لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

ملل متحد: ناامنی‌ها در افغانستان در تناسب به مدت زمان مشابه در سال گذشته ۵۳ درصد افزایش یافته است


 خانواده‌های قربانیان از حکومت طالبان و جامعه جهانی خواستند که امنیت را تأمین کنند.
خانواده‌های قربانیان از حکومت طالبان و جامعه جهانی خواستند که امنیت را تأمین کنند.

سازمان ملل متحد می‌گوید که رویدادهای امنیتی در سراسر افغانستان در سه ماه گذشته در تناسب به مدت زمان مشابه در سال گذشته ۵۳ درصد افزایش داشته است.

این سازمان در گزارش خود که روز سه‌شنبه "۱۷ سپتمبر" منتشر کرده، گفته که از ۱۴ می الی ۳۱ جولای سال جاری در تمام افغانستان ۲۱۲۷ رویداد امنیتی را ثبت کرده است.

در این گزارش آمده که در تناسب به سال گذشته در همین مدت، درگیری‌های مسلحانه از ۳۷ مورد به ۸۰ و انفجارها و حملات از ۷ به ۱۳ مورد افزایش داشته است.

در گزارش همچنین آمده که با وجود آنکه جبهات ضد طالبان "جبهه آزادی و جبهه ملی مقاومت" تا حال کنترل کدام منطقه را به‌دست ندارند، اما به گفتۀ این سازمان، این جبهات در این مدت دست‌کم ۷۳ حمله را بر طالبان انجام داده‌اند.

به اساس گزارش، جبهه ملی مقاومت ۵۲ حمله و جبهه آزادی ۲۱ حمله را انجام داده‌اند.

اما پیش از این، وزارت داخله حکومت طالبان ادعاهای این جبهات را در مورد انجام حملات بر نیروهای طالبان رد کرده است.

جبهه ملی مقاومت در واکنش به این گزارش در صفحۀ ایکس (تویتر سابق) خود ادعا کرده که در مدتی که در گزارش سازمان ملل متحد مشخص شده، افراد مربوط به این جبهه ۱۰۷ حمله را در ۱۶ ولایت افغانستان بر نیروهای طالبان انجام داده‌اند.

شماری از باشندگان کابل و کارمندان لوی سارنوالی که اخیرا در پی یک حمله در کابل جان باختند.
شماری از باشندگان کابل و کارمندان لوی سارنوالی که اخیرا در پی یک حمله در کابل جان باختند.

در گزارش سازمان ملل متحد از ۸۵ حمله یادآوری شده که ۴۶ حمله در کابل و ۱۵ حمله در غرب، ۱۱ در شمال شرق، ۴ در شرق، ۲ در شمال و ۲ حمله هم در جنوب افغانستان انجام شده است. اما در مورد پنج رویداد دیگر چیزی گفته نشده که در کجا انجام شده است.

به اساس گزارش، ۱۹ حمله دیگر هم ثبت شده که مشخص نیست از سوی چه کسانی و در کجاها رخ داده است.

در این گزارش در مورد تلفات و خسارات ناشی از این رویدادها معلومات داده نشده است.

در ادامه، در این مدت شاخه ولایت خراسان گروه دولت اسلامی "داعش" مسئولیت چهار حمله را به عهده گرفته که در بامیان بر سیاحان خارجی و همچنان در کندز و کابل انجام داده است.

در این گزارش همچنین آمده که در ولایت‌های کابل، کنر و پکتیکا دست کم چهار فرمانده و جنگجویان تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) از سوی افراد ناشناس کشته شده‌اند.

اما محمد خراسانی، سخنگوی تحریک طالبان پاکستان، تا حال به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداده است.

در گزارش این هم آمده که در کمتر از سه ماه، ۱۳ بار میان طالبان و نیروهای پاکستانی در امتداد خط دیورند درگیری صورت گرفته است.

از سوی دیگر، اخیراً خانواده‌های قربانیان رویدادهای اخیر شکایت کرده و می‌گویند که باید جلو کشتار غیرنظامیان گرفته شود.

اسماعیل احمدی که دامادش خیرالدین مظهری ۳۱ ساله در حمله انتحاری در برابر ساختمان لوی سارنوالی سابق در کابل کشته شد، به رادیو آزادی گفت: "خواست ما از رهبری امارت اسلامی این است که امنیت مردم را تأمین کنند تا دیگر مردم و خانواده‌ها شاهد قربانی و کشته شدن سرپرستان، اعضای خانواده و انسان‌های نباشند که یک عمر زحمت کشیده و کار کرده‌اند."

محمد طاهر عظیمی، باشنده ولایت غور، به رادیو آزادی گفت که عبدالمنان عظیمی، پسر کاکایش، به تاریخ ۱۲ سپتمبر در ولایت دایکندی در تیراندازی از سوی گروه داعش کشته شد. "زمانی که در راه آمدن به طرف خانه بود، در مسیر غور-دایکندی از سوی برخی افراد شهید شد. او هنوز عروسی نکرده بود و حالا خانواده‌اش در وضعیت بدی قرار دارد. از امارت اسلامی می‌خواهیم که امنیت را در تمام کشور تأمین کند و از همه ارگان‌ها می‌خواهیم که در قسمت بازداشت قاتلین به‌گونه جدی اقدام کنند."

مسئولیت این رویداد را گروه داعش به عهده گرفته است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، و عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان، به پرسش‌های رادیو آزادی در مورد گزارش سازمان ملل متحد پاسخ ندادند؛ اما پیش از این گفته‌اند که امنیت در سراسر افغانستان تأمین شده است.

این در حالیست که انتظار می‌رود شورای امنیت ملل متحد ناوقت روز چهارشنبه نشستی را در مورد افغانستان برگزار کند و قرار است گزارش تازه سرمنشی ملل متحد در مورد رویدادهای امنیتی در افغانستان نیز در این نشست ارائه شود.

XS
SM
MD
LG