لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۲

نگرانی سرمنشی ناتو از وضعیت در افغانستان؛ « اوضاع در آنجا دردناک و فاجعه بار است»


 ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو
ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو

در ادامه نگرانی‌ها از وضعیت افغانستان پس از خروج نیروهای بین‌المللی از این کشور، به تازه‌گی ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو گفته است که وضعیت کنونی در افغانستان "دردناک و فاجعه‌بار" است.

او در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» از خروج نیروهای ناتو از افغانستان دفاع کرده گفت که هدف آن‌ها ساختن افغانستان آزاد و دموکراتیک بود، جایی‌که زنان و مردان حقوق برابر داشته باشند، اما متوجه شدند که این هدف بسیار بلندپروازانه بوده‌است.

ستولتنبرگ همچنین گفت که برای ایجاد تغییرات به اراده و منابع زیادی نیاز بود، اما در دسترس نبود.

او افزود که آن‌ها در سال ۲۰۰۱ به هدف مبارزه با تروریزم و از بین بردن شبکه القاعده به افغانستان رفته بودند و توانستند القاعده را تضعیف کنند، اما این مأموریت نمی‌توانست ده‌ها سال ادامه یابد:

"برنامه این بود که تنها زمانی افغانستان را ترک کنیم که به این اطمینان برسیم که دولت افغانستان توانایی کنترول اوضاع و تأمین امنیت کشور را دارد، اما پس از ۲۰ سال و پرداخت هزینه‌های سنگین، ایالات متحده به این نتیجه رسید که ادامه دادن ممکن نیست. تصمیم به خروج از افغانستان، هرچند دشوار، اما تصمیم درستی بود."

نیروهای امریکایی در ولایت هلمند در جنوب افغانستان .
نیروهای امریکایی در ولایت هلمند در جنوب افغانستان .

سرمنشی ناتور همچنان افزود که آن‌ها در کنار مأموریت‌شان برای تضعیف القاعده و از بین بردن لانه‌های تروریست‌ها، دسترسی دختران و زنان به آموزش را نیز فراهم کرده‌اند.

در همین حال کارشناسان سیاسی و نظامی اما به این باور اند که خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان عجولانه بود که سبب قربانی شدن مردم افغانستان شد.

احمد سعیدی: آن‌چه که در جریان ۲۰ سال امریکا و ناتو می‌گفتند که ما برای سرکوب تروریزم آمدیم، اما نه ناتو توانایی آن را داشت و نه هم امریکا

احمد خان اندر آگاه امور نظامی اما می‌گوید که مذاکرات امریکا با طالبان و بستن توافق‌نامه بین دو طرف سبب شد که با خروج نا به هنگام ایالات متحده، دولت قبلی دوام نیاورد:

"وقتی ایالات متحده امریکا و طالبان در قطر مذاکرات را آغاز کردند، روحیه حاکمان قبلی به ‌طور مداوم ضعیف‌‌تر می‌شد. آن‌ها نگران بودند که امریکا با طالبان توافق کرده و قدرت را به آن‌ها واگذار کند. از سوی دیگر، مشکلات زیادی در حکومت قبلی وجود داشت و به همین دلیل، پس از خروج نیروهای امریکایی، این حکومت در جریان ۱۱ روز سقوط کرد."

احمد سعیدی کارشناس سیاسی
احمد سعیدی کارشناس سیاسی

احمد سعیدی کارشناس سیاسی در این باره به رادیو آزادی می‌گوید:

"آن‌چه که در جریان ۲۰ سال امریکا و ناتو می‌گفتند که ما برای سرکوب تروریزم آمدیم، اما نه ناتو توانایی آن را داشت و نه هم امریکا، اما در این سال‌ها تعدادی زیاد جان خود را از دست دادند و مردم افغانستان قربانی شدند."

این درحالی‌ست که بر اساس یک گزارش تازۀ دفتر سرمفتش ویژه ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در جریان نزدیک به دو دهۀ حضور نظامی امریکا در افغانستان، بیش از ۲۴۰۰ نظامی امریکایی در این کشور کشته شده و حدود ۲۱ هزار تن دیگر زخمی شده‌اند.

این درحالی‌ست که همواره خروج نیروهای امریکایی از افغانستان مورد انتقاد قرار گرفته و بسیاری از منتقدان بر این باورند که این خروج بدون برنامه بود و باعث شد تا طالبان بر افغانستان مسلط شوند.

با روی کار آمدن حکومت طالبان، هزاران نفر مجبور به مهاجرت از کشور شدند. کارمندان پیشین، استادان پوهنتون، خبرنگاران و زنان به بهانه‌های مختلف از سوی طالبان بازداشت و سرکوب شدند.

طالبان همچنین فرمان‌های محدود کننده‌ای بر زنده‌گی مردم، به ‌ویژه زنان، وضع کردند و آنان را از حقوق مانند آموزش، کار، حضور در اجتماع و دیگر حقوق اولیۀشان محروم کردند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG