لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۰

سویدن تغییرات جدیدی در قانون مهاجرت وضع می‌کند


تصویر آرشیف: مهاجرین در سویدن
تصویر آرشیف: مهاجرین در سویدن

برنامۀ جدید حکومت سویدن برای افزایش کمک‌های مالی به پناهندگانی که داوطلبانه به کشورشان برگشت می‌کنند، با واکنش برخی افغانهای که در سویدن زنده گی میکنند، روبه‌رو شده است.

حکومت سویدن روز پنج‌شنبه اعلام کرد، به پناهندگانی که داوطلبانه به کشور خود برگشت کنند، حدود ۳۴ هزار دالر امریکایی کمک می‌کند.

حکومت راست‌گرای سویدن گفته است، این برنامه شامل پناهندگانی می‌شود که از ترس جنگ و مجازات به این کشور پناه آورده اند.

برخی مهاجرین افغان در سویدن می‌گویند که طرح این برنامه سال گذشته آغاز شده بود. نسیم سحر، یکی از آنان به رادیو آزادی گفت:

"در سه سال اخیر تنها یک نفر استفاده کرده بود، همچنان منتقدین می‌گویند که این یک احساس را در جامعه خلق می‌کند که یک تعداد در سویدن مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند، به این دلیل هم این پیشنهادات مورد انتقاد قرار گرفته است."

تعدادی از مهاجرین افغان در سویدن.
تعدادی از مهاجرین افغان در سویدن.

از دهه ها به این سو به سویدن به عنوان یک قدرت بزرگ حامی برنامه‌های بشردوستانه دیده می‌شود، اما اخیراً برنامۀ ادغام پناهندگان جدید در این کشور با مشکلاتی روبه‌رو بوده است.

سویدن اعلان کرد برای هر مهاجری که داوطلبانه به کشور خود برگردد تا ۳۴ هزار دالر پول نقد می دهد.

یوهان فورشیل (Johan Forssell)، وزیر مهاجرین سویدن گفته که آنان در حال تغییر سیاست‌های خود در برابر مهاجرین هستند:

"به عنوان یک حکومت یکجا با دیموکرات‌ها در بخش اصلاحات، آجندای جامع داریم، به این معنا که به گونۀ مجموعی در بخش مهاجرین در سال آینده ۵۱۳ میلیون کرون سویدنی به کمک‌ها افزوده خواهد شد که میزان آن در سال ۲۰۲۵ ، به ۲.۶ میلیارد افزایش خواهد یافت و در سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ مقدار این بودجه به ۱.۴ میلیارد کرون خواهد رسید."

حکومت سویدن که از حمایت دیموکرات‌های ضد مهاجرین برخوردار است، روز پنج‌شنبه گفت، به پناهندگانی که از سال ۲۰۲۶ به بعد داوطلبانه به کشورهای خود برگشت کنند، حدود ۳۵۰ هزار کرون سویدنی که حدود ۳۴ هزار دالر امریکایی می‌شود، پرداخت خواهد کرد.

این درحالیست که جرمنی به تاریخ ۹ سنبله ۲۸ مهاجر افغان را که در این کشور به جرایم مختلف متهم شده بودند، به افغانستان اخراج کرد.

ادارۀ پناهندگان و پناه‌جویان اتریش هم گفته است که به دلیل تغییر وضعیت امنیتی در افغانستان، اجازه دارد تا پناه‌جویان افغان را اخراج کند.

مقام‌های اتریشی گفته‌اند، می‌خواهند که در این باره با جرمنی از نزدیک همکاری کنند.

XS
SM
MD
LG