لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۳

وضعیت نا به هنجار زنان و دختران در افغانستان؛ نماینده‌ امریکا و یک مقام امارات متحده به بهبود وضعیت تاکید کردند


زنان تحت حاکمیت طالبان در افغانستان
زنان تحت حاکمیت طالبان در افغانستان

قدریه رضایی، یکی از میلیون ها زن و دختری است که با حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان از آموزش، تحصیل و کار منع شده است.

وی در صحبت با رادیو آزادی در مورد وضعیت خود و آنچه را پس از حاکمیت طالبان از دست داده، صحبت کرده است:

«یک متعلم، ورزشکار و شاغل بودم. همۀ این ها را با آمدن طالبان از دست دادم. نتوانستم درس بخوانم، کار و ورزش کنم. حتی از سوی حکومت طالبان تهدید هم شدیم که دیگر نباید برای ورزش به کمپ ورزشی برویم و ورنه بار دیگر مورد خشونت، ضرب و شتم قرار خواهیم گرفت و یا این که به زندان طالبان خواهیم افتاد. با آمدن طالبان همه رؤیاها و اهداف ما به خاک یکسان شد.»

وضعیت کنونی زنان و دختران در افغانستان، موضوع مورد بحث میان رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان و لانا نصیبه، معاون سیاسی وزارت خارجه امارات متحده عربی بود.

آن ها به روز جمعه در ابوظبی دیدار و گفت و گو کردند.

رینا امیری نماینده ویژه ایالات متحده در امور زنان و دختران و حقوق بشر افغانستان
رینا امیری نماینده ویژه ایالات متحده در امور زنان و دختران و حقوق بشر افغانستان

پس از دیدار شان، وزارت خارجه امارات متحده عربی بیانیه ای مشترک منتشر کرد که در آن از حقوق زنان و دختران افغان به شدت حمایت شده است.

در بیانیه با اشاره به قانون جدید امر به معروف طالبان آمده است که برای بهبود زندگی زنان و کودکان در افغانستان تلاش های مشترک صورت گیرد و راه حل جست و جو شود.

خانم امیری در این دیدار تاکید کرد که حقوق زنان و دختران افغان برای ثبات و اقتصاد افغانستان بسیار مهم است.

طالبان قانون جدید امر به معروف را به تاریخ ۳۱ اسد در جریده رسمی منتشر کردند

هر دوی آن ها نیز بر آموزش زنان و دختران تاکید کردند و گفتند که باید به سلامت آنها توجه شود و به جای جلوگیری، به آنها فرصت شغلی فراهم شود.

وزارت عدلیه حکومت طالبان، قانون امر به معروف و نهی از منکر را به روز چهارشنبه، ۳۱ اسد، پس از توشیح از سوی رهبر طالبان در جریده رسمی منتشر کرد.

بر اساس این قانون سی و پنج ماده یی صورت زنان باید در اماکن عمومی کاملا پوشیده باشد و صدای آنها به گوش افراد نامحرم نرسد.

شکریه بارکزی
شکریه بارکزی

شکریه بارکزی، نمایندۀ پیشین مردم در پارلمان نظام جمهوری مخلوع می گوید که با اجرایی شدن این قانون، طالبان اجازه مداخله در حریم خصوصی افراد یافته اند.

«در کنار این که این ها محدودیت بر زنان، مردان، از تن پوش، رو پوش، صدا و غیره مسائل مطرح کرده اند، حتی استفاده از تکنولوژی را هم، آن چه که به اصطلاح این ها ذی روح در آن باشد، ممنوع قرار داده اند. یعنی مداخله این ها و چک کردن کمپیوتر، مبایل و سایر چیزها را که در تمام دنیا و قوانین کاملاً جز حریم خصوصی است، به خود این اجازه را داده اند.»

کارشناسان حقوق بشر ملل متحد به روز جمعه در مورد به اجرا در آمدن قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر طالبان شدیداً ابراز نگرانی کردند.

در بیانیه ای منتشر شده از سوی کمیشنری عالی حقوق بشر ملل متحد به نقل از این کارشناسان آمده است که تنفیذ این قانون نشانۀ از عقب گرد جدی وضعیت حقوق بشر در افغانستان و افزایش سرکوب از سوی رژیم طالبان است.

ملل متحد و اتحادیه اروپا هشدار داده اند که قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر طالبان، به تعامل جامعه جهانی با حکومت شان زیان می رساند.

حکومت طالبان پیش از این آموزش و تحصیل دختران بالاتر از صنف ششم را ممنوع کرده است، اقدامی که با واکنش های گسترده ای داخلی و بین المللی به همراه شده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG