لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۹

پنجاه و هفتمین نشست شورای حقوق بشر؛ زنان افغان: این شورا باید طالبان را پاسخگو سازد


پنجاه و هفتمین نشست دوره‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد فردا برگزار می شود.
پنجاه و هفتمین نشست دوره‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد فردا برگزار می شود.

در آستانهٔ برگزاری پنجاه و هفتمین نشست دوره‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، شماری از دختران افغان می‌گویند انتظار دارند تا سازمان ملل متحد حکومت طالبان را در خصوص نقض حقوق بشر در افغانستان، به پاسخ‌دهی مجبور کند.

یک بانوی افغان که به دلیل محدودیت‌های طالبان، از کار کردن محروم شده است، به شرط نگرفتن نامش به رادیو آزادی گفت که به نتایج مثبت این نشست امیدوار است:
«این نشست ما را امیدوار ساخته است چون قرار است تمام دنیا بداند که در افغانستان حقوق بشر فعلاً در چه وضعیتی قرار دارد و مردم چه مشکلاتی را متحمل می‌شوند. ولی یک نشست کافی نیست، باید از طالبان در مورد نقض حقوق بشر حساب گرفته شود و آن‌ها جوابگو باشند.»

اما یک بانوی دیگر افغان که از آموزش محروم است و به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامی از او در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت که با توجه به برگزاری نشست‌های مشابه قبلی، به نتایج این نشست چندان خوشبین نیست:
«نشست‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل تا به حال هیچ فایده‌ای نداشته است. تا هنوز دروازه‌های پوهنتون و مکاتب به روی دختران بسته است و آن‌ها حق تحصیل را ندارند، حقوق شرعی‌شان نقض شده است. من به این نشست اصلاً امیدی ندارم.»

برخی زنان افغان نسبت به نتایج نشست شورای حقوق بشر خوشبین نیستند و از تکرار بی‌نتیجهٔ نشست‌های قبلی ناامیدند.
برخی زنان افغان نسبت به نتایج نشست شورای حقوق بشر خوشبین نیستند و از تکرار بی‌نتیجهٔ نشست‌های قبلی ناامیدند.

در بخشی از پنجاه و هفتمین نشست نوبتی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که روز دوشنبه آغاز می‌شود، چگونگی وضعیت حقوق بشر در افغانستان به بررسی گرفته می‌شود.
در اجندای این نشست آمده که ریچارد بینت، گزارشگر ویژهٔ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان، به‌گونهٔ شفاهی در مورد چگونگی وضعیت حقوق بشر در این کشور معلومات ارائه خواهد کرد.
در ادامه آمده که کمیشنری عالی حقوق بشر ملل متحد نیز گزارش خود را در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان ارائه خواهد کرد که شامل گزینه‌ها و فرآیندهای پاسخگویی در مورد نقض حقوق بشر در این کشور است.

این در حالی‌ست که پیش از این، نمایندگان ۹۰ نهاد مدنی و مدافع حقوق بشر هم در یک نامهٔ سرگشاده به اعضای دایمی شورای حقوق بشر، وضعیت حقوق بشری در افغانستان را نگران‌کننده خوانده‌اند.
آن‌ها به تاریخ ۶ سپتمبر در این نامهٔ سرگشاده از اعضای دایمی شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته‌اند که هر چه سریع‌تر یک مکانیزم مستقل و بین‌المللی برای ارزیابی نقض سیستماتیک و گستردهٔ حقوق بشر را در افغانستان روی دست بگیرند.

قابل یادآوری است که چند روز پیش از این، در نسخهٔ نشر شدهٔ گزارش کمیشنری عالی حقوق بشر ملل متحد که قرار است روز دوشنبه در نشست شورای حقوق بشر این سازمان ارائه شود، آمده است که مقام‌های حاکم در افغانستان از طریق یک سلسله فرامین محدودکننده و برخی اقدامات، حقوق اساسی و آزادی زنان را محدود کرده و فرصت‌ها را برای آن‌ها در زندگی عمومی و سیاسی از بین برده‌اند.

منیژه تلاش دختر افغان که در بازی‌های المپیک پاریس به رسم اعتراض به وضعیت حقوق بشر با نشان دادن پیامی توجه جهانیان را جلب کرد اما از ادامّ شرکت در رقابت منع شد.
منیژه تلاش دختر افغان که در بازی‌های المپیک پاریس به رسم اعتراض به وضعیت حقوق بشر با نشان دادن پیامی توجه جهانیان را جلب کرد اما از ادامّ شرکت در رقابت منع شد.

اما حکومت طالبان در سه سال گذشته همواره اتهامات در مورد نقض حقوق بشر را رد کرده و گفته که حقوق بشر و حقوق زنان در افغانستان در چوکات شریعت اسلام تأمین است.

با این حال، تا کنون هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته و جامعهٔ جهانی یکی از دلایل آن را برخوردهای سخت‌گیرانه و سیاست‌های حکومت طالبان به‌ویژه در بخش حقوق زنان و دختران در افغانستان عنوان می‌کند.

XS
SM
MD
LG