لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۲

نمایندۀ دایمی پاکستان در ملل متحد: طالبان پاکستان با حمایت طالبان افغانستان نفوذ خود را گسترش می‌دهند


پاکستان: تی تی پی به سلاح‌های پیشرفته مجهز شده است
پاکستان: تی تی پی به سلاح‌های پیشرفته مجهز شده است

در حالی که حکومت طالبان بارها حضور جنگجویان تحریک طالبان پاکستان «تی تی پی» را در افغانستان رد کرده است، نمایندۀ دایمی پاکستان در سازمان ملل متحد بار دیگر حکومت طالبان را به حمایت از تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) متهم کرد.

دنیانیوز پاکستان روز یکشنبه به استناد برخی رسانه‌های امریکایی به نقل از منیر اکرم، نمایندۀ دایمی پاکستان در سازمان ملل متحد، در گزارشی گفته که تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) با حمایت حکومت «موقت» افغانستان «حکومت طالبان» به سرعت در حال گسترش نفوذ خود است.

او افزوده که این تروریست‌ها با حمایت طالبان به سلاح‌های پیشرفته مجهز شده‌اند و به‌طور فزاینده‌ای با دیگر گروه‌های شورشی همکاری می‌کنند.

منیر اکرم در ادامه گفته که پاکستان نگران است که اتحاد رو به رشد تحریک طالبان پاکستان با القاعده به زودی آن را به نقش مرکزی در فعالیت‌های تروریستی منطقه‌ای و جهانی ارتقا دهد.

این در حالی است که همزمان با این اظهارات، آصف درانی، نمایندۀ پیشین پاکستان در امور افغانستان، که به‌تازگی از سمتش برکنار شده، نیز در مصاحبه‌ای در ۲۰ سپتمبر با رادیو مشال بخش پاکستان رادیو آزادی، مسئلۀ تی تی پی را مشکل جدی میان پاکستان و طالبان خوانده و گفته که حکومت طالبان باید علیه تحریک طالبان پاکستان اقدام کند و اعضای آنان را به اسلام‌آباد تحویل دهد.

با این حال، آگاهان سیاسی و روابط بین‌الملل، این اظهارات را بهانه‌ای برای تحت کنترل قرار دادن حاکمان فعلی افغانستان می‌دانند.

اسحاق اتمر، یکی از آگاهان سیاسی، در این مورد به رادیو آزادی گفت که سیاست این کشور همواره با مردم افغانستان صادقانه نبوده است.

«تی تی پی یک بهانه است برای زیر نفوذ آوردن امارت اسلامی و آن‌ها را به یک رقمی زیر کنترل داشتند. در غیر آن، اگر پاکستان می‌خواست که مناسبات خود را طوری با طرف افغانی عیار بسازد که زمینه و فرصت‌های خوب به میان بیاید، فرصت در زمان ۲۰ سال جمهوریت و پیش از آن موجود بود که عملاً پاکستان به آن دست نزد.»

حکومت طالبان بارها ادعاهای پاکستان مبنی بر حمایت از تی تی پی را رد کرده است.
حکومت طالبان بارها ادعاهای پاکستان مبنی بر حمایت از تی تی پی را رد کرده است.

از سوی دیگر، غوث جانباز، آگاه روابط بین‌الملل، در این مورد به رادیو آزادی گفت:

«یک بازی بسیار پیچیدۀ نظامیان پاکستان در رابطه به افغانستان تحت حاکمیت طالبان به راه انداخته‌اند. فکر می‌کنند که کسی ماهیت این پالیسی آن‌ها را به‌درستی درک نمی‌کند. به‌خاطر اینکه بتواند پروژه‌های پولی را از ایالات متحدۀ امریکا به دست بیاورد، یک نوع جنگ زرگری را به راه انداخته تا اذهان عامه را چه در کشور خود و چه در کشورهای دیگر مغشوش کند. پالیسی پاکستان هیچ‌گاه در برابر افغانستان صادقانه نبوده.»

آصف درانی: حکومت طالبان باید علیه تحریک طالبان پاکستان اقدام کند.
آصف درانی: حکومت طالبان باید علیه تحریک طالبان پاکستان اقدام کند.

خواستیم در مورد اظهارات تازۀ نمایندۀ دایمی پاکستان در سازمان ملل متحد دیدگاه حکومت طالبان را داشته باشیم، اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت آنان، به پرسش‌های رادیو در این مورد پاسخ نداد.

اما حکومت طالبان پیش از این همواره ادعاها و اتهامات پاکستانی مبنی بر حمایت از تحریک طالبان پاکستان را رد کرده‌ و گفته‌اند که پاکستان خود مسئول تأمین امنیت داخلی خود است و از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG