لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

گزارش ملل متحد: قاچاقبران بزرگ با حمایت مقامهای طالبان مواد مخدر را به جنوب آسیا قاچاق میکنند


یک دهقان در جنوب افغانستان شیره بدست آمده از کوکنار را نشان می دهد.
یک دهقان در جنوب افغانستان شیره بدست آمده از کوکنار را نشان می دهد.

اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد به حماست مالی ایالات متحده گزارشی را زیر عنوان "رابطه میان گروه های جرمی با مافیایی مواد مخدر در دریای هند شرقی" تهیه کرده است.

در این گزارش آمده که در گذشته گروه های کوچکِ قاچاق مواد مخدر، متشکل از دو تا شش نفر میان افغانستان و جنوب آسیا رفت و آمد میکردند و بین پنج تا سی کیلوگرام مواد مخدر را انتقال میدادند، اما حال گروه های بزرگتر جای آنان را گرفته اند.

سازمان ملل متحد دریافته که با منحل شدن شبکه های کوچک قاچاق مواد مخدر، برخی مقامهای حکومت طالبان با قاچاقبران بزرگ در جنوب آسیا رابطه برقرار کرده و زمینه قاچاق محموله های بزرگ شیشه تولید شده در این کشور را به وجود آورده اند.

حکومت طالبان اما بر جدیت در مبارزه با کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر تاکید میکند.

کمپاین طالبان برای تخریب کشتزار های کوکنار در افغانستان
کمپاین طالبان برای تخریب کشتزار های کوکنار در افغانستان

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان میگوید که آنان در برابر جهان مسوولیتی ندارند و در مبارزه مواد مخدر در داخل افغانستان موفق بوده اند:

" همین سال گذشته ما تقریباً چهار هزار تُن مواد مخدر را ضبط کردیم و از بین بردیم، اما ما نزد کسی مسوول نیستیم، ما نزد مردم خود مسوول استیم. ما مواد مخدر را تحت کنترول در آوردیم و برای کنترول آن بودجه مصرف کردیم، تشکیل خود را به کار انداخته و انرژی ویژه را در این بخش مصرف کرده ایم."

سخنگوی وزارت داخله طالبان : ما در داخل افغانستان تلاش می کنیم و مسوولیت فعالیت قاچاقبران بیرونی را نداریم.

نگرانیها در رابطه به همکاری برخی مقامهای حکومت طالبان با مافیای جهانی در حالی است که در گزارش اخیر سازمان ملل متحد در رابطه به وضعیت مواد مخدر در جهان نیز آمده بود که برخی مقامهای حکومت طالبان با حکم رهبر شان در رابطه به منع کشت کوکنار مخالف اند.

یافته های این گزارش نشان داد که همین مخالفت ها سبب شد تا امسال کشت کوکنار در ولایتهای جنوب شرقی افغانستان بیشتر شود و مقامهای محلی طالبان امسال در این ولایت ها تنها سه فیصد کوکنار کشت شده را تخریب کردند.

دهقانان در بسیاری از ولایات افغانستان شکایت دارند که هیچ برنامه بدیل معیشت برای آنان در نظر گرفته نشده است.
دهقانان در بسیاری از ولایات افغانستان شکایت دارند که هیچ برنامه بدیل معیشت برای آنان در نظر گرفته نشده است.

سید نجیبالله احمدی، رییس پیشین سروی و پالیسی مبارزه با مواد مخدر در وزارت داخله میگوید، بر علاوه وجود ذخایر بزرگ تریاک در افغانستان، در این اواخر کارخانه های تولید شیشه در چندین ولایت ایجاد شده و میزان صادرات شیشه به خارج را بیشتر ساخته است:

" قاچاقبران منطقه و فرا منطقه بسیار آزاد به افغانستان میآیند، مواد مخدر را خرید و فروش میکنند و از مسیرهای که تحت پوشش گروه حاکم است، مواد مخدر خود را به بیرون از کشور انتقال میدهند."

تاکید سازمان ملل متحد بر دخیل بودن مقامهای حکومت طالبان در کاروبار مواد مخدر در حالی است که به تازه گی روزا اوتونبایوا، نماینده سرمنشی این سازمان برای افغانستان در دیدار با معاون رییس الوزرای طالبان تعهد سپرده که کنفرانسی را برای جلب کمکهای خارجی برای دهقانان و حمایت از برنامه مبارزه با مواد مخدر حکومت طالبان، برگزار خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG