لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۵

طالبان: نصاب تحصیلی علوم ساینسی از جمله ریاضی و کیمیا را از دیدگاه دینی بازنگری می‌کنیم


فعالان حق آموزش تأکید دارند که تغییرات در نصاب باید توسط متخصصین و با توجه به نیازهای علمی صورت گیرد.
فعالان حق آموزش تأکید دارند که تغییرات در نصاب باید توسط متخصصین و با توجه به نیازهای علمی صورت گیرد.

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان از آغاز اقدامات عملی برای بازنگری نصاب تعلیمی و تحصیلی علوم طبیعی یا ساینسی خبر داده است.

آژانس خبری باختر تحت کنترل طالبان از قول وزارت تحصیلات عالی طالبان روز دوشنبه ۲ سپتمبر گزارش داده که این وزارت اولین نشست خود را در این مورد برگزار کرده و حکومت طالبان این نصاب تحصیلی و تعلیمی را از "دیدگاه دینی" ارزیابی می‌کند.

این آژانس افزوده است که وزارت تحصیلات عالی طالبان مضامین ریاضی، بیولوژی، کیمیا و فزیک را مورد بررسی مجدد قرار می‌دهد.

در ادامه به نقل از عبدالرووف فراهی، مسئول نصاب تحصیلی وزارت تحصیلات عالی طالبان، آمده که "پیشرفت‌ها و تجربه‌های جدید جهان، مطابق احکام دین اسلام در نصاب گنجانیده و معیاری می‌شود."

این در حالی است که چند روز پیش، یک منبع حکومت طالبان به رادیو آزادی گفته بود که در نشست کابینهٔ هفته گذشته ریاست‌الوزرا، یک هیئت عالی‌رتبه شش نفره به ریاست امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، گماشته شد که طی سه ماه نصاب تحصیلی را ارزیابی کند.

پیش از این برخی استادان و محصلین پوهنتون‌ها به رادیو آزادی گفته بودند که پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، به جای برخی علوم معاصر، کتاب‌ها و مضامین "تربیت فکری و مذاهب دینی" به کتاب‌ها و کریدت‌های درسی آنها اضافه شده‌ که به گفته آن‌ها «سخت‌گیرانه»‌اند.

از سوی دیگر، برخی محصلین در ولایت‌های مختلف می‌گویند که با ایجاد تغییرات در نصاب تحصیلی و تعلیمی موافق‌اند، اما به نظر آن‌ها در شرایط کنونی، آموزش‌های معاصر نیز اهمیت زیادی دارند.

دو دانشجو از پوهنتون‌های کابل و سید جمال‌الدین ولایت کنر که به دلیل حساسیت موضوع نخواستند نام‌های‌شان در گزارش منتشر شود، به رادیو آزادی می‌گویند:

"اگر در نصاب تغییرات ایجاد شود، خوب است، اما نباید مضامین ساینسی حذف شوند. در عصر حاضر بدون این کتاب‌ها نمی‌توانیم پیشرفت کنیم."

"اگر در نصاب تغییرات می‌آورند، باید تغییرات مثبت باشد، زیرا علوم معاصر برای پیشرفت کشور مهم‌اند. در غیر این صورت، اگر طالبان در نیمه سال تعلیمی نصاب را دوباره ارزیابی و در آن تغییرات بیاورد، این اقدام ما را با مشکل روبرو می‌سازد. آن‌ها باید هرگونه تغییر را در ابتدای سال اعمال کنند."

طالبان نزدیک به سال است که مکاتب دخترانۀ بالای صنوف ششم را بسته‌اند.
طالبان نزدیک به سال است که مکاتب دخترانۀ بالای صنوف ششم را بسته‌اند.

در گزارش آژانس خبری باختر آمده که وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان گفته که استادان پوهنزی‌های تعلیم و تربیه، اعضای کمیسیون ملی نصاب و متخصصان مربوطه در پنج روز کاری بر روی این موضوع کار خواهند کرد.

برخی فعالان حق آموزش می‌گویند که هرگونه تغییر و ارزیابی روی نصاب نیاز به زمان طولانی دارد و باید توسط افراد متخصص انجام شود.

فضل الهادی وزین، فعال حق آموزش، به رادیو آزادی گفت:

"وزارت باید برای نوین‌سازی نصاب تلاش کند، اما این کار باید توسط افراد متخصص و مسلکی و بر اساس اصول اکادمیک و با در نظر داشت نیازهای پوهنتون‌ها انجام شود."

علوم ساینسی در نصاب تعلیمی افغانستان سال‌هاست که وجود دارد و تدریس می‌شود.
علوم ساینسی در نصاب تعلیمی افغانستان سال‌هاست که وجود دارد و تدریس می‌شود.

حکومت طالبان در حالی بازنگری مضامین علوم ساینسی شامل (ریاضی، کیمیا، فزیک و بیولوژی) را آغاز کرده است که ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان، قبلاً اعلام کرده بود که نصاب بیش از ۷۰ پوهنزی را ارزیابی کرده‌اند.

ندیم در تاریخ ۲۳ جولای در کنفرانس ملی کار در کابل گفته بود که آن‌ها در تمام نصاب تحصیلی تغییراتی ایجاد کرده و آن را برای تأیید به شورای وزیران حکومت‌شان فرستاده‌اند.

XS
SM
MD
LG