لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۷

اخراج ۲۸ پناهجوی افغان از جرمنی؛ نگرانی‌ها و واکنش‌ها


جرمنی ۲۸ پناهجوی افغان را به تاریخ ۹ سنبله اخراج کرد.
جرمنی ۲۸ پناهجوی افغان را به تاریخ ۹ سنبله اخراج کرد.

« نگرانی همین است که این ۲۸ نفر که اخراج شده، خدای نخواسته فردا ما برویم یا مثل آنها ما اخراج شویم یا هموطنان دیگر ما اخراج شوند ، هر چی داشتند مصرف کردند و اینجا رسیدند. قابل نگرانی است.»

رشاد حسینی با همسر و سه فرزندش در یک کمپ پناهجویان در حومۀ آتن پایتخت یونان زندگی می کند. او روز دوشنبه ۱۲ سنبله به رادیو آزادی بیشتر گفت:

«شرایط ما خوب نبود، جان ما در خطر بود و هر چی که در افغانستان داشتیم فروختیم و هزینۀ راه کردیم. حالا افغانستان برویم بی‌سرپناه می‌مانیم. اگر به افغانستان برگردیم با اقتصاد صفر می‌رویم و دوم جان ما که در خطر بود بیشتر در خطر می‌شود.»

حسینی ۳۲ ساله و خانواده‌اش پس از متحمل شدن دشواری‌های زیاد در ماه اپریل امسال از راه قاچاقی به یونان رسیدند.

او می‌گوید که در کمپ ریتسونا، ۱۵ تا ۲۰ خانوادۀ پناهجوی افغان زندگی می‌کنند.

بعد از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در بیش از سه سال گذشته، مهاجرت افغان‌ها به کشورهای همسایه و اروپایی افزایش یافته است.

فقر، بیکاری و تهدیدات امنیتی از عوامل مهاجرت افغان‌ها دانسته می‌شود.

ادارۀ پولیس جنایی فدرال جرمنی حدود دو هفته پیش گفت که ورود مهاجرین غیرقانونی به آن کشور در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل آن حدود ۳۴ درصد بیشتر بود.

بر اساس اعلام این اداره، در سال گذشته بیش از ۲۶۶ هزار فرد مظنون به ورود غیرمجاز به جرمنی ثبت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دی‌پی‌ای جرمنی، بیش از ۳۵ هزار تن آنان شهروندان افغانستان بودند.

چند روز پس از این اعلام پولیس جرمنی، این کشور تصمیم گرفت که برای اولین بار بعد از حاکم شدن دوبارۀ طالبان بر افغانستان برخی از افغان‌ها را اخراج کند.

جرمنی ۲۸ پناهجوی افغان را در ۹ سنبله در یک پرواز چارتر به افغانستان فرستاد.

زمری تمیم، مشاور حقوقی و فعال حقوق پناهنده‌گان در سویدن است.

او هم می‌گوید که این اقدام جرمنی در بین بسیاری پناهجویان افغان نگرانی ایجاد کرده است

«اقدام جرمنی نگرانی بسیاری افغان‌های ما را در جرمنی افزایش داده. روزی صدها پیام و صدها اس‌ام‌اس دریافت می‌کنم. در حالی که پرونده‌ها هم تحت جریان قرار دارند، بعضی از آنان پاسخ منفی دریافت کرده‌اند و تعدادی پرونده‌های‌شان در جریان است. آنها نگران شده‌اند که جرمنی شاید آنان را هم اخراج کند. یک بی‌اعتمادی کامل افغان‌ها نسبت به جرمنی فعلاً پیدا شده به خاطر این عمل نامنصفانۀ را که در قبال این ۲۸ تن از اشخاص انجام دادند.»

بس حامل افغان‌هایی که اخیرا از جرمنی اخراج شده‌اند. طالبان ان‌ها را از میدان هوایی کابل خارج می‌سازند و به مقصدی نامعلوم انتقال می‌دهند.
بس حامل افغان‌هایی که اخیرا از جرمنی اخراج شده‌اند. طالبان ان‌ها را از میدان هوایی کابل خارج می‌سازند و به مقصدی نامعلوم انتقال می‌دهند.

نانسی فیزر، وزیر داخلۀ جرمنی روز جمعه ۹ سنبله در برلین به خبرنگاران گفت که ۲۸ شهروند افغانستان که مجرم شناخته شده‌اند، به افغانستان فرستاده شدند.

«شما دیدید که ما قانون را اجرا کردیم و مجرمین را به افغانستان برگرداندیم. به نظرم، برای حفظ اعتماد به حاکمیت قانون، این کار ضروری است. من خوشحالم که توانستیم این کار را با شرکای خود انجام دهیم. تماس مستقیم بین جرمنی و افغانستان یا طالبان نبوده است.»

به دنبال این اقدام جرمنی، اتریش نیز گفته که می‌خواهد روند اخراج مهاجران افغان را که سابقۀ جرمی دارند آغاز کند.

یورونیوز، روز یکشنبه ۱۱ سنبله گزارش داد که ادارۀ مهاجرت و پناهندگی اتریش گفته است که این کشور به دلیل تغییر وضعیت امنیتی در افغانستان، اجازهٔ بازگرداندن مهاجران افغان را دارد.

یولیا دوخرو، منشی عمومی بخش جرمنی سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای در واکنش به اخراج حدود سی پناهجوی افغان گفته است که هیچ کس در افغانستان مصون نیست.

به گفتۀ او، هیچ کسی نباید به کشوری فرستاده شود که در آن خطر شکنجه وجود دارد.

پناهجویان افغان در اروپا از جمله رشاد حسینی نیز می‌گوید که شرایط افغانستان برای بازگشت پناهجویان افغان مناسب نیست.

او از کشورهای اروپایی می‌خواهد که افغان‌ها را اخراج نکنند.

«پناهجویانی که می‌آیند بپذیرند، آنان همه از مجبوریت، از فقر و بیچارگی، از جنگ خسته شده‌اند و خود را به اروپا رسانده‌اند، راه خیلی سخت را سپری کرده‌اند.»

XS
SM
MD
LG