لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۰

ریچارد بنیت: فرهنگ معافیت از مجازات در افغانستان همواره حاکم بوده است


 ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان
ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان می گوید که متأسفانه فرهنگ معافیت از مجازات نسل ها بر افغانستان حاکم بوده است.

او به روز سه شنبه در صفحه ایکس ( تویتر سابق) خود در مورد وضعیت کنونی حقوق بشر در افغانستان نوشت که در سخنرانی روز دوشنبه خود از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواست تا یک راهبرد جامع، دوامدار و متمرکز ایجاد کند.

ریچارد بنیت در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی در پاسخ به سوال که پنجاه و هفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنیو سویس علیه طالبان که متهم به نقض جدی حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران هستند چیست، و آیا آنها ابزاری برای پاسخگویی دارند؟ گفت که نشست این شورا بیشتر بر روی پاسخگویی متمرکز است.

زنان معترض افغانستان
زنان معترض افغانستان

او افزود که کشور های عضو شورای حقوق بشر و مدافعان حقوق بشر پیام روشنی به طالبان داده اند که آنها مسئول آنچه او نقض گسترده حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان خواند، می باشند:

«به نظر من، پاسخ کشور های عضو شورای حقوق بشر دیروز و صبح امروز که نشست از سر گرفته شد، در مورد حساب دهی طالبان در باره نقض جدی حقوق بشری زنان و دختران و سایر گروه های افغان، بسیار تأثیرگذار بود. آنها بسیاری از فرامین و احکام (طالبان) از جمله قانون اخیراً تصویب شده « امر به معروف و نهی از منکر طالبان» را به شدت محکوم کردند.

فرشته عباسی: شورای حقوق بشر باید میکانیزمی را ایجاد کند که بر اساس آن مجرمین شناسایی و پاسخگو قرار داده شوند

طالبان سفر ریچار بنیت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد به افغانستان را منع کرده و بنیت گفت که به ماموریتش خارج از افغانستان دوام میدهد.

او در ادامه گفت که طالبان در این ارتباط خساره می بینند، زیرا که آنها بیشتر به مشارکت با جامعه بین المللی علاقه دارند.

آقای بنیت بر ادامه مشارکت جامعه جهانی با افغانستان تاکید کرد، اما گفت که حقوق بشر و حقوق زنان و دختران افغان باید در محور اصلی این مشارکت باشد.

اما به گفته ریچارد بنیت، برای برآورده کردن این امر به ایجاد یک میکانیزم پاسخگویی قوی برای نقض حقوق بشر فعلی و گذشته طالیان نیاز بوده که جلسه فعلی شورای حقوق بشر بر آن متمرکز است.

از سوی دیگر، سازمان ها و گروه های حامی حقوق بشر از جمله دیده بان حقوق بشر هم خواستار ایجاد چنین میکانیزم شده اند.

فرشته عباسی پژوهشگر امور افغانستان در دیده بان حقوق بشر
فرشته عباسی پژوهشگر امور افغانستان در دیده بان حقوق بشر

فرشته عباسی پژوهشگر امور افغانستان در دیده بان حقوق بشر، شام روز سه شنبه، به رادیو آزادی گفت که باید به نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان توجه شود و هر چه زودتر چنین میکانیزمی ایجاد گردد:

«دیده بان حقوق بشر در پنجاه و هفتمین نشست شورای حقوق بشر، از این شورا درخواست کرد که یک مکانیزم پاسخگویی برای افغانستان ایجاد کند. این ساختار باید به تمام موارد نقض حقوق بشر که در چهار دهه گذشته در افغانستان رخ داده است، رسیدگی کند. مجرمین را شناسایی کند و عاملان آن را مورد پاسخ گویی قرار دهند. »

به گفته خانم عباسی، زمان پایان دادن به فرهنگ معافیت از مجازات در افغانستان فرا رسیده است، زیرا طالبان در سه سال گذشته در وضعیتی به نقض حقوق زنان و دختران ادامه داده اند که هیچ کس آنها را مسئول ندانسته و از آنها حساب پس گرفته نشده است.

حکومت طالبان تا زمان تکمیل این گزارش در مورد سخنان شرکت کنندگان در پنجاه و هفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اظهار نظر رسمی نکرده است، اما آنها موضوع حقوق بشر و حقوق زنان را به عنوان یک موضوع داخلی افغانستان مطرح می کنند.

XS
SM
MD
LG