لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۹

خانواده محمود شاه حبیبی: طالبان او را به القاعده سپرده‌اند


محمودشاه حبیبی رئیس پیشین ادارۀ هوانوردی ملکی در نظام جمهوری پیشین افغانستان بود که بیشتر از دو سال است ناپدید شده است.
محمودشاه حبیبی رئیس پیشین ادارۀ هوانوردی ملکی در نظام جمهوری پیشین افغانستان بود که بیشتر از دو سال است ناپدید شده است.

پس از حدود ۲۵ ماه از ناپدید شدن محمود شاه حبیبی، رئیس پیشین ادارۀ هوانوردی ملکی در نظام جمهوری پیشین افغانستان، خانواده‌اش مدعی است که حکومت طالبان او را پس از بازداشت به شبکۀ القاعده سپرده است.

محمود شاه حبیبی شهروندی امریکا را نیز دارد.

احمد شاه حبیبی برادر او به روز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفت که یک عضو طالبان دو روز پیش به او گفت که حکومت طالبان پس از بازداشت محمود شاه حبیبی او را به شبکۀ القاعده سپرده‌اند.

اما حکومت طالبان تا به حال به گونۀ رسمی موضوع بازداشت محمود شاه حبیبی را تأیید نکرده و چندی پیش ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با یک رسانۀ محلی گفت که هیچ فردی به نام محمود شاه حبیبی در نزد آنان زندانی نیست.

برادر محمود شاه حبیبی افزود که تا هنوز اتهام برادرش مشخص نشده و آنان باور دارند که او به دلیل داشتن شهروندی امریکا و کارش در نظام جمهوری پیشین بازداشت شده است.

احمد شاه حبیبی همچنان بحث‌های مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی را که بازداشت برادرش با موضوع کشته شدن ایمن‌الظواهری، رهبر پیشین شبکۀ القاعده در کابل مرتبط است، رد کرد.

این عضو خانوادۀ محمودشاه حبیبی گفت که برادرش چند ماه پیش از کشته شدن الظواهری از افغانستان خارج شده بود.

این درحالیست که چندی پیش وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفت که "عمیقاً نگران" وضعیت رایان کوربت، محمود حبیبی و گیلزمن است که نزد طالبان زندانی‌اند.

متیو میلر، سخنگوی این وزارت به تاریخ هشتم آگست سال جاری در یک نشست خبری در واشنگتن گفت:

"ما در بارۀ وضعیت آن امریکایی‌ها، محمود، رایان و جورج گلیزمن شدیداً نگرانی داریم که به ناحق در افغانستان بازداشت شده‌اند و در هر گفت‌وگویی با طالبان موضوع توقیف آنان را مطرح می‌کنیم، بازگشتاندن آنان به خانه، ایالات متحدۀ امریکا، یک اولویت است و بالای این کار می‌کنیم تا از رهایی‌شان مطمئن شویم."

متیو میلر، سخنگوی این وزارت به تاریخ هشتم آگست سال جاری: ما در بارۀ وضعیت آن امریکایی‌ها، محمود، رایان و جورج گلیزمن شدیداً نگرانی داریم که به ناحق در افغانستان بازداشت شده‌اند.
متیو میلر، سخنگوی این وزارت به تاریخ هشتم آگست سال جاری: ما در بارۀ وضعیت آن امریکایی‌ها، محمود، رایان و جورج گلیزمن شدیداً نگرانی داریم که به ناحق در افغانستان بازداشت شده‌اند.

پیش از این ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان بازداشت دو تبعۀ امریکایی را تأیید کرده بود و بعد از بازگشت از نشست دوحه در یک نشست خبری گفت که امریکا باید شرایط طالبان را بپذیرد و در بدل رهایی اتباع امریکایی زندانیان آنان را از گوانتانامو آزاد کند.

پیش از این، تام ویست، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای افغانستان به تاریخ ۱۱ آگست در شبکۀ ایکس (توئیتر سابق) خود نوشت که امریکا تلاش دارد تا سه شهروندش را از بند طالبان آزاد کند.

قبل از این اظهارات ویست، ادارۀ تحقیقات فدرال امریکا (اف ‌بی ‌آی) اعلام کرده بود که به دنبال اطلاعات در بارۀ ناپدید شدن محمود شاه حبیبی در افغانستان است.

گفته می‌شود که محمود شاه حبیبی از ماه اسد ۱۴۰۱ به این سو در کابل ناپدید شده است.

در اعلامیۀ اف‌بی‌آی آمده است که گمان می‌رود حبیبی از سوی نیروهای نظامی طالبان بازداشت شده و از زمان ناپدید شدنش هیچ خبری از او در دسترس نیست.

XS
SM
MD
LG