لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۷

وزارت عدلیۀ طالبان فعالیت سه نهاد خیریه، یک انجمن و یک شورا را در کابل متوقف کرده است


مسئولین نهادهای خیریه از طالبان می‌خواهند به جای محدودیت، فعالیت‌های امدادرسانی را گسترش دهند.
مسئولین نهادهای خیریه از طالبان می‌خواهند به جای محدودیت، فعالیت‌های امدادرسانی را گسترش دهند.

با آن‌که نگرانی‌ها در مورد بدتر شدن وضعیت بشری در افغانستان و خواسته‌ها برای حمایت بیشتر از افغان‌های نیازمند روز به روز افزایش می‌یابد، حکومت طالبان به متوقف کردن فعالیت‌های برخی نهادهای خیریه در این کشور اقدام کرده‌است.

وزارت عدلیۀ حکومت طالبان اعلام کرده که دفاتر سه نهاد خیریه، یک انجمن و یک شورا را در کابل بسته است.

این وزارت طالبان روز یکشنبه اول سپتمبر با نشر اعلامیه‌ای مدعی شده که مدت اعتبار جواز این نهادها به پایان رسیده بود، برخی هیچ جواز نداشتند و شماری هم دستورات این وزارت را نادیده گرفته بودند.

در این اعلامیه نام این نهادهای بسته شده ذکر نشده، اما آمده که در دو ماه گذشته در کابل ۳۴ نهاد را که شامل ۱۸ نهاد خیریه، ۱۵ انجمن و یک شورا بوده، ارزیابی کرده است.

اما مسئولین برخی نهادهای خیریه فعال مدعی‌اند که طالبان با بیشتر نهادهای خیریه و انجمن‌ها برخورد سیاسی می‌کنند و در تلاش محدود ساختن فعالیت‌های آن‌ها هستند.

مسئول یکی از موسسات خیریه در کابل که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت: "کسانی که قبلاً در سیاست یا نظام بودند، یا در احزاب فعالیت داشتند، اگر حالا از طریق این نهادهای خیریه به مردم خدمت می‌کنند، طالبان اجازه نمی‌دهند. بسیاری از این محدودیت‌ها سیاسی هستند. متأسفانه اینجا کسی به فکر مردم نیست، آن‌ها اهداف سیاسی خود را پیش می‌برند حتی اگر مردم از گرسنگی بمیرند، برایشان اهمیتی ندارد."

در همین حال، مسئول یکی دیگر از نهادهای خیریه در ولایت ننگرهار که او هم نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت:

"در نتیجه درگیری‌های داخلی، صدها زن بیوه و یتیم در افغانستان در حالت فقر و بیچارگی به سر می‌برند. با توجه به وضعیت کنونی افغانستان، فعالیت نهادهای خیریه ضروری است. حکومت فعلی باید با این نهادها همکاری کند. این نهادهای خیریه هستند که در هر شرایط سخت، حوادث طبیعی و وضعیت بد، به مردم کمک می‌رسانند. حکومت باید برای آن‌ها سهولت ایجاد کند نه اینکه برایشان مشکل بسازد."

برخی خانواده‌های نیازمند نیز از حکومت طالبان انتقاد می‌کنند که به جای کمک به مردم، با این‌گونه اقدامات باعث کاهش کمک‌ها می‌شوند.

نهادهای خیریه با توجه به نیازمندی‌های گسترده در افغانستان، به کمک رسانی در این کشور می‌پردازند.
نهادهای خیریه با توجه به نیازمندی‌های گسترده در افغانستان، به کمک رسانی در این کشور می‌پردازند.

یکی از باشندگان ولایت کنر و سرپرست خانواده ۱۰ نفری که نخواست از او در گزارش نام برده شود، به رادیو آزادی گفت:

"ما هیچ راه چاره‌ای نداریم. هر زمانی که دچار مشکل شده‌ایم، آن‌ها (نهادهای خیریه) به ما کمک کرده‌اند. ما هیچ چیزی نداریم، از دیشب بچه‌های ما گرسنه‌اند، ما چه کنیم؟ کسی دیگری هم نیست که به ما کمک کند."

حکومت طالبان در حالی این نهادهای خیریه و انجمن‌ها را بسته است که پس از تسلط دوباره آن‌ها بر افغانستان در ماه آگست ۲۰۲۱، بیکاری و فقر بیشتر شده و بر اساس آمار ادارۀ هماهنگ‌کنندۀ کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا)، در حال حاضر تقریباً نیمی از مردم به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

پیش از این در ماه اپریل سال جاری میلادی، وزارت عدلیۀ حکومت طالبان اعلام کرده بود که ۷۵ نهاد اجتماعی و سازمان مختلف به شمول دفتر دو حزب سیاسی را بسته است و در آن زمان نیز دلیل این اقدام را "فعالیت‌های غیرقانونی" عنوان کرده بود.

XS
SM
MD
LG