لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۷

انفجار های آنی در دستگاه‌های « پیجر» در لبنان، صد‌ها عضو حزب الله را مجروح ساخت


مجروحان رویداد های انفجار پیجر ها در لبنان به شفاخانه ها منتقل شده اند.
مجروحان رویداد های انفجار پیجر ها در لبنان به شفاخانه ها منتقل شده اند.

به اساس گزارش مرکز خبر رادیواروپای آزاد / رادیوآزادی، وزیر صحت لبنان روز سه‌شنبه اعلام کرد که انفجار پیجرها باعث کشته شدن هشت نفر و زخمی شدن ۲۷۵۰ تن دیگر شد و وضعیت نزدیک به ۲۰۰ زخمی وخیم است.

گروه حزب الله در بیانیه گفته که بخش امنیتی ویژه آنها تحقیقات گسترده امنیتی و علمی را برای شناسایی عامل انفجارهای همزمان را آغاز کرده‌است.

پیجر یک وسیله ارتباطی کوچک است که شماره منحصر به خود را دارد و می توان از آن برای ارسال پیام های متنی و صوتی کوتاه استفاده کرد.

یک عضو گروه حزب‌الله که نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به خبرگزاری رویترز گفت که این بزرگ‌ترین نفوذ امنیتی است که حزب‌الله طی حدود یک سال گذشته در درگیری با اسرائیل با آن مواجه شده است.

وزارت خارجه لبنان این انفجارها را محکوم کرده و آن را حمله سایبیری اسرائیل خوانده است.

این انفجار ها سراسیمه گی زیادی را ایجاد کرده است.
این انفجار ها سراسیمه گی زیادی را ایجاد کرده است.

این وزارت در اعلامیه ‌ای گفته که تعدادی از این پیجر ها در سوریه نیز منفجر شده و شکایت خود را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه خواهد کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است که این اقدام خطرناک و عمدی اسرائیل در راستای تهدیداتی است که اسرائیل در خصوص گسترش جنگ علیه لبنان کرده است و این کار نشان دهنده تهدید اسرائیل به خونریزی، ویرانی و نابودی بیشتر است.

حزب الله لبنان گفته است که انفجار ها کار اسرائیل است و انتقام آن گرفته خواهد شد

دو منبع از لبنان به رادیو فردا بخش ایران رادیواروپای آزاد گفتند که در منطقه ضاحیه واقع در بخش جنوبی بیروت، خیمه های برای اهدای خون نصب شده است.

در همین حال رسانه‌های ایران گزارش داده اند که مجتبی امانی، سفیر ایران در بیروت، نیز مجروح شده است.

شبکه خبری صدا و سیمای جمهوری اسلامی و خبرگزاری مهر این خبر را منتشر کردند و خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، به نقل از یک منبع آگاه نوشت که آقای امانی بر اثر انفجار پیجر دچار جراحت سطحی شده است.

همسر سفیر جمهوری اسلامی نیز در شبکه ایکس (تویتر سابق) تأیید کرده که مجتبی امانی زخمی شده، اما افزوده که حال او خوب است.

انفجار ها در حالی در لبنان به وقوع پیوسته است که انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده به شرق میانه رفته است تا تلاش های صلح در غزه را سرعت بدهد.
انفجار ها در حالی در لبنان به وقوع پیوسته است که انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده به شرق میانه رفته است تا تلاش های صلح در غزه را سرعت بدهد.

وزارت صحت لبنان در بیانیه‌ای از همه شهروندانی که دستگاه‌های پیجر دارند خواسته است که فورا این دستگاه‌ها را از خود دور کنند.

این بیانیه همچنین از همه شفاخانه‌ها خواسته که به حالت آماده‌باش درآیند.

این وزارت همچنان گفته که صدها زخمی در نتیجه انفجار دستگاه‌های پیجر حزب‌الله، به شفاخانه ها رسیده اند.

این انفجارها در لبنان در حالی رخ داده که انتونی بلینکن، وزیرخارجه امریکا در تلاش برای از سرگیری مذاکرات بین حماس و اسرائیل با هدف برقراری آتش بس به منطقه رفته است.

با آنکه بیشتر تمرکز بر جنگ جاری در غزه است، اما صدها نفر در درگیری بین نیروهای اسرائیلی و شبه نظامیان حزب الله لبنان کشته شده اند.

این درگیری ها هزاران نفر را از مناطق نزدیک مرز بین لبنان و اسرائیل مجبور به ترک مناطق شان به جا های دیگر کرده است.

XS
SM
MD
LG