لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۵

فقر و مشکلات اقتصادی در افغانستان؛ مهاجرین برگشته از ایران و پاکستان از عدم دسترسی به کمک‌ها شکایت دارند


روند بازگشت مهاجرین افغان از پاکستان
روند بازگشت مهاجرین افغان از پاکستان

عبدالواسع مسلمیار که در پاکستان به عنوان مهاجر زندگی می کرد ، چند ماه پیش به افغانستان بازگشت. او اکنون در ولایت قندهار زندگی می کند.

مسلمیار از بیکاری شکایت دارد و در عین حال می گوید که کمک های وعده داده شده به عودت کنندگان را دریافت نکرده است:

« زمینۀ کار فراهم نیست ، کسی اشتباه نکند که در رادیو ها گفته می شود که اینجا در افغانستان زمین می دهند یا کمک می کنند ، هیچ چیز نیست فقط یک بار ده یا پانزده هزار افغانی می دهند که هزینۀ یک ماه هم نمی شود. مردم حیران اند که چه کنند. نان پیدا نمی شود و مردم بار دیگر از راه های قاچاقی دوباره به ایران یا پاکستان می روند. چند بار به ریاست مهاجرین رفتم ، زمین به کسی توزیع نکرده است.»

نه تنها این باشندۀ ولایت قندهار بلکه بسیاری از افغان های که از اواخر سال گذشته به اینطرف از پاکستان به افغانستان بازگشته اند از بیکاری و فقر در این کشور شکایت دارند.

بیکاری در سطح شهر های بزرگ افغانستان در جریان سه سال حاکمیت طالبان در افغانستان افزایش یافته است.
بیکاری در سطح شهر های بزرگ افغانستان در جریان سه سال حاکمیت طالبان در افغانستان افزایش یافته است.

پاکستان روند اخراج افغان های فاقد اسناد مهاجرت را در اول ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ آغاز کرد و تا حال صد ها هزار افغان از آن کشور عودت کرده اند.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان UNHCR تایید می کند که بیکاری یک مشکل عمده برای عودت کنندگان و بیجا شدگان داخلی در افغانستان است.

سازمان ملل برنامه کمک به مهاجرین برگشت کننده را در ولایت هرات راه اندازی کرده است.

کارولاین گلوک سخنگوی این اداره در افغانستان به رادیو آزادی گفت که برای کمک با شماری از افراد بی بضاعت و خانواده های عودت کننده و بی جا شده پروژۀ را در ولسوالی گذرۀ ولایت هرات راه اندازی کرده اند:

«از یکی از پروژۀ های معیشتی ما در آنجا دیدم کردم. این پروژه برای حمایت از افراد و زارعین نادار به اجرا گذاشته شده است. آنجا بی جا شدگان داخلی و عودت کنندگان خیلی زیاد اند که بسیاری آنان بی کار اند. ما این افراد عمدتاً زنان را در بخش زنبورداری آموزش می دهیم.به آنان در کنار آموزش وسایل ضروری نیز داده می شود.آنها را همچنان در زمینۀ عرضۀ تولیدات شان به بازار محلی و سکتور خصوصی کمک می کنیم.»

وزیر داخلۀ پاکستان گفته است که دَور دیگر اخراج مهاجرین افغانِ بی اسناد را به زودی آغاز خواهند کرد.

محسن نقوی وزیر داخله پاکستان
محسن نقوی وزیر داخله پاکستان

محسن نقوی این سخن را در دیدار با اندریکا رادوات معاون فرستادۀ ویژۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان روز چهارشنبه ۷ سنبله در اسلام آباد گفته است.

بر اساس معلومات کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان ، در حال حاضر دو میلیون و ششصد هزار افغان در سطح جهان به عنوان مهاجر ثبت اند و در کنار آن دو میلیون و دوصد هزار افغان دیگر به عنوان مهاجرین با اسناد در ایران و پاکستان زندگی می کنند.

ارقام این اداره نشان می دهد که شمار بیجا شدگان داخلی در افغانستان تا پایان سال ۲۰۲۳ به سه میلیون و ۲۲۰ هزار تن می رسید.

در کنار پاکستان ، ایران نیز در این اواخر روند اخراج گروهی شهروندان افغانستان را تشدید کرده.

بر اساس بررسی برخی از نهاد های بین المللی ، از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در بیش از سه سال گذشته میزان بیکاری در این کشور افزایش یافته است.

شبکۀ سیستم های هشدار اولیۀ قحطی اخیراً در گزارشی در ماه جولای گفت که با اخراج صد ها هزار افغان از پاکستان و ایران ، فرصت های کاری در افغانستان بیشتر کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG