لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

شماری از زنان روستانشین: با بازگشت دوبارۀ طالبان از حق میراث محروم شده‌ایم


عکس از آرشیف، زن روستایی در افغانستان
عکس از آرشیف، زن روستایی در افغانستان

شماری از زنان روستانشین در ولایت‌های غربی و جنوب غربی افغانستان می‌گویند که در سه سال گذشته، پس از تسلط دوبارۀ طالبان، با مشکلات اقتصادی زیادی روبه‌رو شده‌اند و برادران‌شان آنها را از حق میراث به جا مانده از پدر محروم کرده‌اند.

یکی از این زنان ۴۵ ساله که نخواست نامش به دلیل مشکلات امنیتی ذکر شود، به رادیو آزادی گفت که زندگی آنها قبل از حاکمیت دوبارۀ طالبان بهتر بود، اما اکنون با فقر و مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند. او همچنین افزود که برادرانش او را از حق میراث پدر محروم کرده‌اند.
"دو پسرم و شوهرم در زمان جمهوریت وظیفه داشتند، اما از وقتی که طالبان آمده، بیکار در خانه نشسته‌اند. در آن زمان نان و آب ما فراهم بود، اما حالا گرسنه و بدبخت شده‌ایم. برادرانم نیز به من از میراث پدر چیزی نداده‌اند."

زبیده، زن دیگری از جنوب افغانستان، نیز شکایت مشابهی دارد. او می‌گوید که برادرانش او و خواهرانش را از حق میراث و مالکیت زمین محروم کرده‌اند. زبیده اضافه می‌کند که به دلیل مشکلات اقتصادی در سه سال گذشته، مجبور به اقدام برای گرفتن حق میراث پدر شده‌اند:
"زندگی ما خوب بود، اما از وقتی که امارت اسلامی آمده، روزگار خراب شده است. میراث پدر نزد برادرانم است و با اینکه درخواست کردم، امارت اسلامی هم با ما همکاری نکرده است."

شوهر زبیده چهار سال پیش در جنگ با طالبان کشته شد.

یکی از فعالان حقوق زن در جنوب غرب افغانستان که نخواست نامش فاش شود، می‌گوید که نه‌تنها زنان روستانشین، بلکه بسیاری از زنان دیگر نیز از حق میراث خود محروم هستند و محاکم عدلی و قضایی هم در این باره همکاری چندانی نمی‌کنند.

خواستیم در این مورد نظر مقام‌های طالبان را نیز داشته باشیم، اما مسئولان نهادهای عدلی و قضایی طالبان تا زمان تهیه این گزارش پاسخگو نبودند. فعالان حقوق زن می‌گویند که طالبان در سه سال گذشته حقوق زنان از جمله آموزش، تحصیل و کار را سلب کرده و محدودیت‌های زیادی را علیه آنها وضع کرده‌اند.

نهادهای حقوق بشری به گونۀ پی‌هم از بدتر شدن وضعیت زنان طی سه سال حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان خبر داده اند.
نهادهای حقوق بشری به گونۀ پی‌هم از بدتر شدن وضعیت زنان طی سه سال حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان خبر داده اند.

به‌تازگی ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، فرمانی دارای چهار فصل و ۳۵ ماده صادر کرده که بیشتر بر موضوعات مربوط به حجاب زنان و محدود کردن رسانه‌ها تمرکز دارد. این فرمان با واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی روبه‌رو شده است، اما طالبان آن را در راستای حقوق اسلامی و شرعی زنان خوانده‌اند.

XS
SM
MD
LG