لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

ادامۀ واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به قانون تازه امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان


طالبان در برابر انتقادات بین‌المللی از قانون امر به معروف موضع سخت‌گیرانه‌ای اتخاذ کرده‌اند.
طالبان در برابر انتقادات بین‌المللی از قانون امر به معروف موضع سخت‌گیرانه‌ای اتخاذ کرده‌اند.

اتحادیه اروپا می‌گوید که قانون امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان آن‌ها را "وحشت‌زده و نگران" کرده‌ است.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه ۲۶ آگست با نشر اعلامیه‌ای به نمایندگی از این اتحادیه گفت که این قانون به معنای تداوم محدودیت‌ها بر حقوق افغان‌ها و ضربه جدی به حقوق زنان و دختران است که به‌ گفته او "غیرقابل تحمل" است.

در خبرنامۀ اتحادیه اروپا آمده که اجرای این قانون نقض تمامی تعهدات و کنوانسیون‌های حقوق بشری است که افغانستان عضو آن است.

اتحادیه اروپا از طالبان خواسته که به این "نقض سیستماتیک" پایان دهند، در غیر این صورت، به بیان اتحادیه، این موضوع مانعی برای عادی‌سازی روابط طالبان با جامعه جهانی خواهد شد.

این اتحادیه با اشاره به قطعنامه ۷۲۲۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد افزوده که عملی کردن تعهدات‌شان در قبال افغان‌ها شرط اساسی برای عادی‌سازی روابط طالبان با جهان است.

سازمان دیدبان حقوق بشر نیز روز دوشنبه با نشر ویدیویی از زنان افغان در صفحۀ اکس (تویتر سابق) خود نوشته که زنان افغان اکنون ممکن است به خاطر آواز خواندن مجازات شوند.

این سازمان افزوده که خاموش کردن صدای زنان توسط طالبان در افغانستان بسیار نگران‌کننده است.

سفارت جاپان در کابل نیز در مورد عملی شدن این قانون ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواسته است که به صدای زنان و دختران افغان دربارۀ حق کار، آموزش و گشت‌وگذار گوش دهند.

پیش از این، کشورها و سازمان‌های مختلف از جمله استرالیا، بلجیم، کانادا، سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری نیز این قانون را محکوم کرده‌اند.

سازمان حقوق بشری روداری روز دوشنبه با انتشار یک اعلامیه این قانون را به‌عنوان عامل افزایش فرهنگ استبداد، تبعیض علیه زنان، سرکوب آزادی بیان، عقیده و نقض حریم خصوصی خوانده است.

همچنین، کمیته مدافعان حقوق بشر افغانستان نیز با انتشار اعلامیه‌ای، این قانون را "سخت‌گیرانه" توصیف کرده و از جامعه جهانی خواسته است که برای مقابله با این اقدامات سخت‌گیرانۀ طالبان، بر آن‌ها فشار بیشتر وارد کند.

این موضوع خواستۀ بسیاری از زنان افغان است

قانون جدید امر به معروف طالبان عمدتا محدودیت هایی را علیه زنان وضع کرده است.
قانون جدید امر به معروف طالبان عمدتا محدودیت هایی را علیه زنان وضع کرده است.

یک زن باشنده ولایت کابل که نخواست نام‌اش در گزارش منتشر شود، به رادیو آزادی گفت: "جامعۀ جهانی باید بر طالبان فشار وارد کند تا آن‌ها مجبور به باز کردن دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها و رفع محدودیت‌ها بر زنان شوند. خواست طالبان به رسمیت شناسی‌شان است و آن‌ها می‌دانند که موضوع زنان برای جهان قابل اهمیت است و از همین‌ رو آنان با اعمال محدودیت بر زنان می‌خواهند به اهداف‌شان برسند."

یک زن دیگر از باشنده‌گان لوگر که او نیز به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهد نام‌اش در این گزارش ذکر شود، از جامعه جهانی انتقاد می‌کند که هیچ اقدام به‌گفتۀ او نتیجه‌بخش برای زنان افغان انجام نداده است: "طالبان با این کارها نام اسلام را بد می‌کنند و جهان هم فقط نظاره‌گر است و تا کنون هیچ کاری برای زنان نکرده‌اند. هر دو طرف زنان افغان را فریب می‌دهند و در این میان مردم بیچاره به ویژه زنان می‌سوزند."

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، نگرانی‌های جامعه جهانی در مورد قانون امر به معروف و نهی از منکر را بی‌اساس و «گستاخی» خوانده است.

اتحادیه اروپا: قانون جدید طالبان سبب تداوم محدودیت‌ها بر زنان افغان می‌شود.
اتحادیه اروپا: قانون جدید طالبان سبب تداوم محدودیت‌ها بر زنان افغان می‌شود.

مجاهد روز دوشنبه در خبرنامه‌ای در این باره گفته که غیر مسلمانان باید ابتدا با قوانین اسلامی آگاهی حاصل کنند و به آن‌ها احترام بگذارند.

او افزوده که این‌گونه "نگرانی‌های بی‌جا" از سوی طرف‌های مختلف نمی‌تواند بر موضع آن‌ها تأثیر بگذارد.

وزارت عدلیۀ حکومت طالبان قانون امر به معروف و نهی از منکر را که شامل چهار فصل و ۳۵ ماده است، در ۲۱ ماه آگست سال روان اعلام کرد.

در ماده ۱۳ این قانون، پوشاندن تمام بدن زنان "الزامی" شده و بر اساس این قانون "به دلیل جلوگیری از فتنه" پوشاندن چهرۀ زنان نیز ضروری است.

در یکی از بندهای دیگر ماده ۱۳، صدای زنان نیز عورت شمرده شده و مطابق این ماده، زنان حق ندارند، آواز بخوانند و حتی قرآن را با صدای بلند تلاوت کنند.

XS
SM
MD
LG