لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۱

رینا امیری: جهان نباید روابط خود با طالبان را بدون قید و شرط عادی‌سازی کند


رینا ایمری
رینا ایمری

همزمان با آغاز پنجاه‌وهفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده امریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان، از کشورهای جهان خواسته که از عادی‌سازی روابط بدون قید و شرط با طالبان خودداری کنند.

بانو امیری پس از پایان روز نخست این نشست ناوقت روز دوشنبه ۹ سپتمبر در صفحۀ ایکس (توئیتر سابق) خود نوشته که طالبان باید در رفتارشان تغییرات "عمیقی" ایجاد کنند. او در بخشی از سخنرانی‌اش در پنجاه‌وهفتمین نشست شورای حقوق بشر نیز گفت:

"احترام به حقوق بشر افغان‌ها نه تنها یک تعهد اخلاقی است، بلکه برای اقتصاد پایدار، امنیت و صلح در افغانستان ضروری است. ما باید یکجا به طالبان روشن سازیم که عادی‌سازی روابط بین‌المللی آنها تنها به شرط تغییر رفتارهایشان و پایبندی به تعهدات بین‌المللی افغانستان است."

این درحالی است که روز دوشنبه در بخشی از هفتادو پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشری افغانستان بحث شد.

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان، در این نشست گزارش خود را در مورد وضعیت حقوق بشر افغانستان ارائه کرد و از کشورهای جهان خواست برای پاسخگو قرار دادن طالبان اقدام کنند.

بسیاری از کشورها و اشتراک‌کننده‌گان با نگرانی از وضعیت حقوق بشری در افغانستان از اعمال قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان که محدودیت‌ها بر زنان را افزایش داده، انتقاد کردند.

سیما سمر، رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر در جمهوری مخلوع افغانستان، در این نشست گفت که عادی‌سازی نقض حقوق بشر، امنیت و صلح جهانی را به خطر می‌اندازد. او گفت:

«در حالی که من منافع ملی کشورهای شما را درک می‌کنم، می‌خواهم به شما بگویم که عادی‌سازی نقض حقوق بشر و ادامه چنین وضعیتی در افغانستان بر امنیت و صلح جهانی، از جمله کشورهای شما و مردم‌تان، تأثیر خواهد گذاشت که نمونه‌هایی در اطراف است اگر شما بخواهید ببینید.»

حوریه مصدق، فعال زن، نیز در این نشست با انتقاد از عادی‌سازی روابط برخی از کشورها با طالبان گفت:

"ما شاهد هستیم که برخی کشورها در حال عادی‌سازی روابط خود با رژیم آپارتاید طالبان هستند. ما باید در تمام تعاملات دیپلماتیک، حقوق بشر را در اولویت قرار دهیم و هرگونه کمکی که به افغانستان ارائه می‌شود، مشروط به احترام و حفاظت از حقوق اساسی بشر باشد، از جمله برابری جنسیتی، آزادی بیان و حقوق اقلیت‌ها."

حوریه مصدق: برخی کشور درها حال عادی‌سازی روابط خود با رژیم آپارتاید طالبان هستند.
حوریه مصدق: برخی کشور درها حال عادی‌سازی روابط خود با رژیم آپارتاید طالبان هستند.

در حالی که تاکنون هیچ کشور جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته، اما تعدادی از کشورها از جمله ایران، ترکیه، پاکستان، روسیه، چین، قزاقستان و برخی کشورهای دیگر نماینده‌های طالبان را در نمایندگی‌های سیاسی افغانستان پذیرفته‌اند و شماری کشورها نیز دیپلومات‌های خود را به افغانستان تحت کنترل طالبان فرستاده‌اند.

با آنکه حکومت طالبان در سه سال گذشته به دلیل وضع محدودیت‌ها بر زندگی اجتماعی، سفر، آموزش و پوشش زنان و سایر موارد به نقض گستردۀ حقوق بشر از سوی سازمان‌ها و کشورها متهم شده، اما همواره تأکید می‌کند که حقوق بشر و زنان در افغانستان مطابق شریعت اسلام تأمین است.

پیش از این، برخی زنان و فعالان حقوق بشر در صحبت با رادیو آزادی گفته‌اند که انتظار دارند تا جامعۀ جهانی و کشورها بر طالبان فشار بیاورند تا آنها محدودیت‌ها بر زنان را بردارند.

سازمان ملل متحد نیز تأکید کرده که تنها شرط تعامل با طالبان رعایت حقوق زنان و پایبندی به کنوانسیون‌های بین‌المللی است.

XS
SM
MD
LG