لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۶

امیرخان متقی: کشورهای میزبان مهاجرین افغان «به حقوق بشر احترام بگذارند»


امیر خان متفی
امیر خان متفی

امیرخان متقی، وزیر امور خارجۀ طالبان، در ملاقات با شماری از سفرای مقیم کابل و نمایندگان سازمان‌های خارجی گفته است که کشورهای میزبان مهاجرین افغان باید به حقوق بشر پایبند باشند.

در ویدیوی این ملاقات که امروز توسط حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی این وزارت، در شبکۀ اجتماعی اکس (تویتر سابق) منتشر شده، متقی می‌گوید که با مهاجرین افغان باید به خوبی رفتار شود تا آنها در زمان مناسب و به خواست خود به کشورشان بازگردند. او همچنین از کمک‌کنندگان بین‌المللی و نهادهای حقوق بشر خواسته که با مهاجرین افغان در داخل و خارج از این کشور کمک کرده و از حقوق آنها دفاع کنند.

آقای متقی در حالی در مورد حقوق بشر سخن گفته که حکومت طالبان از سوی موسسات و نهادهای حقوق بشر به شمول شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، به نقض گستردۀ حقوق بشری مردم افغانستان، به‌ویژه زنان و دختران افغان، متهم است.

در این حال، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، روز دوشنبه (۱۶ سپتمبر) گفت، آن عدۀ افغان‌هایی که با اسناد غیرقانونی وارد ایران شده‌اند، دوباره به افغانستان فرستاده خواهند شد.

پولیس ایالت سیستان و بلوچستان ایران نیز روز یک‌شنبه (۱۵ سپتمبر) از دستگیری حدود یک هزار و ۵۰۰ مهاجر افغان خبر داد که به گفتۀ مقامات ایران، فاقد اسناد اقامت قانونی در آن کشور بودند.

XS
SM
MD
LG