لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۴

سفارت افغانستان در ناروی فعالیت خود را متوقف می‌کند


بیرق جمهوری مخلوع افغانستان
بیرق جمهوری مخلوع افغانستان

پس از اعلام فیصلۀ بسته شدن سفارت و قونسلگری‌های افغانستان در بریتانیا و شهرهای برلین و بن آلمان، به‌تازگی سفارت افغانستان در اوسلو، ناروی نیز اعلام کرده که فعالیت‌های خود را متوقف می‌کند.

سفارت افغانستان در اوسلو دوشنبه شب با نشر یک اعلامیه در صفحه ایکس (توییتر سابق) خود گفته که به درخواست کشور میزبان، قرار است تا دوازدهم سپتمبر سفارت افغانستان بسته شود و تمامی "اموال منقول و غیرمنقول" و ساختمان سفارت تا زمان شکل‌گیری "حکومت مشروع و بر اساس ارادۀ مردم" به عنوان امانت به وزارت امور خارجۀ ناروی سپرده شود.

یوسف غفورزی، سفیر افغانستان در ناروی، در این مورد به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد، اما ناوقت روز دوشنبه در صفحه ایکس خود نوشته که در جریان چهار و نیم سال مأموریت خود، علاوه بر تلاش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک، پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در سال ۲۰۲۱، به افغان‌های مقیم ناروی، ایسلند و دنمارک خدمات قونسلی ارائه کرده است که اکنون این خدمات نیز متوقف خواهد شد.

پس از نشر اعلامیه بسته شدن سفارت افغانستان در اسلو، افغان‌ها در مورد این اقدام نظرات متفاوت دارند.

سیما نوری، یک شهروند افغان در اسلو، می‌گوید که در مورد چگونگی پیشبرد کارهای قونسلی افغان‌های ساکن در این کشور نگران است.

"نگرانی‌هایی که پیش از این با حکومت ناروی در میان گذاشته بودیم این است که با بسته شدن سفارت، احتمال آغاز روند اخراج اجباری پناهجویان افغان وجود دارد؛ بنابراین، این روند باید متوقف شود. همچنین، پرونده‌های پناهندگی باید به‌طور کامل بررسی شوند و از پناهجویان آسیب‌پذیر، به‌ویژه زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی، حمایت صورت گیرد. همچنان این نگرانی در مورد مهاجرانی وجود دارد که درخواست‌هایشان هنوز از سوی دولت ناروی پذیرفته نشده است."

مینه رفیق، یک افغان در ناروی، بسته شدن سفارت را به‌جای تعامل با طالبان ترجیح می‌دهد و می‌گوید که این اقدام مسئولیت امور قونسلی و اسناد افغان‌ها را به دولت ناروی منتقل می‌کند.

"در این سه سال اخیر که ما حکومت به رسمیت شناخته‌شده نداشتیم، پس این‌ها (سفارت) با چه کسانی در ارتباط بودند و به چه کسانی گزارش می‌دادند؟ به جای اینکه چندین بار در صحنه‌های بین‌المللی این سفارت به نفع طالبان کار می‌کرد، بهتر بود که بسته می‌شد. اکنون این به نفع پناهجویان هم شد، چون از این پس دولت ناروی خود اسناد لازم، اسناد سفر یا پاسپورت‌های آبی را به افغان‌ها توزیع خواهد کرد."

وزیر خارجۀ طالبان اخیرا دستور داده که شماری از سفارت ها و قنسولگری های افغانستان که با این وزارت تعامل ندارند، بی اعتبار اعلام شوند. این اعلامیه منتشر شد و واکنش‌هایی را نیز در پی داشت.
وزیر خارجۀ طالبان اخیرا دستور داده که شماری از سفارت ها و قنسولگری های افغانستان که با این وزارت تعامل ندارند، بی اعتبار اعلام شوند. این اعلامیه منتشر شد و واکنش‌هایی را نیز در پی داشت.

این سومین سفارت افغانستان است که در کشورهای غربی بسته می‌شود.

یک منبع سفارت افغانستان در بریتانیا روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که قرار است تا بیست و هفتم ماه جاری میلادی تمامی فعالیت‌های خود را متوقف کرده و سفارت را به وزارت امور خارجه بریتانیا تحویل دهند.

پیش از این، سفارت افغانستان در واشنگتن، ایالات متحده امریکا بسته شده بود.

بر اساس گزارش‌ها، وزارت امور خارجۀ آلمان هفته گذشته تصمیم طالبان مبنی بر بی‌اعتبار دانستن فعالیت‌های سفارت و قونسلگری‌های افغانستان در برلین و بن را پذیرفته است.

این اقدامات پس از آن آغاز شد که در اواخر ماه جولای سال جاری، وزارت امور خارجۀ حکومت طالبان اعلام کرد که اسنادی که توسط برخی از سفارت‌های افغانستان در کشورهای اروپایی، کانادا و استرالیا صادر می‌شوند، دیگر قابل اعتبار نیستند.

بر اساس ادعای طالبان، دلیل اصلی این تصمیم عدم هماهنگی با حکومت طالبان، نبود تعامل و فساد عنوان شده است.

اما نمایندگی افغانستان در دفتر ملل متحد در جینیوا و شورای هماهنگی مأموریت‌های دیپلماتیک و قونسلی افغانستان در اعلامیه‌ای که به تاریخ ۲۹ آگست منتشر شد، این اقدامات طالبان را محکوم کرده و گفته بود که این درخواست طالبان نشان‌دهنده رفتار سخت‌گیرانۀ آن‌ها در قبال حقوق بشر، حکومت‌داری و روابط بین‌الملل است.

بیش از دو سال پیش، در مارس ۲۰۲۲، مقامات امریکایی تصمیم به تعطیلی سفارت افغانستان در واشنگتن دی سی گرفتند. افغان‌های مقیم امریکا تا به حال برای خدمات کنسولی به کانادا مراجعه می‌کنند.

ده‌ها هزار افغان مقیم بریتانیا و کشورهای اروپایی نگران هستند که با توقف یا تضعیف خدمات کنسولی، در دریافت یا تمدید اسناد خود با مشکلات زیادی مواجه شوند.

XS
SM
MD
LG