لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۳

فدراسیون خبرنگاران افغان در تبعید، خواستار جلوگیری از اخراج مهاجران به ویژه خبرنگاران شد


فدراسیون خبرنگاران افغان در تبعید: روزانه به‌طور متوسط پنج تا هشت هزار مهاجر افغان از ایران اخراج می‌شوند.
فدراسیون خبرنگاران افغان در تبعید: روزانه به‌طور متوسط پنج تا هشت هزار مهاجر افغان از ایران اخراج می‌شوند.

به ادامهٔ اخراج و آزار و اذیت مهاجران افغان در کشورهای همسایهٔ افغانستان به ویژه ایران و نگرانی‌ها در این مورد، فدراسیون خبرنگاران افغان در تبعید مقیم ایران خواستار توقف اخراج مهاجران افغان شدند.

این فدراسیون روز یکشنبه با راه‌اندازی یک نشست اعتراضی گفتند که پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران و افزایش به‌گفتهٔ آن مهاجرستیزی در این کشور، بر اساس اعلان رسانه‌های جمعی روزانه به‌طور متوسط پنج تا هشت هزار مهاجر از ایران اخراج می‌شوند.

محمد رجاع یک تن از خبرنگاران افغان در ایران و از معترضان در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"ما از کشورهای حامی و مهاجر پذیر همچنان خواستیم که روند درخواست پناهنده‌گی مهاجرین را هرچه زودتر بررسی نمایند، بخاطری‌که افراد در معرض خطر اگر از ایران اخراج شوند، در افغانستان جان‌شان در خطر است، ممکن دستگیر، زندانی و شکنجه شوند، این نگرانی ما و جمعی از اعضای فدراسیون خبرنگاران افغان در تبعید بود که مطرح کردیم و تقاضای ما این بود که به درخواست انسانی ما رسیدگی صورت بگیرد."

یک تن دیگر از معترضان و خبرنگاران زن در ایران که نخواست به علت حساسیت این موضوع نام‌اش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی می‌گوید:

"در سه سال اخیر مهاجران افغان، به‌خصوص خبرنگاران که از ترس جان خود و طالبان مجبور شدند به ایران پناه بیاورند، این‌جا وضعیت زنده‌گی‌شان خوب نیست، باید دولت ایران وضعیت مهاجران افغان را درک کند و برای آنان اقامت موقت پناهنده‌گی را مثل کشورهای دیگر فراهم کند، اما برعکس امروز مهاجران و خبرنگاران به افغانستان اخراج می‌شوند."

فدراسیون خبرنگاران افغان در تبعید مقیم در ایران همچنان به نقل از اعلامیۀ پولیس مرزی ایران گفته است که طی سه ماه گذشته بیش از ۵۶هزار مهاجر افغان از ایران اخراج شده‌است.

این فدراسیون می‌افزاید، حکومت ایران برعلاوهٔ مهاجران فاقد اسناد افغان، برخلاف گفته‌های مقام‌های ایرانی تعداد زیادی از افراد دارای اسناد اقامتی معتبر را اخراج کرده‌است.

شماری از مهاجران افغان در ایران و اخراج‌شده‌گان به افغانستان نیز ادعای مشابه دارند.

یک مهاجر افغان به نام سعید احمد ادعا می‌کند که با وجود داشتن اسناد قانونی از سوی پولیس ایران بازداشت و اخراج شده‌است:

"قضیه از این قرار است که در شهرستان کرج در منطقه البرز به گونهٔ وحشتناک و خطرناک مهاجرین را دستگیر می‌کنند، متأسفانه پولیس ایران کسانی‌که مثل من پاسپورت هم دارند را می‌گیرند و به اردوگاه می‌برند، با آن‌ها برخورد خشن می‌کنند، کسی هم صدایته گوش نمی‌کند، پاسپورت و ویزه اصلاً به آن‌ها مدار اعتبار نیست."

این نگرانی‌ها درحالی مطرح می‌شود که پس از حاکمیت دوبارهٔ طالبان بر افغانستان و افزایش مهاجرت افغان‌ها به کشورهای جهان به‌خصوص همسایه‌های افغانستان روند اخراج آن‌ها از این کشورها شدت یافته است.

ملل متحد اعلام کرد که در ۵ ماه نخست سال روان میلادی، ۵۲۶ هزار مهاجر افغان به کشور بازگشته‌اند.
ملل متحد اعلام کرد که در ۵ ماه نخست سال روان میلادی، ۵۲۶ هزار مهاجر افغان به کشور بازگشته‌اند.

بر اساس معلومات ارائه شده توسط فدراسیون خبرنگاران در تبعید، روزانه به‌طور متوسط پنج تا هشت هزار مهاجر افغان از ایران اخراج می‌شوند.

از سوی هم دفتر هماهنگی امور بشردوستانهٔ ملل متحد در افغانستان (اوچا) روز یکشنبه ۲۵م اگست در صفحهٔ ایکس (توئیتر سابق) خود نوشته که تنها در ۵ ماه نخست سال روان میلادی، ۵۲۶ هزار مهاجر از ایران و ده‌ها هزار تن دیگر از پاکستان به افغانستان بازگشته‌اند.

این اداره همچنان افزوده که نزدیک به ۴۱۶ هزار مهاجر بازگشته را تحت حمایت خود قرار داده‌اند، اما آن‌ها در این بخش به بودجهٔ بیشتر نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG