لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۹

منابع به رادیو آزادی: سفارت افغانستان در بریتانیا تا ۲۷ سپتمبر بسته خواهد شد اما به طالبان واگذار نمی‌شود


سفارت افغانستان در لندن
سفارت افغانستان در لندن

برخی منابع می‌گویند حکومت بریتانیا مصمم است تا سفارت جمهوری مخلوع افغانستان در آن کشور را ببندد. یک مسئول امور قونسلی سفارت افغانستان در بریتانیا که نخواست نام‌اش در گزارش گرفته شود، روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که قرار است به تاریخ ۲۷ سپتمبر سفارت افغانستان در این کشور به‌گونهٔ کامل مسدود شود.

او افزود:
«روز جمعه وزیر خارجهٔ بریتانیا زلمی رسول، سفیر افغانستان در این کشور را خواسته بود و گفت که آن‌ها تصمیم گرفته‌اند این سفارت را بسته کنند. اخیراً برخی مکتوب‌هایی را که مولوی عبدالکبیر، معاون ریاست‌الوزرای طالبان در دوحه سپرده است، به اساس آن آن‌ها می‌خواهند که این عملیات دیپلماتیک را به‌گونهٔ کامل مسدود کنند. اگر عملیات دیپلوماتیک مسدود شود، قنسول‌گری نیز مسدود می‌گردد، همه‌چیز مسدود و مهر و لاک می‌شود. به تاریخ ۲۷ این ماه یک هیئت از وزارت خارجه می‌آید و همه‌چیز را تسلیم می‌شود.»

این منبع همچنان گفته که حکومت بریتانیا به کارمندان سفارت ۹۰ روز وقت داده تا آن کشور را ترک کنند و یا درخواست پناهندگی سیاسی بدهند.

به گفتهٔ این منبع در سفارت افغانستان در بریتانیا، وزارت خارجهٔ بریتانیا همچنان گفته که آن‌ها سفارت را به طالبان واگذار نخواهند کرد و تا زمانی که در افغانستان یک حکومت به رسمیت شناخته‌شده ایجاد نشود، هیچ نوع نمایندگی سیاسی افغانستان یا قنسولگری در بریتانیا اجازهٔ فعالیت نخواهند داشت.

این در حالی‌ست که حکومت طالبان چندی پیش از کارمندان این سفارت خواسته بود که با وزارت خارجهٔ آنان تعامل کنند، اما کارمندان سفارت این موضوع را رد کردند و در نتیجه خدمات این سفارت از سوی طالبان باطل اعلام شد.

این خبر شماری از افغان‌های مقیم در بریتانیا را نگران ساخته است.
سید شاه خروتی و مالک، دو افغان ساکن در لندن، به رادیو آزادی گفتند:
«بعد از این ما افغان‌ها با چالش‌های زیادی مواجه خواهیم شد، بخاطر این‌که افغان‌ها به تمدید پاسپورت، تذکره و دیگر اسناد نیاز دارند. از این‌که سفارت و قنسولگری هر دو بسته می‌شوند، این موضوع ما را با مشکلات زیادی مواجه خواهد کرد.»

«جای تأسف است که سفارت افغانستان بسته می‌شود. بعد از این به افغان‌های ساکن بریتانیا مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد. در عین حال، شماری از اتباع خارجی، به‌عنوان مثال پاکستانی‌ها و ایرانی‌ها، تحت نام افغان پناه خواهند گرفت. وقتی که قنسولگری وجود نداشته باشد، چگونه تثبیت می‌کنند که این‌ها از کجا هستند.»

تا کنون حکومت بریتانیا به‌گونهٔ رسمی در مورد بستن سفارت افغانستان و راه بدیل ارائهٔ خدمات قنسولی به افغان‌ها چیزی نگفته است.

این دومین سفارت افغانستان است که در کشورهای غربی بسته می‌شود. پیش از این، امریکا سفارت افغانستان را در واشنگتن بست.

این در حالی‌ست که در اواخر هفتهٔ گذشته، دویچه وله، رسانهٔ آلمانی، گزارش داد که وزارت خارجهٔ این کشور خواست طالبان مبنی بر بی‌اعتبار ساختن قنسولگری‌های افغانستان واقع برلین و بن را پذیرفته است.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که حکومت طالبان در اواخر ماه جولای سال روان با پخش یک اعلامیه گفت که بعد از این اسناد صادرشده از سوی سفارت‌های افغانستان در شماری از کشورهای اروپایی، کانادا و استرالیا دیگر قابل‌قبول نیست.

 شماری از قونسلگرهای افغانستان میگویند ارائۀ خدمات قونسلی را ادامه میدهند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:43 0:00

در اعلامیهٔ حکومت طالبان آمده بود که تنها ارائهٔ خدمات از سوی سفارت‌خانه‌های افغانستان در هالند، اسپانیا، بلغاریا و جمهوری چک و همچنین خدمات قنسولگری مونشن برای آن‌ها قابل اعتماد است.

حکومت طالبان تا کنون از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است، اما سفارت‌های افغانستان در چین، پاکستان، ایران، ازبیکستان و شماری محدود از کشورهای آسیایی به آن‌ها واگذار شده است.

XS
SM
MD
LG