لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۱

خانواده‌های قربانیان رویداد مرگبار دایکندی: عاملان حمله بر هزاره‌ها باید به عدالت سپرده شوند


سازمان عفو بین‌الملل حمله بر هزاره‌های دایکندی را شدیداً محکوم کرده است.
سازمان عفو بین‌الملل حمله بر هزاره‌های دایکندی را شدیداً محکوم کرده است.

خانواده‌های قربانیان رویداد مرگبار در ولایت دایکندی از حکومت طالبان می‌خواهند تا عاملان این رویداد را بازداشت و مجازات کنند

در همین حال، سازمان عفو بین‌الملل با نکوهش این حمله تأکید می‌کند که عاملان آن هرچه زودتر به پنجهٔ عدالت سپرده شوند.

محمد طاهر عظیمی، پسر کاکای داکتر عبدالمنان یکی از افراد کشته‌شده در این رویداد، که برای تداوی مردم در ولسوالی سنگ‌تخت و بندر کلینیک ساخته بود، به رادیو آزادی گفت عاملان این رویداد هرچه زودتر باید به پنجهٔ قانون سپرده شوند:

"روز پنج‌شنبهٔ گذشته او سوی خانه در حرکت بود که در مسیر راه از سوی یک تعداد افراد ناشناس مسلح شهید شد. خواست ما از حکومت طالبان این است که هرچه زودتر قاتلان این جوان شهید را بازداشت کنند و به پنجهٔ قانون بسپارند."

یک عضو خانوادۀ قربانی دیگر این رویداد که نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود و به شرط تغییر صدای اصلی‌اش به رادیو آزادی گفت:

"بار دیگر قلب‌های مردم سنگ‌تخت و بندر زخمی شد و خانواده‌ها در غم نشستند. عزیزان ما را از ما گرفتند. چند روز از این رویداد گذشته، اما هنوز هم از شناسایی و بازداشت قاتلان خبری نیست. طالبان در رسانه‌ها ادعا می‌کنند که در افغانستان تروریست وجود ندارد و امنیت کامل است، پس این کشتار کار کیست؟ چرا امنیت هزاره‌ها تأمین نیست؟"

به اساس معلومات حکومت طالبان، در این حملۀ روز پنج‌شنبه که در مسیر دایکندی-غور رخ داد، ۱۴ نفر کشته و ۶ تن زخم برداشتند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، پیش از این در صفحۀ ایکس (توییتر سابق) خود با نشر اعلامیه‌ای گفته که تلاش‌ها برای پیدا کردن عاملان این رویداد ادامه دارد.

گروه داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفته و در صفحۀ تلگرام به نام اعماق در یک اعلامیه گفته است که جنگ‌جویان‌شان در منطقۀ مرکزی افغانستان در نتیجهٔ یک حمله ۱۵ تن را کشته و ۶ تن دیگر را زخمی کرده‌اند.

این گروه پیش از این نیز مسئولیت حملات متعدد بر شیعه‌ها در افغانستان را پذیرفته است.

این حمله بر شیعه‌های افغانستان در دایکندی به صورت گسترده نکوهش شده است.

به‌تازگی، سازمان عفو بین‌الملل نیز این حمله را شدیداً نکوهش کرده و گفته که عاملان آن باید هرچه زودتر به پنجهٔ عدالت سپرده شوند و اقداماتی برای جلوگیری از آسیب بیشتر به جامعۀ هزاره‌ها انجام شود.

پیش از این نیز حمله بر هزاره‌ها در افغانستان که عمدتا مسوولیت ان توسط داعش پذیرفته شده، واکنش‌هایی را در پی داشته است.
پیش از این نیز حمله بر هزاره‌ها در افغانستان که عمدتا مسوولیت ان توسط داعش پذیرفته شده، واکنش‌هایی را در پی داشته است.

این سازمان ناوقت روز شنبه (۱۴ سپتمبر) با نشر اعلامیه‌ای در صفحۀ ایکس (توییتر سابق) خود گفته که این یک نمونهٔ گستردۀ حملۀ قصدی و سیستماتیک بر هزاره‌ها در افغانستان است که در عبادت‌گاه‌ها، مکاتب، شفاخانه‌ها، جاده‌ها و دیگر مکان‌های عمومی هدف قرار می‌گیرند.

در این حال، یک نهاد زیر نام مدافعان حقوق بشر افغانستان موسوم به "کنشگران حقوق بشر افغانستان" نیز روز یک‌شنبه با نشر اعلامیه‌ای، مسئول این قتل‌عام را حکومت طالبان دانسته و مدعی شده که طی سه سال گذشته طالبان هیچ مجرم حملات انجام شده بر هزاره‌ها را مشخص و محاکمه نکرده است.

در اعلامیه آمده که طالبان بارها گفته‌اند که گروه داعش را در افغانستان سرکوب کرده‌اند، در حالی که مسئولیت بیشتر حملات بر هزاره‌ها به آن‌ها برمی‌گردد.

نهاد یادشده که در سال ۲۰۲۳ فعالیت خود را آغاز کرده، گفته که با حاکمیت دوبارۀ طالبان، ۳۰ درصد حملات هدفمند، سیستماتیک و مسلحانه بر هزاره‌ها صورت گرفته است.

این نهاد از فعالان حقوق بشر، به شمول ملل متحد و جامعۀ جهانی و سازمان‌های بین‌المللی مختلف خواسته که به موضوع "نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان" توجه جدی کنند.

گفتنی‌ست که مقام‌های مختلف طالبان بارها ادعا کرده‌اند که شاخهٔ ولایت خراسان دولت اسلامی موسوم به داعش را سرکوب و پناهگاه‌های آن‌ها را در افغانستان از بین برده‌اند، اما حملات اخیر بر شیعه‌های افغانستان در کابل و دایکندی نشان می‌دهد که این گروه هنوز هم در این کشور فعال است.

ملل متحد و کشورهای همسایه تاکنون داعش را خطر بزرگ در افغانستان می‌دانند.

XS
SM
MD
LG