمات صحی و مشاوره روانی نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG