لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۱

شش زندانی به شمول یک افغان امروز در زندان مرکزی زاهدان ایران اعدام شدند


ورمحمد نوری، شهروند افغانستان، به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام شد و جسد او به ولایت نیمروز منتقل شد
ورمحمد نوری، شهروند افغانستان، به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام شد و جسد او به ولایت نیمروز منتقل شد

درحالی‌که سازمان‌های حقوق بشری از افزایش اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی می‌کنند، ایران به روز دوشنبه حکم اعدام شش زندانی به شمول یک افغان را در زندان زاهدان، مرکز سیستان و بلوچستان، اجرا کرد.

خبرگزاری حال‌وش ایران روز دوشنبه ۹ سپتامبر در گزارشی گفته که این شش زندانی روز شنبه به هدف اجرای حکم اعدام به زندان‌های انفرادی منتقل شده بودند.

در این گزارش آمده که شهروند اعدام‌شدۀ افغانستان، نورمحمد نوری (نورزهی)، از ولایت نیمروز دو سال پیش در مرز میلک زابل مربوط زاهدان ایران به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت و به همین جرم محکوم به اعدام شده بود.

در نوار صوتی که یک منبع معتبر از مکالمۀ تلیفونی نور محمد نوری با خانواده‌اش به دسترس رادیو آزادی قرار داده است، شنیده می‌شود که او قبل از اعدام با خانواده‌اش برای آخرین بار صحبت کرده است.

این یک بخش از این مکالمۀ تلیفونی است:
"مادر جان، عذر می‌خواهم. خداوند مهربان است. مادر، برایم دعا کنید. خداوند پاک آخرت مرا به خیر کند. آخرت بهتر از این دنیا است. مرگ حق است، چه امروز باشد چه فردا، یکی به مریضی و یکی به حادثه و یکی به پای دار می‌میرد. خداوند برای من اعدام را نوشته است. دیگر چه بگویم، مادر جان؟ برایم دعا کنید و حق خود را بر من ببخشید."

در همین حال، منابع در ولایت نیمروز به رادیو آزادی تأیید می‌کنند که جسد او روز دوشنبه به این ولایت منتقل شده است.

از سوی دیگر، خانوادۀ برخی از زندانیان افغان در ایران که محکوم به اعدام هستند، نگران‌اند که زمان اعدام عضو زندانی خانواده‌شان فرا برسد.

یکی از نزدیکان یک زندانی افغان که در اصفهان ایران محکوم به اعدام است و به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی می‌گوید:
"دیروز همرای برادرم تماس گرفتم، هم او نگران است و هم ما نگران هستیم. دلمان به انتقال زندانیان خوش بود اما طالبان هیچ آن را دنبال نکردند. هر روز ما خبرها را دنبال می‌کنیم و منتظریم که چه زمانی برادرم به افغانستان انتقال داده می‌شود."

ایران از کشورهایی که بنا به گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری، بیشترین میزان اعدام در جهان را دارد.
ایران از کشورهایی که بنا به گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری، بیشترین میزان اعدام در جهان را دارد.

اختر راسخ، آگاه حقوقی، به رادیو آزادی می‌گوید که اعدام انسان‌ها خلاف قوانین و حقوق بشر است:
"اعدام و یا به دار کشیدن انسان‌ها در ایران، از لحاظ قوانین حقوق بشر، ظالمانه و ناروا است و بشر تأیید نمی‌کند که انسان به دلیل جرم به دار آویخته شود و اعدام شود."

این در حالی است که پیش از این، سازمان حقوق بشر ایران مستقر در ناروی گفته بود که در ماه آگست سال روان، حکومت ایران ۱۰۰ تن را اعدام کرده است.

بر اساس گزارش این سازمان، در میان اعدام‌شدگان، ۱۱ شهروند افغان، ۸ شهروند بلوچ، و ۹ شهروند کُرد شامل هستند.

بر اساس این آمار، شمار اعدام‌هایی که در هشت ماه نخست سال جاری توسط جمهوری اسلامی در ایران اجرا شده، دست‌کم به ۴۰۲ مورد رسیده است.

افزایش اعدام‌ها در ایران با انتقاد سازمان‌های حقوق بشری مواجه شده است و این سازمان‌ها از ایران خواسته‌اند که این روند را متوقف کنند.

XS
SM
MD
LG