لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۵

نرگس محمدی: آپارتاید جنسیتی در ایران باید به رسمیت شناخته شود


رگس محمدی در زندان از ملل متحد خواستار اقدام علیه تبعیض جنسیتی در ایران شد.
رگس محمدی در زندان از ملل متحد خواستار اقدام علیه تبعیض جنسیتی در ایران شد.

برنده جایزۀ صلح نوبل، نرگس محمدی، دیروز ۱۶ سپتمبر که با دومین سالروز مرگ مهسا امینی مصادف بود، از مردم و مؤسسات جهانی خواست که در ایران و کشورهای دیگری که در آنها نظام‌های مذهبی تندرو و استبدادی حاکم‌اند، برای جلوگیری از سرکوبی زنان اقدامات را مدنظر بگیرند.

خانم محمدی که اکنون در حبس به‌سر می‌برد، در یک پیامی که توسط نهاد وی به نشر رسیده، گفته است که آنها در دومین سالگرد حرکت زن، زندگی، آزادی، هنوز هم برای رسیدن به دموکراسی، آزادی و مساوات و سرنگون ساختن رژیم استبدادی مذهبی بر تعهدات خود استوار اند.

در ۱۶ سپتمبر ۲۰۲۲، بعد از آنکه مهسا امینی، بانوی ۲۲ سالۀ کُردتبار، به اتهام رعایت نکردن کامل حجاب در توقیف پولیس گشت ارشاد جمهوری اسلامی جان داد، در تمام ایران اعتراضات ضد دولتی برگزار شد. در این مظاهرات شعار اساسی «زن – زندگی و آزادی» بود.

مثلث: چرا بحث حقوق زنان در افغانستان و ایران مهم است؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:29:45 0:00

نرگس محمدی، روزنامه‌نگار سابق و فعال حقوق بشر که مادر دو کودک است، چند سال با برندۀ دیگر جایزۀ صلح نوبل، شرین عبادی، در مرکز مدافعان حقوق بشر ایران کار می‌کرد. از سال ۲۰۱۰ به این‌سو به‌خاطر انتقادها بر حکومت او بارها زندانی شد که تا حال در حبس به‌سر می‌برد.

خانم محمدی در پیامی که از زندان ترسناک اوین تهران فرستاده، گفته است در حالی که حکومت استبدادی مذهبی با زنان رفتار تبعیض‌آمیز دارد و آنها را سرکوب می‌کند، از ملل متحد می‌خواهد که خاموشی را کنار بگذارد و با جنایت دانستن آپارتاید جنسیتی، یک گام بردارد.

ایالات متحده، کانادا، آسترالیا، بریتانیا و نیوزیلند هم به مناسبت دومین سالگرد مرگ مهسا امینی یک اعلامیۀ مشترک نشر کرده و گفته‌اند که از زنان و دختران در ایران حمایت می‌کنند و در مبارزۀ کنونی آنها برای به‌دست آوردن حقوق بشری و آزادی اساسی در پهلوی آنها قرار دارند.

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور نو ایران، دیروز در یک کنفرانس خبری ادعا کرد که او از صلاحیت خود کار گرفته و یقینی خواهد ساخت که دیگر پولیس گشت ارشاد یا نهی از منکر و امر بالمعروف ایران زنان را آزار و اذیت نمی‌کند.

پزشکیان افزود وظیفۀ این پولیس برخورد و مقابله با زنان نیست و بر اقدامات این پولیس نظارت خواهد کرد تا دیگر زنان را اذیت نکند.

بعد از آنکه مهسا امینی در شفاخانه جان داد، شاهدان عینی و اعضای خانواده‌اش ادعا کردند که نامبرده در توقیف پولیس گشت ارشاد لت‌وکوب و شکنجه شده بود.

XS
SM
MD
LG