لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۴

مراسم یادبود از یازدهم سپتامبر با حضور رئیس جمهور بایدن و شخصیت های برجسته در نیویارک برگزار شد


مراسم یاد بود از قربانیان حملات تروریستی یازدهم سپتامبر در نیویارک .
مراسم یاد بود از قربانیان حملات تروریستی یازدهم سپتامبر در نیویارک .

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، کمالا هریس، معاون ریاست جمهوری و دونالد ترمپ، رئیس جمهور پیشین امریکا به روز چهارشنبه به محل حملۀ یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ رفتند.

در این حمله که ۲۳ سال پیش از سوی شبکۀ القاعده و با استفاده از دو طیاره صورت گرفت، دو مرکز تجارتی بزرگ در شهر نیویارک فرو ریخت و نزدیک به ۳ هزار نفر در آن کشته شد.

کمالا هریس و دونالد ترامپ با وجود اینکه یک روز قبل در مناظرۀ انتخابات ریاست جمهوری که ۹۰ دقیقه به طول انجامید، به شدت از یکدیگر انتقاد کردند، اما به روز چهارشنبه در این مراسم با هم احوال‌پرسی کردند و در جریان مراسم هم در یک صف ایستاد شدند.

در این مراسم اسامی قربانیان این رویداد توسط خواهران، مادران، همسران، برادران و سایر اعضای خانوادۀ آنان گرفته شد و پس از آن به احترام‌شان موسیقی نظامی نواخته شد.

تصویر از صحنه آتش سوزی برج های تجارت جهانی که در رویداد یازدهم سپتامبر در نیویارک .
تصویر از صحنه آتش سوزی برج های تجارت جهانی که در رویداد یازدهم سپتامبر در نیویارک .

در جریان این حمله که در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ انجام شد، شبکۀ القاعده علاوه بر نیویارک، سومین هواپیمای مسافربری را نیز به ساختمان وزارت دفاع امریکا کوبید و چهارمین هواپیما در حال حرکت به سمت پنسیلوانیا بود که مسافرین پیلوت را کشتند و هواپیما سقوط کرد.

شبکه القاعده که در آن زمان حلقه رهبری آن در افغانستان حضور داشت حمله یازدهم سپتامبر را طراحی کرده بود.

پس از مراسم در نیویارک، کمالا هریس که رقیب دونالد ترمپ در انتخابات ریاست جمهوری پنجم نوامبر است، با رئیس جمهور بایدن به پنسلوانیا رفتند و در محل یادبود ۴۰ مسافر قربانی گل گذاشتند.

شمار زیادی از رهبران شبکۀ القاعده که مسئول حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ بودند، در افغانستان زیر حاکمیت طالبان بسر می‌بردند. واشنگتن در آن زمان از طالبان خواست که رهبران القاعده را به امریکا تسلیم دهد، اما طالبان قبول نکردند و پس از آن نیروهای جهانی به رهبری امریکا به افغانستان حمله کردند و حکومت طالبان را سقوط دادند.

پس از این حمله، نیروهای امریکا نزدیک به ۲۰ سال در افغانستان مستقر بودند. به همین دلیل این جنگ عنوان طولانی‌ترین جنگ بیرون مرزی تاریخ امریکا را به خود اختصاص داده است.

اما پس از امضای توافقنامۀ دوحه میان امریکا و طالبان، نیروهای امریکایی افغانستان را ترک کردند و طالبان برای بار دوم بر افغانستان حاکم شدند.

XS
SM
MD
LG