لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۰

سازمان بین‌المللی مهاجرت: نزدیک به هزار خانه در نتیجه سیلاب‌های اخیر در افغانستان آسیب دیده‌اند


بیش از پنج ولایت افغانستان در هفتۀ جاری شاهد جاری شدن سیلاب‌ها و خسارات ناشی از آن بودند.
بیش از پنج ولایت افغانستان در هفتۀ جاری شاهد جاری شدن سیلاب‌ها و خسارات ناشی از آن بودند.

در پی جاری شدن سیلاب‌های اخیر در ولایات مختلف افغانستان و تلفات ناشی از آن، اکنون سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی او ام) می‌گوید، نزدیک به هزار خانه در نتیجهٔ این سیلاب‌ها در شمال و شرق این کشور آسیب دیده‌اند.

این اداره روز چهارشنبه ۲۱م آگست با نشر این اعلامیه در صفحۀ اکس (توییتر سابق) خود از تلفات جانی و خسارات مالی این سیلاب‌ها یادآوری کرده، ‌اما جزئیات بیشتری در مورد آن ارائه نکرده‌است.

اما بر اساس گزارش‌ها، در هفتۀ روان بیش از پنج ولایت از جمله کابل، غزنی، پنجشیر، ننگرهار و میدان وردک و برخی ولایات دیگر شاهد جاری شدن سیلاب‌ها بودند که در نتیجۀ آن ۳ تن جان باختند و ۹ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

«آی او ام» همچنان گفته که تیم‌ها و شرکای بشردوستانۀ‌ آن‌ها در محل خسارات ناشی از سیلاب‌ها برای ارزیابی خانواده‌های آسیب‌دیده حضور دارند و به آن‌ها کمک می‌کنند.

با این حال، خانواده‌های آسیب‌دیده در ولایات مختلف از جمله ننگرهار و غزنی می‌گویند که خسارات شدید مالی را متحمل شده‌اند، اما ادعا می‌کنند که تا اکنون هیچ کمکی به دست نیاورده‌اند.

لاهور جان شینواری، صاحب یک رستورانت در شینواری ولایت ننگرهار می‌گوید، در نتیجهٔ سیلاب‌ها رستورانت او تخریب شده که خسارات هنگفت مالی را بر او وارد کرده‌است:

"یک طرف هوتل را سیلاب کاملاً برده است، آشپزخانه را با تمام وسایل از جمله کرایی و سیخ‌های کبابی برده است، یک جنراتور بزرگ را نیز با خود برده است. تا پنج روز گذشته نمی‌توانم مهمان بپذیرم، اگر با ما کمک شود خوب است، اما تا اکنون کمکی دریافت نکرده‌ایم."

کمیشنری عالی سازمان ملل هشدار داده که افغانستان از کشورهای بیشتر آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیمی است و به کمک‌های بیشتری نیاز دارد.
کمیشنری عالی سازمان ملل هشدار داده که افغانستان از کشورهای بیشتر آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیمی است و به کمک‌های بیشتری نیاز دارد.

با این حال، احمد، یک باشنده جلال‌آباد مرکز ولایت ننگرهار می‌گوید، شب گذشته نیز در نتیجۀ جاری شدن سیلاب‌ها خانه‌های مردم ویران شده‌است.

او به رادیو آزادی گفت: "شب گذشته به سطح گسترده‌ای در ننگرهار سیلاب‌ها آمد که در ناحیهٔ هفتم جلال‌آباد در منطقۀ چکو بود. مردم به خاطر آن شدیداً آسیب دیدند و خانه‌های مردم را ویران کرد."

از سوی دیگر، مردم در ولایات شمالی افغانستان از جمله پروان نیز شاهد خسارات مالی و تلفات جانی بوده‌اند.

عبدالوحید، باشندۀ ولایت پروان، به رادیو آزادی می‌گوید: "دیوارهای خانۀ برادرم چپه شده، یک خانۀشان هم چپه شده، مال و فرش و ظرف‌شان را هم سیل با خود برده، اگر برای‌شان کمک شود از طرف ریاست، یا فرش و ظرف یا خانۀشان را جور کنند."

در جریان هفتۀ روان به تاریخ ۱۸م آگست، سیلاب‌ها در ولسوالی بهسود ولایت میدان وردک نیز خسارات سنگینی به مردم وارد کرده‌است.

منابع محلی در ولایت زابل نیز به رادیو آزادی خبر داده‌اند که در سه ولسوالی نوبهار، شملزو و ارغنداب این ولایت، سیلاب‌ها خسارات زیادی به بار آورده‌اند.

تلاش کردیم تا در مورد آخرین آمار تلفات ناشی از سیلاب‌ها و کمک به آسیب‌دیده‌گان از وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان بپرسیم، اما جانان سایق، سخنگوی این وزارت، به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

این درحالی‌ست که کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهنده‌گان (یو ان اچ سی آر) به تاریخ ۱۱م آگست نیز اعلام کرد که مردم افغانستان که از تغییرات اقلیمی آسیب دیده‌اند، به کمک‌های بیشتری نیاز دارند.

«یو ان اچ سی آر» با اشاره به این‌که افغانستان یکی از کشورهای بیشتر آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیمی است، گفت که کمک به نیازمندان افزایش یافته است.

بر اساس اعلامیۀ این اداره، افراد آسیب‌دیده از سیلاب‌ها به کمک‌های بیشتری از جمله خیمه، سرپناه، خدمات صحی و مشاوره روانی نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG