لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۳

گزارش کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا: بایدن مقصر خروج نامنظم و مرگبار امریکا از افغانستان بود


کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا
کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا

در گزارش کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا که دوشنبه ۹ سپتمبر منتشر شده، تقصیر خروج نامنظم و مرگبار نیروهای امریکایی از افغانستان به عهدهٔ رئیس‌جمهور جو بایدن و اداره‌اش انداخته شده است.

در آغاز این گزارش که در ۳۴۵ صفحه ترتیب شده آمده است که دولت رئیس‌جمهور بایدن این اطلاعات و فرصت لازم را داشت تا برای جلوگیری از فروپاشی نظام جمهوری مخلوع افغانستان گام‌های مهمی بردارد و زمینهٔ خروج امن نیروها و حامیان امریکایی از این کشور را فراهم کند، اما به‌جای امنیت، به خواسته‌های خود اولویت داد.

در بخشی از این گزارش آمده که "ناکامی تمامی برنامه‌های دولت بایدن-هریس برای موارد احتمالی، منجر به عملی کردن یک برنامهٔ تخلیهٔ اضطراری بدون پرسنل، امکانات و تجهیزات کافی شد که این موارد سربازان امریکا و وزارت خارجه را با خطر مرگبار روبه‌رو کرد."

در گزارش آمده است که حادثهٔ مرگبار تروریستی در ۲۶ اگست که ۱۳ سرباز امریکایی و ۱۷۰ افغان در نتیجهٔ آن کشته و ۴۵ سرباز امریکایی و شمار زیادی از افغان‌ها در آن زخمی شدند، قابل پیشگیری بود.

در این گزارش همچنین از توافق با طالبان در دوحه انتقاد شده و ادعا شده که این توافق بدون در نظر گرفتن توصیهٔ مقام‌های ارشد نظامی امریکا انجام شده است.

در گزارش ادعا شده که این توافق از ابتدا ناقص بوده و وعدهٔ مقام‌های امریکایی مبنی بر این‌که طالبان از فعالیت گروه القاعده در افغانستان جلوگیری می‌کنند، عملی نشده است.

اما حکومت طالبان پیش از این گفته که به توافق‌نامهٔ دوحه پابند هستند و به‌شمول القاعده هیچ گروه مسلح تروریستی در افغانستان فعالیت ندارد.مایکل مک‌کال، رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا، در این گزارش گفته که خروج نیروهای امریکایی به این شیوه از افغانستان به معنای تسلیمی بی‌قید و شرط به طالبان است و در همهٔ رویدادها غفلت وظیفوی در این خصوص صورت گرفته و ناکام ماندن در پلان‌ها سبب کشته شدن امریکایی‌ها شده است.در بخشی از گزارش آمده که چگونگی خروج امریکا از افغانستان، به اعتبار جهانی ایالات متحده آسیب رسانده و این امور به گفتهٔ گزارش به دشمنان امریکا روحیه و جرات داده و به این ترتیب امنیت امریکا را از افغانستان با خطر روبه‌رو کرده است.

غوث جانباز، آگاه سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان، می‌گوید که تقصیر خروج غیرمسئولانهٔ امریکایی‌ها از افغانستان تنها متوجهٔ یک گروه نیست، بلکه متوجهٔ همه است.

نیروهای امریکایی در ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کردند.
نیروهای امریکایی در ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کردند.

آقای جانباز می گوید: "به نظر من، شکی نیست که خروج ناگزیر ارتش امریکا در سال ۲۰۲۱ یک اقدام غیرمسئولانه بود، هر اتفاقی که افتاد جفای بزرگی به حکومت پیشین و مردم افغانستان بود، اما حالا صحبت‌هایی که از طرف جمهوری‌خواهان امریکا مطرح می‌شود، این به‌اصطلاح مصرف داخلی دارد. آن‌ها از همه کارت‌ها استفاده می‌کنند تا همدیگر را ملامت کنند و در نتیجه رأی مردم را به‌دست آورند."

بیشتر در این باره:

هرچند گزارش کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا انگشت اتهام را به‌سوی رئیس‌جمهور بایدن، کامالا هریس که اکنون نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا است و ۱۳ مقام بلندپایهٔ دیگر نشانه گرفته است، اما مقام‌های امریکایی این گزارش را نادرست خواندند.

شارون یانگ، سخنگوی قصر سفید، گفته است که گزارش کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده تنها بر واقعیت‌ها و شخصیت‌هایی که آنان خواسته‌اند تمرکز کرده است و افزوده که ادعاهای مطرح‌شده در گزارش درست نیست.

XS
SM
MD
LG